Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-04-28, 01:59
Medlem
cali2nas avatar
Som frågan lyder, ni som läser PA/ Human Resources/ Personal - och Arbetslivprogrammet, var ser ni er om 5 år? Var arbetar ni och är ni nöjda?
Citera
2010-05-01, 13:33
Medlem
cali2nas avatar
ingen?
Citera
2010-05-09, 23:08
Medlem
cali2nas avatar
kom igen?
Citera
2010-05-09, 23:20
Medlem
friendsforevers avatar
bra fråga men jag har ingen anning och väntar på svar från andra medlemar
Citera
2010-05-16, 17:47
Medlem
Segerknals avatar
Jag är ledsen om jag spräcker några illusioner eller förhoppningar. Men jag läste den här utbildningen för sex år sedan och har aldrig arbetat som personalvetare. Endast två av de jag känner från studietiden har fått de jobb de hoppades på. Den ena ett fint jobb inom Landstinget och den andra på personalavdelningen inom en kommun i södra Sverige. Själv har jag efter några års arbetslöshet äntligen funnit ro i ett jobb inom den kommunala psykiatrin.
Citera
2010-05-16, 17:54
Medlem
cali2nas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Segerknal
Jag är ledsen om jag spräcker några illusioner eller förhoppningar. Men jag läste den här utbildningen för sex år sedan och har aldrig arbetat som personalvetare. Endast två av de jag känner från studietiden har fått de jobb de hoppades på. Den ena ett fint jobb inom Landstinget och den andra på personalavdelningen inom en kommun i södra Sverige. Själv har jag efter några års arbetslöshet äntligen funnit ro i ett jobb inom den kommunala psykiatrin.

Nej, illusioner saknar jag så de behöver inte oroa dig om spräckta drömmar. Är bara glad att äntligen ha fått något svar. Har du fler erfarenheter om programmet och dela med dig av? Finns det ingen personalvetare som har nått ditt de velat, sen är det klart att illusioner och drömmer modifieras under vägens gång
Citera
2010-05-16, 18:17
Medlem
Segerknals avatar
Låt oss skylla på konjunkturen! Kanske ser arbetsmarknaden bättre ut om fem år än den gör idag. I vilket fall tror jag det är väldigt bra att ha en gedigen arbetslivserfarenhet innan man börjar, samt att flitigt odla kontakter med olika arbetsgivare under utbildningens gång. Att skriva uppsats direkt på uppdrag från en arbetsgivare är nog också ett klokt sätt att få in foten. Detta är i alla fall tre råd som jag _inte_ har följt.
Citera
2010-05-18, 17:37
Medlem
Min syrra som är 24 bast gick den linjen, tar examen nu i vår (juni) och har redan fått jobb som personalchef på ett STORT svenskt företag (ca 10 000 anställda). Så visst går det att få hyfsade jobb om man bara ligger i. Ingen aning om det har betydelse, men hon har fina extrameriter och mkt bra betyg från programmet
Citera
2010-05-18, 21:30
Medlem
cali2nas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikeness
Min syrra som är 24 bast gick den linjen, tar examen nu i vår (juni) och har redan fått jobb som personalchef på ett STORT svenskt företag (ca 10 000 anställda). Så visst går det att få hyfsade jobb om man bara ligger i. Ingen aning om det har betydelse, men hon har fina extrameriter och mkt bra betyg från programmet

Hon kan ju knappast blir personalchef direkt efter examen. krävs väl en del erfarenhet. Man når ju inte toppen direkt
Citera
2010-05-18, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cali2na
Hon kan ju knappast blir personalchef direkt efter examen. krävs väl en del erfarenhet. Man når ju inte toppen direkt

Exakt, om man inte har FETA kontakter på företaget vill säga:P
Citera
2010-05-19, 01:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cali2na

Kan hon knappast bli personalchef direkt efter examen? Vad grundar du det på?
Det ska sägas att hon gjorde sitt ex-jobb på företaget i fråga.

Och vem har påstått att om man når befattningen personalchef är att likställa med att man nått toppen?
nejdu människa, läs på
Citera
2010-05-19, 09:02
Medlem
The_Keepers avatar
Jag studerade PAO (personal, arbete, organisation) i Stockholm ett år. Sedan bestämde jag mig för att pröva något annat så nu läser jag till jurist i Uppsala.
Delvis antagligen för att jag hade svårt att se att PAO-utbildningen skulle leda till någon konkret kunskap.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in