2007-09-11, 14:37
Medlem
Funderar på precis samma sak, har dock ett par år av karateträning i ryggen sen innan, men tror knappast det kommer röna mig några framgångar förutom den förbättrade balansen, koordinationen och reflexerna.

Man kan väl göra rätt snabba framsteg inom thaiboxning om man inte är rädd för att sparra och få några smällar?
Citera
2007-09-11, 16:18
Medlem
quincys avatar
Kör hårt!
Det är inte farligt på nått sätt att träna thaiboxning, bara ganska krävande på ett fysiskt sätt. Men de flesta som börjar på nybörjarpass är väldigt otränade så det gör inget. Kör ett par löparpass i veckan paralellt med thaien så får du bättre flås snabbare. skitkul att träna och karlstads thai är ett bra ställe.
Citera
2007-09-11, 17:15
Medlem
Låter som ett bra tips Ingen här på fb som tränar i Kristianstad, på det stället bakom biblioteket ? :O

På vilket sätt är det fysiskt ansträngande? Mest styrkemässigt, eller konditionsmässigt? Vad jag har förstått av texter, videor osv så inriktar det sig främst på snabba slag och sparkar upp till midjan? Är inte så inne i det, har bara tränat traditionell karate, så =)

Och för att vara en "stående" kampsport , så är det väl rätt effektivt om det väl skulle hetta till utanför träningen? I självförsvarssyfte, såklart.
Citera
2007-09-11, 17:54
Medlem
Jernvantes avatar
Dock om du nu skulle få suget efter att få sparras relativt snabbt och du har en bakgrund i traditionell Karate (antar då Shotokan, då Kyokushin folk brukar ha vana för att köra lite mer "hårt", även om dom även tränar lite kator och så) så använd aldrig Gedan Barai blocken som finns i Karate för lowkicks.
Citera
2007-09-11, 22:46
Medlem
ska försöka komma ihåg det Jernvante ;D Någon speciell anledning? För att jag kommer knäcka armen? ;>

Jag vill börja sparras för det är bästa sättet att lära sig, iaf enligt min erfarenhet =) Jag lärde mig utan tvekan bäst karate genom att sparra med en polare som var jäkligt duktig, och alltid gav mig stryk. Visst, jag fick alltid stryk av honom, men gentemot hur mycket jag lärde mig, var det värt det.

Sålänge jag slipper massvis med åkommor i ansiktet, så tål jag det. Lite stryk mot kroppen klarar man av, det härdar bara
Citera
2007-09-11, 22:51
Medlem
Jernvantes avatar
För att om du droppar armen såfort en spark ser ut att vara påväg kan resultera att du får ett skenben över käken (när lowkicken visst var en headkick)?

Jag har ingen aning.
Citera
2007-09-11, 23:01
Medlem
Hm, du har en poäng, det är inte skönt att bli sparkad i ansiktet. Tack för tipset ;> Känns som att jag kommer åka på ett par käftsmällar på grund av gamla reflexer från karaten

Är väl bara att arbeta bort det
Citera
2007-09-11, 23:40
Medlem
Frostblends avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Old Boy
Jag har kommit fram till att jag vill börja träna thaiboxning och har läst runt ganska mycket om det på nätet samt kollat videos. Grejen är att jag har ingen som helst kampsportserfarenhet och kan väl inte påstå att jag är speciellt tränad eller har bra flås. Så efter att ha läst saker som "världens hårdaste sport", "extremt krävande" mm så börjar jag fundera på om jag kommer komma där ifrån levande...

Så jag är väldigt motaglig för tips och att få veta lite mer hur det var för er när ni började.Förövrigt är det i Karlstad som klubben ligger så om nån därifrån läser detta så kan ni ju kommentera hur det är hos er

En vettig tränare kommer ju ta hänsyn till varje individ och inte räkna med att alla ska vara extremt bra tränade.

I början var det inte roligt för mig heller, hade inte tränat på 4 år. Första träningarna var helt brutala innan jag började komma in lite i det och vänja mig med tempot osv.. men kör på du Det klarar du
Citera
2007-09-12, 16:55
Medlem
Okej, tackar för svaren! Så nu är det väl bara att pallra sig iväg för en omgång
Citera
2007-09-12, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Old Boy
Okej, tackar för svaren! Så nu är det väl bara att pallra sig iväg för en omgång

Kom ihåg att klubben vill troligen ha kvar dig där eftersom de vill ha dina pengar så de kommer säkert vara jättetrevliga.
Citera
2007-09-12, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fluffie
ska försöka komma ihåg det Jernvante ;D Någon speciell anledning? För att jag kommer knäcka armen? ;>

Jag vill börja sparras för det är bästa sättet att lära sig, iaf enligt min erfarenhet =) Jag lärde mig utan tvekan bäst karate genom att sparra med en polare som var jäkligt duktig, och alltid gav mig stryk. Visst, jag fick alltid stryk av honom, men gentemot hur mycket jag lärde mig, var det värt det.

Sålänge jag slipper massvis med åkommor i ansiktet, så tål jag det. Lite stryk mot kroppen klarar man av, det härdar bara

Som alla har sagt, det är inga problem att börja träna som nybörjare. Alla är nybörjare någon gång under sitt liv.

Var inte för het på gröten med sparringen. Lär dig grunderna först. Det är svårt för en person som lärt sig "fel" i sparringsammanhang att skola om sig. Alltså, finslipa dina tekniker någorlunda innan du kör riktig sparring. Inte för att du inte skulle palla det rent fysiskt, utan för att det finns risk att du lär in en massa dumheter som är tidskrävande att bli av med.

Kila ner till din lokala klubb med en gång, du kommer inte att ångra dig.
Citera
2007-09-13, 02:07
Medlem
ketchupflaskans avatar
Nog är det en hård sport allt, har trotts allt sysslat med den i snart 2 år.

Men det är som folk skriver, nybörjarträningarna är till för nybörjare och du kommer knappast på sparras eller så förns du kommer med i forts. gruppen.

en annan ska ju dra till thailand i 6 månader efter studenten Kommer bli en hel boxandes då kan jag lova
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in