Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2010-04-10, 00:17
Medlem
När jag jobbade i skolan löste skolledningen det problemet genom att kalla in en manlig lärare som fick sitta bredvid den kvinnliga. Först sa kvinnan vad hon ville ha sagt, därefter upprepade mannen det. Då lyssnade muslimen. Tur att man lämnat denna diskriminerande institution.
Citera
2010-04-10, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hmmsky
Intelligent du verkar.

Du menar alltså att det ska vara acceptabelt att halva populationen inte ska ha rätt till att yttra sig?
För det är ju just det han menar. Han tycker att kvinnor borde hålla käften.

jag vet inte hur du kunde mistolka mig så in i h-----.
det enda jag sa är att man har ingen skyldighet att prata med någon man inte vill. det gäller kvinnor likaväl som män.
Citera
2010-04-10, 13:02
Medlem
dilbers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D-D-R
jag vet inte hur du kunde mistolka mig så in i h-----.
det enda jag sa är att man har ingen skyldighet att prata med någon man inte vill. det gäller kvinnor likaväl som män.

Sant men då får man också ta konsekvenserna.
Citera
2010-04-10, 13:16
Medlem
.-.-.s avatar
Han kan nog håva in ett saftigt skadestånd om detta anmäls till DO.
Tänk vilken kränkning att som man bli tvingad att sitta i möte med en kvinna. Skandalöst!!
Citera
2010-04-10, 14:08
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hmmsky
Hej,

Innan jag ställer min fråga, vill jag bara påpeka att detta inte alls betyder att jag har en rasistisk underton.

En person som står mig väldigt nära arbetar som lärare. Hon är kvinna och arbetar på en skola (årskull 1-6) som ligger belägen nära ett höghussamhälle. I skolan går det relativt mycket invandrarungar. Hon är väldigt hård (men samtidigt mjukaste människan att känna) och har alltid sagt det hon tycker, oavsett vem. Dessutom är hon den mest rättvisa människa som jag känner och är den sista person jag skulle kalla rasist.

På utvecklingssamtal kommer en invandrarpappa, som säger att han vägrar prata med henne för att hon är kvinna. I normala fall skulle hon bli så förbannad att gangsters skulle springa (temperament är inget som hon saknar), men då hon har tänkt att denna dag snart skulle komma så har hon förberett sig på den. Istället vill hon anmäla pappan för att markera att hon inte tänker tolerera sådan diskriminering.

Värt att nämna är att hon VERKLIGEN inte är en feminist som anmäler allt som rör sig för att vara diskriminering som vissa verkar göra. Tvärtom.

Skulle detta fungera?

Med vänliga,

T

EDIT: Jag kanske borde lagt tråden under juridiskt, men jag vill också höra era tankar!
Bra att hon gör en anmälan. Hade situationen varit den omvända hade ju en anmälan varit självklar och kommit som ett brev på posten. Detsamma ska förstås gälla åt andra hållet. Lagen ska gälla för alla, dåre som direktör.

Flyttar man till Sverige får man allt finna sig i att kommunicera med både män och kvinnor och att även kvinnor kan sitta på viktiga poster där det är de som har högst ansvar. Passar inte galoscherna kan mannen gott dra hem till sitt land, var han nu kom ifrån. Personligen anser jag att det är mycket kränkande om en person vägrar prata med mig beroende på mitt kön. Den sortens värderingar som den där mannen står för är inte acceptabla på något sätt och jag tycker faktiskt inte att en sån person förtjänar att bo i Sverige.

Jag som jobbar inom sjukvården måste ju ta hand om alla sorters människor oavsett deras ursprung. Visst går det att skicka in kvinnlig kollega ifall patienten ifråga tycker att det är pinsamt att bli vårdad av en man men finns det ingen annan kollega som tar över får allt patienten finna sig i läget.
Citera
2010-04-10, 14:12
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
jag tycker att det är jävla idioti. ingen har skyldighet att prata med någon man inte vill prata med.
Ibland måste man faktiskt göra det vare sig man vill eller inte. Det handlar om respekt. Om den här kvinnan nu är lärare till mannens son är det självklart att hon kommer hålla kvartsssamtalet. Vem skulle annars göra det? Gubben får allt finna sig i att han bor i Sverige och att kvinnor inte är helt underställda män. Vill han inte acceptera det tycker jag att han kan dra åt helvete. Såna idioter finns det ju redan alldeles för många av.
Citera
2010-04-10, 14:15
Medlem
Gift44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Ibland måste man faktiskt göra det vare sig man vill eller inte. Det handlar om respekt. Om den här kvinnan nu är lärare till mannens son är det självklart att hon kommer hålla kvartsssamtalet. Vem skulle annars göra det? Gubben får allt finna sig i att han bor i Sverige och att kvinnor inte är helt underställda män. Vill han inte acceptera det tycker jag att han kan dra åt helvete. Såna idioter finns det ju redan alldeles för många av.
D-D-R har faktiskt en poäng men det kanske skulle tas i en annan tråd. Skippa samtalet och skit i ungens utveckling är mitt tips.
Citera
2010-04-10, 14:15
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Väduren
När jag jobbade i skolan löste skolledningen det problemet genom att kalla in en manlig lärare som fick sitta bredvid den kvinnliga. Först sa kvinnan vad hon ville ha sagt, därefter upprepade mannen det. Då lyssnade muslimen. Tur att man lämnat denna diskriminerande institution.

Ovärdigt ett modernt land som Sverige. Hur i helvete kunde skolan gå med på det? Det är inte skolan som ska anpassa sig efter varje enskild förälder som råkar ha puckade, otidsenliga värderingar.
Citera
2010-04-10, 14:18
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gift44
D-D-R har faktiskt en poäng men det kanske skulle tas i en annan tråd. Skippa samtalet och skit i ungens utveckling är mitt tips.
Men det är ju jättebra. Ytterligare en unge som växer upp och får helt sneda värderingar. Vad har samhället för nytta av en sån idiot? Det är väl bättre att se till att ungen får sunda värderingar som bygger på respekt för sina medmänniskor än att han för arvet vidare till nästa generation?
Citera
2010-04-10, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten

jag säger inte att hon ska bytas ut. därimot finns det ingen lag som säger att föräldren måste komma till kvartsamtalet. det är helt jävla frivilligt.
Citera
2010-04-10, 15:07
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
jag säger inte att hon ska bytas ut. därimot finns det ingen lag som säger att föräldren måste komma till kvartsamtalet. det är helt jävla frivilligt.
Vem har talat om någon lag då? Vill föräldrarna inte ha koll på hur ungarna sköter sig i skolan är det bara att beklaga. Det säger ju en hel del om hur engagerade de är i sina barns utbildning.

Mina föräldrar tyckte inte att kvartssamtalen var särskilt roliga att gå på men de ansåg att det var ett nödvändigt ont för att få veta hur jag skötte mig i skolan. Som förälder får man väl fanimig stå ut med att göra saker som man inte alltid är så himla sugen på? Det är väl bara att gå på det jäkla mötet och få det överstökat? Hur svårt kan det egentligen bli?

Det finns f.ö. ganska många saker i vårt samhälle som inte styrs av lagar och regler men som det faller sig naturligt att man engagerar sig i ändå. Eller hur?
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in