2010-04-13, 21:29
Medlem
DanteAlighieris avatar
Denna tråden kunde lika gärna legat i Ekologi osv. men jag valde att placera den här, om det är fel ber jag om ursäkt.

Självklart är detta ganska individuellt, sjö för sjö, men rent generellt? Vi vet ju att fiskbestånden har minskat i många världshav men hur ligger det egentligen till i sötvattenområdena?
Citera
2010-04-13, 22:28
Medlem
Gustav2adolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DanteAlighieri
Denna tråden kunde lika gärna legat i Ekologi osv. men jag valde att placera den här, om det är fel ber jag om ursäkt.

Självklart är detta ganska individuellt, sjö för sjö, men rent generellt? Vi vet ju att fiskbestånden har minskat i många världshav men hur ligger det egentligen till i sötvattenområdena?

Är inte 100 % säker men
Vänerns bestånd har minskat
Citera
2010-04-14, 01:43
Medlem
Tant_Gröns avatar
Citat:

Verkar klurigt.. Gällande vår lilla sjö i Stockholms skärgård kan jag själv säga att det inte alls finns lika mycket abborre och mört som när man var liten. Inte kräftor heller för den delen, var nog 15 år sen vi kunde fånga kräftor vid strandkanten. Fast sånt är fram och tillbaka med varje år också, beroende på isläggning osv...

I fiskeriverkets rapport från 2009 står det i alla fall så här:
"Fångstvärdet i insjöfisket var 2008 det högsta någonsin. Samtliga av de fyra största sjöarna hade en positiv utveckling i fångtvärde jämför med 2007, särskilt Vänern och Vättern går starkt framåt."
https://www.fiskeriverket.se/downloa...M_2009_web.pdf

Och i rapporten Svenska fiskbestånd med framtidsfokus så här:
"I utskottets forskningsöversikt, del 1 (2008/09:RFR4), är slutsatserna av befintlig forskning
att fisket är den enskilt viktigaste faktor som påverkat situationen för
fiskpopulationer i Sveriges sjöar och havsområden."
Senast redigerad av Tant_Grön 2010-04-14 kl. 01:53.
Citera
2010-04-14, 12:04
Medlem
L-8s avatar
Det ser betydligt bättre ut i Sveriges sjöar än i värdlshaven. Dock är den växande kvicksilverhalten ett problem, åtminstone i vissa sjöar i södra Sverige.

Mor jobbar på länstyrelsens naturvårdsavdelning med sjöarna i södra Sverige. Hon ojar sig åtminstone bra mycket mer över haven.
Citera
2010-04-14, 17:06
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:

Fiskat en hel del i södra Vänern på Kållandsö.

Kan meddela att det i vintras blev rekord vad gäller lake och sik.Gammel-gubbarna säger att det var det bästa i mannaminne. Däremot har ålen gått tillbaka ganska rejält.
Citera
2010-04-14, 19:58
Medlem
najass avatar
Det beror ju dels på vilken tidsaspekt man lägger på det, dels på vilka arter man menar, och dels om aman möjligen menar medelvikter eller total biomassa i en sjö.

Om man dock ser tex över de senaste 100 åren och menar total fiskbiomassa är jag övertygad om att den ökat rejält i snitt/sjö i Sverige.

Orsaken till detta är den generella eutrofieringen av i princip allt vatten i Sverige under denna period. Den enda process som motverkar denna generella trend är rimligtvis försurning vilket regionalt kan leda till att att fiskbiomassan minskat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in