Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2004-03-25, 10:29
  #1
Medlem
M2ks avatar
Saxat dagens AB; 2004-03-25:

Forskarna förutspår fästingsommar - Författaren Anna Wahlgren är sjuk i fästingsjukdomen borrelia. Hon blev smittad i Blekinge i somras.
- Jag är inne på min tredje penicillinkur, men är fortfarande inte återställd, säger hon.

Anna Wahlgren, 61, bor i Jämtland, men semestrade i somras i Blekinge.
Där blev hon biten av en fästing som bar på sjukdomen borrelia.
- De farligaste fästingarna är det minsta, de så kallade nymferna. De är små som knappnålshuvuden och svåra att upptäcka, säger hon.
Anna Wahlgren vill nu varna alla som ska vistas i fästingmiljö i sommar.
- Det gäller att gå igenom kroppen noga. Om du får en liten röd ring runt bettet har du fått borrelia. Då gäller det att springa till doktorn.
Forskarna spår att det blir många fästingar i år. Deras reproduktion och överlevnad avgörs av främst två saker:
- Vårens längd och temperatur.
- Vädret de föregående två åren.
- Både 2002 och 2003 var varmare än normalt och hade lång vegetationsperiod. Dessutom är våren tidig i år, säger Thomas Jaenson, professor i medicinsk entomologi vid Uppsala universitet.

Vaknar vid fem plusgrader
Fästingarna övervintrar en bit ner i marken. De blir aktiva när temperaturen i jordlagret går över fem grader. Sedan ökar de i antal i takt med att värmen stiger.
Torra somrar påstås ofta missgynna fästingar. Men detta har mindre betydelse, enligt Jaenson.
- Nästan alla fästingar lever i buskmark. Där är uttorkningsrisken ändå inte så stor.
Fästingarnas livscykel omfattar tre stadier - larv, nymf, vuxen - och sträcker sig över minst tre år. Alla utom de vuxna hannarna suger blod.

Går inte att förebygga
Risken för att en fästing ska bära på borrelia ökar med fästingens ålder. Larverna är normalt smittfria, medan 10 procent av nymferna och 30 procent av honorna bär på bakterierna.
Borrelia är än så länge omöjlig att förebygga, men kan behandlas med antibiotika.
Däremot går det att vaccinera sig mot den andra fästingburna sjukdomen, virussjukdomen TBE.

_http://www.aftonbladet.se/vss/halsa/story/0,2789,452823,00.html


Hrmmm, råkade ut för exakt samma skit, också efter ett besök i Blekinge (aldrig satt min fot där senare, kommer inte att återvända någonsin heller), ett av landets absolut farligaste områden att vistas i p g a att det kryllar av dessa vidriga odjur. *VARNING* Invånarna kanske är immuna mot bakterierna, till skillnad mot intet ont anandes besökare?

Fick feber som pendlade upp och ned med kraftiga svängningar, svettades kopiöst, fick till slut släpa mig till lasarettets akutmottagning, vid febernivån 40,5 grader. Dom misstog sig på sjukdomsorsaken, fick fel penicillin, och när kuren var klar, återkom problemen. Fick nu dessutom konstiga rosa ringar på kroppen. Misstänkte först bältros, som inte är att leka med, om man negligerar den. Via något fördjupade amatörstudier kom jag fram till fästingteorin, framförde detta till en vårdcentral, som tog nya prover, och jovisst, borrelia. Man borde tilldelats ett konsultarvode för insatsen. Rätt penicillinkur blev följaktligen till slut ordinerad och genomförd.

Tyvärr sprider sig fästingen genom landet. Snart får man väl genomföra sina naturvistelser iförd grodmansdräkt, för att känna sig någorlunda säker. Uscheligen... kan ingen göra något åt eländet? Hälsoministern? Jordbruksministern? Statsministern? Upptränade mördarsniglar?

Förslag: Utnämn fästingen till Blekinges landskapsdjur. Dom har en annan insekt, ekoxen (Lucanus cervus) idag, bara att skifta. Hur kom dom styrande f ö på idéen ha en insekt som landskapsdjur? Den är antagligen ganska sällsynt, till skillnad mot fästingen. Å andra sidan så har dom torsk som landskapsfisk, vilket iofs passar förträffligt.
Länk till Sveriges olika landskapssymboler, http://www.lst.se/symboler.htm


=====================================
Egen framgång är guld värd, andras motgång dock heller icke att förakta
=====================================
*Håll dig till ämnet*Utrota fästingen*Spärra av Blekinge*
Citera
2004-04-05, 15:12
  #2
Medlem
ssXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M2K
Hrmmm, råkade ut för exakt samma skit, också efter ett besök i Blekinge (aldrig satt min fot där senare, kommer inte att återvända någonsin heller), ett av landets absolut farligaste områden att vistas i p g a att det kryllar av dessa vidriga odjur. *VARNING* Invånarna kanske är immuna mot bakterierna, till skillnad mot intet ont anandes besökare?

Fick feber som pendlade upp och ned med kraftiga svängningar, svettades kopiöst, fick till slut släpa mig till lasarettets akutmottagning, vid febernivån 40,5 grader. Dom misstog sig på sjukdomsorsaken, fick fel penicillin, och när kuren var klar, återkom problemen. Fick nu dessutom konstiga rosa ringar på kroppen. Misstänkte först bältros, som inte är att leka med, om man negligerar den. Via något fördjupade amatörstudier kom jag fram till fästingteorin, framförde detta till en vårdcentral, som tog nya prover, och jovisst, borrelia. Man borde tilldelats ett konsultarvode för insatsen. Rätt penicillinkur blev följaktligen till slut ordinerad och genomförd.

Tyvärr sprider sig fästingen genom landet. Snart får man väl genomföra sina naturvistelser iförd grodmansdräkt, för att känna sig någorlunda säker. Uscheligen... kan ingen göra något åt eländet? Hälsoministern? Jordbruksministern? Statsministern? Upptränade mördarsniglar?

Förslag: Utnämn fästingen till Blekinges landskapsdjur. Dom har en annan insekt, ekoxen (Lucanus cervus) idag, bara att skifta. Hur kom dom styrande f ö på idéen ha en insekt som landskapsdjur? Den är antagligen ganska sällsynt, till skillnad mot fästingen. Å andra sidan så har dom torsk som landskapsfisk, vilket iofs passar förträffligt.
Länk till Sveriges olika landskapssymboler, http://www.lst.se/symboler.htm


Angående landskapsdjur:
Det kan ju va för att EKen igentligen är det riktiga landskaps blomman, men eftersom man va tvungen å ha en blomma så fick det bli Kungsljus... Och det finns en heldel Ekoxar i skogen runt lyckeby, dom e ganska stora så man blir lite rädd när dom kommer flygandes... =P
Citera
2004-04-05, 19:22
  #3
Medlem
joyces avatar
Fästingar är vidriga. Själv är jag vaccinerad mot tbe men som sagt Borrelia går ju inte att vaccinera sig emot. Eftersom jag har sommarstuga i ett högriskområde (INTE Blekinge) behandlar jag även katterna.

Till kissarna finns det ett medel som gör att fästingarna inte biter dem, undrar varför det inte finns till människor?

Det gäller att kolla kroppen varje dag, brukar ofta hitta dem innan de bitit sig fast. Det är en enorm tillfredsställelse i att elda upp fästingar.
Citera
2004-04-05, 19:47
  #4
Medlem
Toans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joyce
Fästingar är vidriga. Själv är jag vaccinerad mot tbe men som sagt Borrelia går ju inte att vaccinera sig emot. Eftersom jag har sommarstuga i ett högriskområde (INTE Blekinge) behandlar jag även katterna.

Till kissarna finns det ett medel som gör att fästingarna inte biter dem, undrar varför det inte finns till människor?

Det gäller att kolla kroppen varje dag, brukar ofta hitta dem innan de bitit sig fast. Det är en enorm tillfredsställelse i att elda upp fästingar.

Också vaccinerad mot TBE, skönt att slippa strul med hjärnan, det kan ju bli lite knepigt... Håller med om att de är otroligt vidriga, förstår inte att ett så onödigt djur kan få leva =(
Citera
2004-04-05, 19:54
  #5
Medlem
T.R.I.C.s avatar
kan nojja upp mig något rejält när jag är ute och går på sommaren. först börjar jag inbilla mig krypningar på benen så börjar jag hoppa runt och springa samtidigt som jag kliar sönder mina ben. tror min nojja är mer skadlig för mig än vad själva fästingen är.
Citera
2004-04-05, 20:07
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T.R.I.C.
kan nojja upp mig något rejält när jag är ute och går på sommaren. först börjar jag inbilla mig krypningar på benen så börjar jag hoppa runt och springa samtidigt som jag kliar sönder mina ben. tror min nojja är mer skadlig för mig än vad själva fästingen är.

Samma här.

Mygg och festingar, finns det nått som förstör sommaren mer än dessa små helveteskap?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback