Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-01-19, 19:45
Medlem
Häftigt att företräderskan för Göteborg Energi tyckte att det var deras pengar och inte Göteborgarnas.
Citera
2011-01-19, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Testa
När ska Göteborgarna rulla fram giljotinen på drottningtorget?
Bästa Göteborgare, ni är ett föredöme och inspirationskälla för hela landet!

Vem blir först att få sitt huvud kapat?
Kan det måhända vara självaste kapten Johansson?
Eller finns det någon frivillig?
Jasså, inte än!

Ingår denna exekution i årets upplaga av "Göteborgskalaset" där alla GOA gubbar och kärringar ränner omkring, småfulla och kalasar på räkor, och långborden är utplacerade i spårvagnsspåren.
Citera
2011-01-19, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eastenders
Ingår denna exekution i årets upplaga av "Göteborgskalaset" där alla GOA gubbar och kärringar ränner omkring, småfulla och kalasar på räkor, och långborden är utplacerade i spårvagnsspåren.

Japp! Göteborgs kulturkalas, en årligen återkommande stadsfestival med ett rikt, fullmatat och brett korrumperat utbud. I år kommer Lisebergs nya och skräckinjagande attraktion att presenteras vid kopparmärren. Mutgiljotinen! Ät korv och drick pilsner samtidigt som du får se mutskallarna rulla längs avenyn. Alla är bjudna och det är fri entré! Väl mött den 16-21 augusti 2011!
Citera
2011-01-19, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Testa
Japp! Göteborgs kulturkalas, en årligen återkommande stadsfestival med ett rikt, fullmatat och brett korrumperat utbud. I år kommer Lisebergs nya och skräckinjagande attraktion att presenteras vid kopparmärren. Mutgiljotinen! Ät korv och drick pilsner samtidigt som du får se mutskallarna rulla längs avenyn. Alla är bjudna och det är fri entré! Väl mött den 16-21 augusti 2011!
TACK!

Har lagt in detta datum!

Är det gratis korv och pilsner?

Kör de 24-timmars skift vid giljotinen?

Nu hamnar Götet på världskartan, bra jobbat Göran & Co.
Citera
2011-01-19, 23:43
Medlem
Motalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eastenders
TACK!

Har lagt in detta datum!

Är det gratis korv och pilsner?

Kör de 24-timmars skift vid giljotinen?

Nu hamnar Götet på världskartan, bra jobbat Göran & Co.

The New Gothenburg Eye
Citera
2011-01-20, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stavparkett
Ja, är det inte dags att titta närmare på korruptionen runt om i landet. Det jag har förundrats över är det moderata fastighetsbogarrådet Kristina... i Stockholm, som hux flux, i höstast lämnade maktens boningar och sa att hon ville vidare i näringslivet. Vem anställde nå'nsin denna AD/HD-moderat i hästbranschen?

Som nybörjare på FB kanske jag missar en del i tekniken, men det kommer. Bättre är jag på att gräva. När det gäller kommunalt mygel (se Gtb) finns det överallt. Har hittat en del i stockholmskommuner där "högre" medborgare åker gräddfil. De behöver bara ringa kompisen i "nätverket" eller betala för sig så går allt. När man slutat bli förbannad är det faktiskt ganska roligt att kartlägga spelarna via dataloggar och annat. Där lämnas många spår. Får man riktiga napp, vilket hänt mig i flera fall, är det riktigt roligt. Särskilt om vederbörande vet att uppgifterna är ute. Blir det boom har man i alla fall fått uppleva lite tjänstemannanerver kring sig. Inte alls svårt, men man måste veta hur man hanterar myndigheter. Ser gärna att vi körde en medborgrkoll här runt huvudstaden. Varför skall gtb få ha fler mutskandler än huvudstaden?
Citera
2011-01-20, 01:00
Medlem
cryptomes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Love-it
Som nybörjare på FB kanske jag missar en del i tekniken, men det kommer. Bättre är jag på att gräva. När det gäller kommunalt mygel (se Gtb) finns det överallt. Har hittat en del i stockholmskommuner där "högre" medborgare åker gräddfil. De behöver bara ringa kompisen i "nätverket" eller betala för sig så går allt. När man slutat bli förbannad är det faktiskt ganska roligt att kartlägga spelarna via dataloggar och annat. Där lämnas många spår. Får man riktiga napp, vilket hänt mig i flera fall, är det riktigt roligt. Särskilt om vederbörande vet att uppgifterna är ute. Blir det boom har man i alla fall fått uppleva lite tjänstemannanerver kring sig. Inte alls svårt, men man måste veta hur man hanterar myndigheter. Ser gärna att vi körde en medborgrkoll här runt huvudstaden. Varför skall gtb få ha fler mutskandler än huvudstaden?

intressant
Senast redigerad av cryptome 2011-01-20 kl. 01:29.
Citera
2011-01-20, 06:40
Bannlyst
Det jag finner anmärkningsvärt när det gäller t.ex. Egnahemsbolaget (och även satt i ett större perspektiv, utifrån dom jag pratat med på kommunen bl.a.) är att man säger att man inte tycker att VD´s handlingar har med den position han haft att göra, eller med Egnahemsbolaget, när det ju självklart är så att det han har gjort hade varit omöjligt utan den positionen.

Alla är helt oförmögna att se sin egna eventuella roll i detta.

Jag hittade en liten teaser från JJ / Uppdrag Granskning här:

Janne Josefsson på väg mot Älmhult

Jag finner det inte för omöjligt att han återkopplar till det jag/vi varit inne på, jag ska inte säga mer än så om det nu.

Jag pratade med en väldigt trevlig jurist på Bolagsverket häromdan, som delvis belyste saken från ett annat håll, men jag har hört begreppet "fri företagsamhet" från många håll i det här, och där menar jag, som jag säkert sagt tidigare, att det är orimligt att vi släpper all kritisk granskning bara för att det är ett företag vi pratar om. Jag tittade på Folk & Försvar häromdan, där man även tog upp detta, det är en imploderande bomb, och början är det vi ser idag, det pågår utredningar om oegentligheter hos...ja, jag ska inte säga alla stora företag, men EBM gjorde ju t.ex. tillslag vad jag förstår på bl.a. Volvo och Scania utifrån misstankar om kartellbildningar.
Bakgrunden till dom kartellbildningarna är ju att vi har ett par riskkapitalbolag bakom egentligen allt ägande idag (0,5% av befolkningen äger 90% av alla "tillgångar")

Och för att, som jag redan varit inne på, visa "undersidan" på detta schabrak (som jag säkert sagt tidigare, idag finns det säkert 100tals företag bara i Göteborg som sysslar med "administrativa tjänster inom verksamhetsstyrning och därmed förenlig verksamhet", småspelarna vill såklart inte vara sämre, i den mån den gränsen kan dras, man är del av samma konstruktion) så har jag gjort en bild.

BILD

Här vill jag extra tydligt poängtera att jag inte menar att några fel begås, jag vill bara visa ett sjukdomstecken, hur korruptionen uppstår. Jag har utifrån 3 adresser, gjort en bild över antalet företag kopplade till den adressen. Detta är i 2 fall boxadresser, varför inga oklarheter kan råda.
Det ska också sägas, att detta är alltså bara utifrån den adressen, i alla 3 exempel skulle man kunna multiplicera antalet företag med, uppskattningsvis 2-3 (lågt räknat) genom att räkna med ytterligare företag med samma huvudmän. Att man sedan då, kan knyta åtminstone 2 av dessa exempel direkt till Wallenstam, som i sin tur har ca. 300 egna bolag inom koncernen, vad innebär detta för fri konkurrens? en fri marknad? marknadsmässig hyror? Hur ser möjligheten ut för någon utifrån att ta sig in här?

Jag ska även korrigera mig själv, jag har hittat ett AB GLD-Bostäder, det är det företag som nu heter AB Yellow Göteborg, den affären är fortfarande extremt konstig dock, av ett flertal skäl. Hur kunde Dan Cameras överhuvudtaget tillåtas äga fastigheter vid denna tidpunkt? Om det nu var tänkt som ett transportköp, varför listades det inte som ett sådant från början? Begreppet "internöverlåtelse" fastställer också kopplingen Wallenstam - Aranea/Tojo. Varför gjordes det som en transportaffär överhuvudtaget? Vad innebär noteringen "Cameras" på Fastighetskontorets handläggning av ärrendet? osv. osv. Det finns även ett AB GLD-Bostäder angivet på org. numret 556339-1498, som visar sig gå till Förvaltnings Aktiebolaget Brämmastrand, där det visar sig att ingen mindre än just Dan Cameras själv är likvidator.

Man hittar ju i Fastighetsnämndens dokument köp involverandes såväl Stefan Allbäck (som jag trodde inte heller fick äga fastigheter) som, såklart, Egnahemsbolaget, inget konstigt i sig kanske, om det inte var för att jag vet hur den handläggningen faktiskt går till.
Citera
2011-01-20, 09:37
Medlem
carina, du ska ha tack för ditt hårda arbete.
Några frågor: vad betyder pilarna i diagrammet. Någon form av ägandeförhållande eller gemensamma styrelseledamöter eller vad. Hur starkt måste sambandet vara för att det ska bli en pil.

Vet du hur hopblandade företagen med samma boxadresser är? Ibland är väl en box inte en fysisk box dit man går utan man betalar posten för att dom med sin bil kör hem all post till en. Kan det då inte vara så att det finns ett kontorshotell med en gemensam box-adress, det som förenar företagen är just bara att dom delar på kostnaden för posthämtningen.
Citera
2011-01-20, 10:48
Medlem
mr.laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Love-it

Låter mycket intressant. Jag har tidigare postat trådar om korruption i några Stockholmskommuner. Kanske en samlingstråd. I Danderyd och Salem finns det kopplingar vet jag men det skulle vara intressant om det fanns andra kopplingar i "nätverket".
Citera
2011-01-20, 11:57
Medlem
Bigeards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carina.svendsen
som jag säkert sagt tidigare, att det är orimligt att vi släpper all kritisk granskning bara för att det är ett företag vi pratar om.
den stora skillnaden är att om du som konsument är missnöjd med eller misstror en viss privat leverantör så kan du enkelt rösta med fötterna och gå till någon annan, det är inte möjligt med kommunala monopolbolag.
Citat:
Wallenstam, som i sin tur har ca. 300 egna bolag inom koncernen, vad innebär detta för fri konkurrens? en fri marknad? marknadsmässig hyror? Hur ser möjligheten ut för någon utifrån att ta sig in här?
Wallenstam och andra fastighetsbolag har olika fastigheter i egna AB för att det är det enklaste och billigaste sättet att kunna köp/sälja dem. Stämpelskatten spelar också in där. Hur det skulle på verka den hårt reglerade Svenska hyressättningen får du gärna utveckla. Eller den fria konkurrensen?
Citat:
involverandes såväl Stefan Allbäck (som jag trodde inte heller fick äga fastigheter) som, såklart, Egnahemsbolaget, inget konstigt i sig kanske, om det inte var för att jag vet hur den handläggningen faktiskt går till.
Varför skulle Allbäck inte få äga fastigheter? Han är ju i byggbranschen, det vore snarare ett undantag om han aldrig byggt och ägt något i egen regi.

Granskning är bra men när den drar över i konspirationsteorier p.g.a. okunskap så riskerar de fria fantasierna att dölja det verkliga fifflandet.
Citera
2011-01-20, 18:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bigeard
den stora skillnaden är att om du som konsument är missnöjd med eller misstror en viss privat leverantör så kan du enkelt rösta med fötterna och gå till någon annan, det är inte möjligt med kommunala monopolbolag.

Fel, och fel, när det gäller lägenheter i Göteborg idag, så finns det idag ca 8000 lägenheter "kort" mot vad som behövs, dessutom är det med den modell Göteborg valt många gånger inte ens möjligt att göra den distinktionen (privat/kommunalt) vilket ju även påpekats av andra, och detta har man ju valt just eftersom det förhindrar insyn.

Det finns heller inget incitament att åtgärda detta, när politikerna avsagt sig all makt och all möjlighet till påtryckning. Dom pratade om detta på radion i morse, just med exemplet dom nya kvarteren i Gårda, där en nyproducerad 3a kostar 11.000SEK/månad. Det spelar ingen roll för entreprenören vad det kostar att bygga, med 8000 lägenheter kort, får man lägenheterna uthyrda utan några större problem, och som dom sa, den byggkostnaden som anges är ju inte huggen i sten, det GÅR att bygga billigare, om man ställer rätt krav i upphandlingen.
Men som det är idag är det t.ex. inga problem att "gömma" 23ton tegel i t.ex. Gårda, det spelar ingen roll om byggkostnaden är 45.000SEK/m2 eller 25.000SEK, med den bostadsbrist som finns, så tar man ut den kostnaden av hyresgästen, och om man då dessutom är med i "projekteringsledet" så finns det ingen som helst anledning att ifrågasätta detta.

I samma sekund som det finns 1 lägenhet mer än vad som behövs, raseras det, varför vi med nuvarande "system" aldrig kommer att komma tillrätta med detta.

Vilka regleringar menar DU finns när det gäller hyressättningen, som påverkar fastighetsägarna negativt?

Citat:
Wallenstam och andra fastighetsbolag har olika fastigheter i egna AB för att det är det enklaste och billigaste sättet att kunna köp/sälja dem. Stämpelskatten spelar också in där. Hur det skulle på verka den hårt reglerade Svenska hyressättningen får du gärna utveckla. Eller den fria konkurrensen?

Jag vet att det i viss mån finns naturliga orsaker till att man har många bolag i en koncern, det är heller inte speciellt konstigt att t.ex. varje fastighets drivs separat. Däremot så döljer man ju inte det verkliga ägandet utan orsak, sen är det väl upp till var och en att spekulera i den orsaken.
Men frågan är då vem som köper och säljer alla dessa fastigheter, och med det riskkapital/holdingägande som finns idag, så kan man hävda att Wallenstam köper och säljer fastigheter till sig själva, varför? Hur menar du att stämpelskatten spelar in?

Citat:
Varför skulle Allbäck inte få äga fastigheter? Han är ju i byggbranschen, det vore snarare ett undantag om han aldrig byggt och ägt något i egen regi.

Det är möjligt att jag inte har bakgrundskontrollerat tillräckligt, men vad jag förstår har han ju näringsförbud, vilket skulle vara anledningen till att företagen står på hans fru, men det är möjligt att jag drar en felaktig slutsats i detta att han inte får köpa fastigheter, jag ber om ursäkt isf.

Citat:
Ursprungligen postat av exocet
carina, du ska ha tack för ditt hårda arbete.
Några frågor: vad betyder pilarna i diagrammet. Någon form av ägandeförhållande eller gemensamma styrelseledamöter eller vad. Hur starkt måste sambandet vara för att det ska bli en pil.

Vet du hur hopblandade företagen med samma boxadresser är? Ibland är väl en box inte en fysisk box dit man går utan man betalar posten för att dom med sin bil kör hem all post till en. Kan det då inte vara så att det finns ett kontorshotell med en gemensam box-adress, det som förenar företagen är just bara att dom delar på kostnaden för posthämtningen.

Alltså, nej det vet jag inte, per definition. I ett fall VET jag ju , i dom andra fall har jag på goda grunder att det inte bara rör sig om "gemensam posthantering".
I ett exempel så är ju styrelseuppsättningen i princip samma för alla företag, i ett annat, så kan man ju utifrån den fysiska adressen (Kungsportsavenyn 22) och huvudmannen Dick Brenner multiplicera den visade massan med 4.
När det gäller pilarna betyder dom i det här fallet ingenting, det är bara uttryck för min bristande erfarenhet av Visio.

Igen, jag säger inte att det är något olagligt i det, men faran i detta ser man ju t.ex. i FlyMe, där det ju såklart är så att Staffan Edh och Björn Olegård utan problem håller isär sina roller som representanter för FlyMe och sin roll som advokater på Hamiltons, eller? (bara ett exempel av många)

Någon efterlyste åtalet som lämnades av N-E Schultz i Måndags gällande grovt mutbrott. Jag har ingen kopia men har läst materialet och tänkte sammanfatta kort.

Jag tycker alla bör reflektera över att det återigen är en f.d. fru, som under hot om våld och faktiskt våld anmäler detta, det kan vara bra att tänka på när man uttrycker "jag orkar inte.." "varför skulle jag..."

Det görs även i detta fall utan någon egentlig egen vinning, inför risken att drabbas av en upptaxering pga. husets ökade värde till följd av detta, så tvingas "man" vidta åtgärder, en kopia av den åtgärden går även till Anneli Hultén i syfte att göra vad man kan åt "svågerpolitiken".

Åtalet gäller alltså grovt mutbrott i "form av" tegel (för exteriör såväl som interiör användning) till ett värde av, som jag förstår 83.000SEK (men där kan jag ha fel) som Lundgren betalat 6.000SEK för. Åtalet är egentligen ganska enkelt, Olle Lundgren tillstår initialt ingenting, men förvirrar sig sedan in i ett virrvarr av lögner och vad jag förstår uppvisande av oriktiga handlingar som sägs ska styrka att han har betalat.
Enligt den som gjort anmälan finns det dessutom gott om andra exempel på fakturor utan org. nummer och där ingen f-skatt funnits.
Anmälaren vill en bit in i utredningen inte längre delta, och anger som skäl hot om våld, uppskurna däck, och att det även tidigare förekommit våld från Olle Lundgren.

Återigen är det ju PEAB som är inblandade, det talas om 2 kontrakt, vad jag förstår är det så att kostnaden för teglet bars av PEAB för/i Kvarteret Jankowitje (Stampen), och som tack fick leverantören även leverera till Kvarteret Forellen i Partille.

Jag vill rekommendera följande läsning gällande...ja...det ska noteras också att detta är från 2007, alltså ett år innan den senaste finanskrisen.

http://www.va.se/magasinet/2007/11/a...at/VA07_11.pdf
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in