Citat:
Ursprungligen postat av Bigeard
den stora skillnaden är att om du som konsument är missnöjd med eller misstror en viss privat leverantör så kan du enkelt rösta med fötterna och gå till någon annan, det är inte möjligt med kommunala monopolbolag.
Fel, och fel, när det gäller lägenheter i Göteborg idag, så finns det idag ca 8000 lägenheter "kort" mot vad som behövs, dessutom är det med den modell Göteborg valt många gånger inte ens möjligt att göra den distinktionen (privat/kommunalt) vilket ju även påpekats av andra, och detta har man ju valt just eftersom det förhindrar insyn.
Det finns heller inget incitament att åtgärda detta, när politikerna avsagt sig all makt och all möjlighet till påtryckning. Dom pratade om detta på radion i morse, just med exemplet dom nya kvarteren i Gårda, där en nyproducerad 3a kostar 11.000SEK/månad. Det spelar ingen roll för entreprenören vad det kostar att bygga, med 8000 lägenheter kort, får man lägenheterna uthyrda utan några större problem, och som dom sa, den byggkostnaden som anges är ju inte huggen i sten, det GÅR att bygga billigare, om man ställer rätt krav i upphandlingen.
Men som det är idag är det t.ex. inga problem att "gömma" 23ton tegel i t.ex. Gårda, det spelar ingen roll om byggkostnaden är 45.000SEK/m2 eller 25.000SEK, med den bostadsbrist som finns, så tar man ut den kostnaden av hyresgästen, och om man då dessutom är med i "projekteringsledet" så finns det ingen som helst anledning att ifrågasätta detta.
I samma sekund som det finns 1 lägenhet mer än vad som behövs, raseras det, varför vi med nuvarande "system" aldrig kommer att komma tillrätta med detta.
Vilka regleringar menar DU finns när det gäller hyressättningen, som påverkar fastighetsägarna negativt?
Citat:
Wallenstam och andra fastighetsbolag har olika fastigheter i egna AB för att det är det enklaste och billigaste sättet att kunna köp/sälja dem. Stämpelskatten spelar också in där. Hur det skulle på verka den hårt reglerade Svenska hyressättningen får du gärna utveckla. Eller den fria konkurrensen?
Jag vet att det i viss mån finns naturliga orsaker till att man har många bolag i en koncern, det är heller inte speciellt konstigt att t.ex. varje fastighets drivs separat. Däremot så döljer man ju inte det verkliga ägandet utan orsak, sen är det väl upp till var och en att spekulera i den orsaken.
Men frågan är då vem som köper och säljer alla dessa fastigheter, och med det riskkapital/holdingägande som finns idag, så kan man hävda att Wallenstam köper och säljer fastigheter till sig själva, varför? Hur menar du att stämpelskatten spelar in?
Citat:
Varför skulle Allbäck inte få äga fastigheter? Han är ju i byggbranschen, det vore snarare ett undantag om han aldrig byggt och ägt något i egen regi.
Det är möjligt att jag inte har bakgrundskontrollerat tillräckligt, men vad jag förstår har han ju näringsförbud, vilket skulle vara anledningen till att företagen står på hans fru, men det är möjligt att jag drar en felaktig slutsats i detta att han inte får köpa fastigheter, jag ber om ursäkt isf.
Citat:
Ursprungligen postat av exocet
carina, du ska ha tack för ditt hårda arbete.
Några frågor: vad betyder pilarna i diagrammet. Någon form av ägandeförhållande eller gemensamma styrelseledamöter eller vad. Hur starkt måste sambandet vara för att det ska bli en pil.
Vet du hur hopblandade företagen med samma boxadresser är? Ibland är väl en box inte en fysisk box dit man går utan man betalar posten för att dom med sin bil kör hem all post till en. Kan det då inte vara så att det finns ett kontorshotell med en gemensam box-adress, det som förenar företagen är just bara att dom delar på kostnaden för posthämtningen.
Alltså, nej det vet jag inte, per definition. I ett fall VET jag ju , i dom andra fall har jag på goda grunder att det inte bara rör sig om "gemensam posthantering".
I ett exempel så är ju styrelseuppsättningen i princip samma för alla företag, i ett annat, så kan man ju utifrån den fysiska adressen (Kungsportsavenyn 22) och huvudmannen Dick Brenner multiplicera den visade massan med 4.
När det gäller pilarna betyder dom i det här fallet ingenting, det är bara uttryck för min bristande erfarenhet av Visio.
Igen, jag säger inte att det är något olagligt i det, men faran i detta ser man ju t.ex. i FlyMe, där det ju såklart är så att Staffan Edh och Björn Olegård utan problem håller isär sina roller som representanter för FlyMe och sin roll som advokater på Hamiltons, eller? (bara ett exempel av många)
Någon efterlyste åtalet som lämnades av N-E Schultz i Måndags gällande grovt mutbrott. Jag har ingen kopia men har läst materialet och tänkte sammanfatta kort.
Jag tycker alla bör reflektera över att det återigen är en f.d. fru, som under hot om våld och faktiskt våld anmäler detta, det kan vara bra att tänka på när man uttrycker "jag orkar inte.." "varför skulle jag..."
Det görs även i detta fall utan någon egentlig egen vinning, inför risken att drabbas av en upptaxering pga. husets ökade värde till följd av detta, så tvingas "man" vidta åtgärder, en kopia av den åtgärden går även till Anneli Hultén i syfte att göra vad man kan åt "svågerpolitiken".
Åtalet gäller alltså grovt mutbrott i "form av" tegel (för exteriör såväl som interiör användning) till ett värde av, som jag förstår 83.000SEK (men där kan jag ha fel) som Lundgren betalat 6.000SEK för. Åtalet är egentligen ganska enkelt, Olle Lundgren tillstår initialt ingenting, men förvirrar sig sedan in i ett virrvarr av lögner och vad jag förstår uppvisande av oriktiga handlingar som sägs ska styrka att han har betalat.
Enligt den som gjort anmälan finns det dessutom gott om andra exempel på fakturor utan org. nummer och där ingen f-skatt funnits.
Anmälaren vill en bit in i utredningen inte längre delta, och anger som skäl hot om våld, uppskurna däck, och att det även tidigare förekommit våld från Olle Lundgren.
Återigen är det ju PEAB som är inblandade, det talas om 2 kontrakt, vad jag förstår är det så att kostnaden för teglet bars av PEAB för/i Kvarteret Jankowitje (Stampen), och som tack fick leverantören även leverera till Kvarteret Forellen i Partille.
Jag vill rekommendera följande läsning gällande...ja...det ska noteras också att detta är från 2007, alltså ett år innan den senaste finanskrisen.
http://www.va.se/magasinet/2007/11/a...at/VA07_11.pdf