Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-09-16, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -TheRiddle-
Mycket sorglig historia, tycker givetvis synd om din far. Att förlora sin mor är alltid sorgligt. Men att förlora henne som bebis och på det oerhört tragiska och onödiga sätt som det skedde på, ja det är för jävligt.
Att en sån ondskefull handling som GM utförde kan få så ödesdigra konsekvenser för fler människor än den han ville skada, men GM har antagligen inte ens tänkt så långt i sin enfald.

Jag ställer mig också frågande till på vilket sätt GM avled, sjukdom, olycka eller självmord....lutar åt det sista.
Ingen som känner till ngot om detta. Nadine, lever din far? Vet han någonting mer om detta, månne?

Ja han lever!jag har faktiskt aldrig frågat om han vet hur GM dog,men ska göra det!
Tror aldrig han direkt mått dåligt utav det som hände då hans adoptivföräldrar(farmor o farfar)är underbara människor och gett honom ett bra liv,men de klart att han säkert undrar över mycket precis som mig..
Jag har försökt få tag i boken "liv och död i Stockholm" där det står om händelsen men den är slut överallt..det ända vi har kvar från farmor Sonja är två tidnings urklipp om händelsen och en bild på henne(innan det tragiska)
Citera
2012-09-16, 15:17
Medlem
Vet någon vart jag kan få tag i boken "Liv och död i Stockholm"?
Citera
2012-09-18, 01:16
Medlem
MoLoKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nadine1982
Vet någon vart jag kan få tag i boken "Liv och död i Stockholm"?

96:-

http://www.skolshoppen.se/artikel.php?id=204404

Om du känner någon som jobbar på en skola så kan de säkert beställa den åt dig.
Citera
2012-09-19, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MoLoK
96:-

http://www.skolshoppen.se/artikel.php?id=204404

Om du känner någon som jobbar på en skola så kan de säkert beställa den åt dig.

Tack för tipset))Jag ringde dom och dom lät mej köpa boken trots att jag inte arbetar i skola)))tack så jätte mycket är så glad!!!
Citera
2012-09-28, 12:06
Medlem
Skaraborg2s avatar
Läsvärd bok.

Citat:
Ursprungligen postat av Nadine1982
Ja han lever!jag har faktiskt aldrig frågat om han vet hur GM dog,men ska göra det!
Tror aldrig han direkt mått dåligt utav det som hände då hans adoptivföräldrar(farmor o farfar)är underbara människor och gett honom ett bra liv,men de klart att han säkert undrar över mycket precis som mig..
Jag har försökt få tag i boken "liv och död i Stockholm" där det står om händelsen men den är slut överallt..det ända vi har kvar från farmor Sonja är två tidnings urklipp om händelsen och en bild på henne(innan det tragiska)

Tack för dina intressanta ang. denna tragiska händelse som drabbade din farmor.

Roligt att se att du har fått på denna bok. Har själv den och den är både intressant och läsvärd.
Citera
2013-12-18, 13:07
Medlem
Skaraborg2s avatar
En ung pojke vittne till dramat.

Del av artikel i Skaraborgs Läns Allehanda den 7 juli 1955 första sidan.

Rubrik: "Sökte mörda fästmön med konc. svavelsyra".

"Ett mordförsök gjordes på onsdagseftermiddagen vid halv elvatiden i Tegnérlunden i Stockholm, där en 30-årig verkstadsarbetare av utländsk nationalitet, Istvan Gyenes, hällde koncentrerad svavelsyra på sin fästmö som satt på en parksoffa. Kvinnan blev svårt bränd i ansiktet, på ryggen och bröstet. Hon fördes till Sabbatsbergs sjukhus, men vidarebefordrades till Karolinska sjukhuset".

Sammandrag: En ung pojke som arbetade i en mjölkaffär i närheten blev vittne till dramat. Han uppgav att en dam hade setat på en soffa i närheten av Strindbergs staty. En man hade då kommit fram till henne med en flaska i handen. Mannen hade kastat det flytande innehållet i flaskan mot kvinnan. Hon reste sig upp och skrek "Hjälp, jag brinner, jag brinner".

Dramat ägde rum ca kl. 10.20 och strax efteråt greps GM.
Citera
2013-12-19, 17:00
Medlem
Skaraborg2s avatar
Bestående skönhetsfel - ingen skulle bli åtråvärd för någon annan!

Hämtat från artikel i Skaraborgs läns tidning fredagen den 8 juli 1955 första sidan.

"Ungrarens svartsjuka ej befogad".

"Ungraren Istvan Gyenes, som på onsdagen tillfogade sin fästmö svåra brännskador, då han hällde 95-procentig svavelsyra över henne var i förhör hela torsdagen på kriminalen.

Ungraren vidhöll att svartsjuka varit motivet. Det vill dock synas som om denna varit omotiverad. Ungraren bor nämligen tillsammans med en polack, och i sin fantasi har han föreställt sig att denne också umgicks med den nu svårt brända flickan.

Ungraren och den 22-åriga flickan har varit bekanta sedan i våras och på midsommaraftonen förlovade de sig. Genom att ungraren och polacken bor tillsammans har kvinnan även lärt känna polacken. Något som tyder på att hon har umgåtts med polacken finns inte.

Svartsjukegrillren fick han i början av juli och för varje dag som gått har dessa tagit allt starkare form. Till slut beslöt han sig för att med hjälp av någon syra tillfoga såväl sin fästmö som sig själv bestående skönhetsfel så att ingen av dem skulle bli åtråvärda för någon annan".

Längst ner i artikeln två foton. Till vänster på BO och till höger på GM med följande text: "22-åriga Sonja Karlsson från Knivsta, som svårt brändes av koncentrerad svavelsyra som hennes fästman, 30-årige ungraren Istvan Gyenes hällde över henne".
Citera
2024-03-11, 22:03
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ett fruktansvärt fall.

Från SVENSKA MORDFALL.

Citat:

"Brottsoffer: Sonja Karlsson, född 1933-10-30, död 1956-11-13
Gärningsman: István Gyenes, född 1925-08-26 i Ungern, död 1959-07-31
Datum: 1955-07-06
Adress/ort: Tegnérlunden, Stockholm
Län: Stockholm
Modus: Övrigt
Brottsrubricering: Försök till mord, misshandel varav svår kroppsskada följt
Dom: Straffriförklarades och intogs för vård på sinnessjukhus
Händelse: István Gyenes hade fått för sig att hans fästmö träffat en ny man. Efter arbetet den 7 juli gick paret och satte sig på en bänk i Tegnérlunen. Där slet Gyenes fram en flaska med svavelsyra som han försökte tvinga Karlsson att dricka. När Karlsson gjorde motstånd kastade Gyenes flaskans innehåll över hennes ansikte och bröst. Karlsson fördes med svåra skador till sjukhus där hon avled den 13 november 1956 i sviterna av överfallet."
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in