2010-04-20, 05:04
Medlem
problemchilds avatar
Jag drömmer i princip varje dag och när min psykolog frågar: "Vad har du drömt?" och när jag svarar med att jag inte vet så undrar hon varför jag jag glömmer bort, vad är anledning till detta?

Dock så har jag haft tre drömmar som satt sig mer i huvudet än andra. Två av dessa är väldigt lika varandra, ena om ciggaretter och andra alkohol, båda handlade om att jag började dricka/röka och att jag mådde så illa att jag hade sjukt starka självmordstankar, i början hade jag svårt att urskilja om jag verkligen drömde eller om det var verkligt. :/ (Ja jag är anti rökning och alkohol) Dessa drömmar hade jag för 1 år sen kanske.

Sen hade jag en nyligen där jag våldsamt bråkade med pappa (ja jag ogillar honom i icke-drömmande).

Vad ska jag göra med dessa drömmar?
Citera
2010-04-20, 05:45
Medlem
miko_ms avatar
Din första fråga om varför du inte kommer ihåg dina drömmar kan jag nog svara på.

För att du ska minnas drömmarna måste du först vakna upp, under eller "efter" din dröm, drömmer du om päron och råkar vakna just då, bearbetar drömmen mentalt och sen somnar finns det en chans att du kommer ihåg just den drömmen när du väl vaknar igen.
Korttidsminne--->Långtidsminnet.
Du kan ju föra en drömdagbok, skriva ner dina drömmar, precis när du har vaknat, ofta sitter man på detaljerna en liten stund och har då chansen att skriva ner de.

MEN för att du ska komma ihåg drömmarna, måste du vakna upp ur drömmen. Du drömmer flera drömmar under natten och den drömmen du kommer komma ihåg är den drömmen du vaknar upp ifråan.

Klockan är kvart i sex, hoppas du förstår min point.
Citera
2010-05-01, 20:24
Bannlyst
Den officiella ståndpunkten för psykologin när det gäller drömmar, är bara "det är ett uttryck för något väldigt personligt". Sp om psykologen frågar om det, så är han nog bara personligen intresserad eller har ett eget unikt intresse för det. Drömtydning finns inte med i modern psykologi, finns inget material som kartlagt sådana uttryck på ett sätt som är användbart för psykologin.

Drömmar är nog väldigt personliga, väldigt unika från person till person. Jag har hört sägas att drömmarna genomsyras ofta avsamma känslomässiga tema som man upplever i tillvaron just då, eller upplevt tidigare. Det kanske kan ge en ledtråd.

Ibland har jag lekt med idén att se på mina egna drömmar som om jag ser en på teater-föreställning (där jag själv medverkar) utifrån. Jag frågar mig vad var temat? vad var sensmoralen i den här historien? och ibland finns det flera sensmoraler.
Senast redigerad av OpusOne 2010-05-01 kl. 20:27.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in