Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-05-19, 09:19
Medlem
goE-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikeness
Kan hon knappast bli personalchef direkt efter examen? Vad grundar du det på?
Det ska sägas att hon gjorde sitt ex-jobb på företaget i fråga.

Och vem har påstått att om man når befattningen personalchef är att likställa med att man nått toppen?
nejdu människa, läs på
Ok, såså, bra bra.

Till att börja med, låt oss reda ut begreppen. Uttrycket "chef" används rätt friskt och kan betyda sjutton olika saker. Med "personalchef" brukar man normalt åsyfta den person som är högst ansvarig för HR-funktionen. Detta är även i många företag en person som sitter i ledningsgruppen.

Vidare är just personalchef toppen för PA-folk. Du får i bästa fall en passiv och lyssnande roll i en ledningsgrupp, men det är inte en utbildning eller en position som fungerar som språngbräda till andra befattningar. Det är så långt du kommer.

Ett företag som har 10.000 anställda har en åttondel av Ericssons personalstyrka. Det är en jätte.

Man blir inte personalchef på ett sådant företag som nyutexad. Man blir inte invald i ledningsgruppen som nyutexad 24-åring. Det spelar ingen roll hur många exjobb din syster skrev där, jag tror bestämt att du har missförstått hennes yrkesroll.
Citera
2010-05-19, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goE-
Ok, såså, bra bra.

Till att börja med, låt oss reda ut begreppen. Uttrycket "chef" används rätt friskt och kan betyda sjutton olika saker. Med "personalchef" brukar man normalt åsyfta den person som är högst ansvarig för HR-funktionen. Detta är även i många företag en person som sitter i ledningsgruppen.

Vidare är just personalchef toppen för PA-folk. Du får i bästa fall en passiv och lyssnande roll i en ledningsgrupp, men det är inte en utbildning eller en position som fungerar som språngbräda till andra befattningar. Det är så långt du kommer.

Ett företag som har 10.000 anställda har en åttondel av Ericssons personalstyrka. Det är en jätte.

Man blir inte personalchef på ett sådant företag som nyutexad. Man blir inte invald i ledningsgruppen som nyutexad 24-åring. Det spelar ingen roll hur många exjobb din syster skrev där, jag tror bestämt att du har missförstått hennes yrkesroll.

amen shit... på företaget i fråga finns en grupp på 5 personer som är ytterst ansvariga för HR, direkt underställda koncernchefen. Syrran är en av de fem. Sen vad det kallas är väl sak samma. Jag kallar det personalchef, du kan kalla det hr-ansvarig, commander in chief for human resource department eller vad som helst.
Citera
2010-05-19, 10:54
Medlem
goE-s avatar
Citat:
amen shit... på företaget i fråga finns en grupp på 5 personer som är ytterst ansvariga för HR, direkt underställda koncernchefen. Syrran är en av de fem. Sen vad det kallas är väl sak samma. Jag kallar det personalchef, du kan kalla det hr-ansvarig, commander in chief for human resource department eller vad som helst.
Vad bra att du kallar det för personalchef. Vad bra att vi också utrett att det var en begreppsförvirring, och att hon på intet sätt är personalchef utan HR-medarbetare.
Citera
2010-05-19, 22:29
Medlem
namgrebs avatar
Citat:

Fem personalchefer på ett företag? Jävlar vad de tar HR seriöst.

Vad du kallar hennes position är din ensak, men i kommunikation med andra är det väll kanske lite mer ändamålsenligt att kalla det för vad det egentligen är? Se så, avslöja hennes riktiga titel nu!
Citera
2010-11-21, 01:28
Medlem
Sarhms avatar
bumpar tråden.

Inga personalvetare eller blivande sådana här?
Citera
2010-11-21, 03:02
Medlem
NomadSouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sarhm
bumpar tråden.

Inga personalvetare eller blivande sådana här?

Känner en som pluggat programmet. Jobbar på bemanningsföretag som rekryterare, vilket många verkar göra. Trivs enligt egen utsago utmärkt. Lönen är inte så hög - räkna med 20 papp som nyexad.
Citera
2010-11-21, 09:01
Bannlyst
Känner några PAO, konsultchefer, arbetsledare och liknande verkar vara rätt vanliga arbeten. Hyfsat populär utbildning också om man ser till antagningsstatistiken. Sneglade själv på utbildningen men det blev civilekonomprogrammet istället.
Citera
2010-11-21, 10:15
Medlem
Jag läser mitt sista år på PA-programmet och tar examen nu i juni. Arbetsmarknaden ser
relativt god ut för en personalvetare, då det ständigt dyker upp nya arbetskategorier.
Jag läser arbetsrätt som inrikning och kommer söka mig åt förhandlingsjobb. Jag har redan nu
börjat praktisera som arbetsrättslig förhandlare för ett företag och kommer säkerligen jobba med
arbetsrättsliga frågor i framtiden. I övrigt så har 90% av dem i klassen över mig fått jobb inom
personalvetaryrken. Det är allt ifrån rekryterare, kompetensutvecklare, konsultchef, bemanningschef till arbetsrättare på IKEA. Så nog finns det möjligheter att få ett bra jobb i framtiden inom PA, då efterfrågan på personalare hela tiden stiger och den mänskliga faktorn allt viktigare på de flesta företagen.
Citera
2010-11-21, 10:52
Medlem
Citat:
Min syrra som är 24 bast gick den linjen, tar examen nu i vår (juni) och har redan fått jobb som personalchef på ett STORT svenskt företag (ca 10 000 anställda). Så visst går det att få hyfsade jobb om man bara ligger i. Ingen aning om det har betydelse, men hon har fina extrameriter och mkt bra betyg från programmet

Hahaha. Vilket företag är det som har 10 000 anställda som söker en 24 årig nyexad personalare till personalchef?
Citera
2011-03-21, 13:37
Medlem
Sarhms avatar
Bump.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto