Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-01-07, 17:36
Bannlyst
Cxxxxxx Rxxxxxx-Wxxxx, gift med Jxxx Rxxxxxx.

Bland Jxxx Rxxxxxxx övriga bolagsengagemang hittar vi även sådana gemensamma med Axxx Lxxxx (FlyMe) och Mxxx Jxxxx Axxxxxxxx (X Holding AB).
Cxxxxxx Rxxxxxx-Wxxxx har även markintressen tillsammans med anställda på Uddevallahem/Uddevallahem, andra intressenter där är Cxxxxxx Hxxxx (samma, ovanliga, efternamn, som personen på advokatfirma som Rickard Ström)

En tomt som nu kontrakteras/planeras för byggnation med följande värdeökning.

Bx Txxxxxx Jxxxxxxxx

Huvudman i Axxxxx Fxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx XX, som han tillsammans med (bl.a) Dxxx Bxxxxxx äger genom det gemensamma, nystartade, företaget Lxxxx Txxxxxxx Hxxxxxx XX.
Köpte under 2008 en fastighet tillsammans med en (numera avstängd?) toppolitiker i Västsverige.
Köpte för ett antal år sedan en BMW 645 för ca. miljonen, detta är som av en händelse just en sådan bil som Christen Ager-Hansen setts köra omkring i i Göteborg (men det är ren spekulation från min sida, att det är samma)

Dxxx Bxxxxxxx

Tidigare VD, numera styrelseordförande i det egna företaget Oxxxxx Fxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx Axxxxxxxxx (med för branschen sedvanliga under/holdingbolag anno 2010).
Även verksam som ordförande i valkommitén till Wallenstams styrelse.
Äger som sagt tillsammans med (bl.a.) Bx Txxxxxx Jxxxxxxxx, samtliga, 2500 aktier i Axxxxx Fxxxxxxx XX, som under 2009 alltså gav en utdelning på ca 300Miljoner. En utdelning som jag gissar, primärt går till det nystartade Lxxxx Txxxxxxx Hxxxxxx XX, eftersom, ingen av ägarna privat, vad jag kan se, skattar för denna utdelning. Eftersom bolaget är nystartat, finne heller inga tillgängliga uppgifter om vilka som faktiskt äger bolaget, låt mig gissa att det är ett för året ytterligare nystartat holdingbolag.
Har även startat ett 20 tal Holding bolag dom senaste åren, enligt samma namnprincip som bolaget som äger Axxxxx Fxxxxxxx XX

Slutsats

Igen, jag säger inte att något av detta är olagligt, det blir det dessutom först när det prövats rättsligt. Jag vågar förutspå att vi kommer se väldigt få fällande domar i detta, och som andra redan varit inne på, idag finns det inga granskande journalister, JJ möjligtvis undantagen.
Det mesta vi ser bygger på offentliga handlingar. Vän av ordning säger såklart också ”Det är klart att man rekryterar någon man känner, någon som kan branschen” Men exakt vilken bransch är det?
Att man rekryterar någon från FlyMe till City Airlines, vad menar man då att denne någon gjort i FlyMe som gjorde honom värd att rekrytera? Vad är det Torsten Jansson menar när han säger att han behöver någon att lita på.

Det har spekulerats i tråden gällande mutor, utan att påstå att det är vad som förekommer här, eller nån annanstans, men en i princip IDIOTSÄKER muta till en fastighetsägare (som ofta också driver någon typ av byggverksamhet, direkt eller indirekt) är ju en uthyrd lokal. Till skillnad mot bostadsmarknaden finns det gott om lokaler för företag lediga/outhyrda.

Det finns ett grundläggande fel i att man inom bolag tillåts kvitta vinster mot förluster. Tanken är möjligtvis god (att man ska kunna göra investeringar och satsningar) men användandet är direkt farligt, inte minst blir det farligt, om man tar ett steg bakåt, och tänker sig (för att leka med tanken) Bolagsstiftarna, som en ekonomisk enhet, inom vilken man kan kvitta vinster mot förluster.
Det skulle innebära att staten helt ställs utanför skatteinkomster från dessa företag., alldeles oavsett vart pengarna kommer ifrån från början.

I mutskandalen t.ex. innebär detta, att Poseidon (som i grunden möjligtvis, troligtvis är ett fungerande, vinstgenererande företag) kan kvitta dom förluster som görs, genom att flytta dom till ett separat bolag, och kvitta mot motsvarande vinst, avdraget sker på den skatt som skulle ha betalats in.
Det finns alltså inget egentligt incitament att göra något åt saken. För vad man (Göran Leander) sedan säger inför hyresförhandlingarna 2011, när Hyresgästföreningen invänder mot hyreshöjningar, är:

- Jag har förståelse för den reaktionen men det här är två skilda frågor, säger Göran Leander. Det misstankarna gäller är att vi inte fått åtgärder utförda som vi betalat för men i förhållande till vår omsättning handlar det inte om så stora belopp att det har någon inverkan på hyran.

Men läser man vad han sa innan, så står (i samma intervju, här)

- Vi måste ha täckning för våra ökade kostnader och jag tror att våra hyresgäster vill att vi ska ha välskötta fastigheter.

Problemet är ju, att dom uppdrag som inte blivit utförda, ÄR dom kostnader som kommer nästa år, eftersom första gången ”vi” betalade dessa, så kom inte pengarna fram, och Poseidon drabbas i princip inte, dom betalar ungefär motsvarande belopp mindre i skatt. Det är rimligtvis också naivt bortom alla sans, och tro att detta bara drabbat hyresgäster under 2009/2010, och vilka belopp det rör sig om vet nog inte ens Göran Leander.

Men som sagt, jag vet inte vad som gör mig mest rädd, om dom här strukturerna uppstår utan en medveten bakomliggande tanke, eller om det faktiskt är planerat/organiserat.

Faran är, om det är så som jag spekulerar i, att väldigt stora värden vilar på en väldigt lös grund.
Om vi hoppar tillbaka till mitten på 90talet och Securum, vilka VAR det som hade pengar, var det NÅGON som hade pengar, Dan Cameras spekulerade ju bort pengar som inte fanns, vad händer då när staten går in med motsvarande belopp, och sen bygger på det, lägger man inte en väldigt lös grund då. När vi 15-20 år senare ser samma personer, ”samma” statliga pengar som försvinner (6e AP Fonden är ju som sagt en AP, Allmän Pensionsfond)
Pengarna försvinner ju inte, det är heller ingen som tar ut dom i kontanter och förvarar i vardagsrummet. Dom går med största sannolikhet tillbaka, till fastigheter och andra ”vita” värden, för en ganska liten, sammansluten grupp människor och företag.

Detta är på en systemfarlig nivå. Addera dom pengar som förvunnit från FlyMe och 6e AP Fonden, Uddevallahem och dom pengar som gick in från Securum, så räcker det för att köpa ett väldigt stort fastighetsbestånd, även i centrala delarna av Göteborg.

Vem tror, att lösningen på detta, alldeles oavsett detta är medvetet eller inte, är enskilda åtal, många gånger också helt i det dolda. Problemet är, ställs frågan utifrån, så tas den inte på allvar, och inifrån hittar man ingen som ställer frågorna.

Vad gör vi åt det? Vi får nånstans bestämma oss för vilken stad/värld vi vill leva i.

Regelverket för företagande är tämligen tillåtande. Det är också komplicerat, egentligen för komplicerat för en lekman som mig att följa, men VARFÖR är det det? Finns det ett egenvärde i att ha regler och konstruktioner som egentligen ingen kan följa?
Citera
2011-01-07, 21:20
Medlem
cryptomes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carina.svendsen

I Göteborg såg vi vid den här tiden Göran Johansson som kommunalråd, och Claes Bjerkne som chef för Göteborg&Co.

Securum gick helt enkelt in och löste skulder med statliga pengar. Securum var alltså alla, då till 50% statliga, Nordbankens dåliga krediter samlade i ett bolag.
I Göteborg var bankens kontor i Hjällbo ett av dom kontor som dragit på sig mest skulder. Även en del privata fastighetsägare hade spekulerat bort pengar, bl.a. fick Dan och Leif Cameras statlig hjälp till ett värde av ca. 200Miljoner.

Om vi då hoppar fram till nutid, så visar en sökning på 121.nu här detta för Dan Cameras och Claes Bjerkne gemensamma, under 2010, nystartade företag, X Holding AB, som säger sig ska ” .. äga och förvalta fast egendom, äga och förvalta värdepapper och därmed förenlig verksamhet..” Bland övriga styrelsemedlemmar hittar vi även Mxxx Jxxxx Axxxxxxxx.

Idag jobbar Dan Cameras som advokat på MAQS, och var bl.a. inblandad i TPB rättegången. Han har även ett par, som det verkar, misslyckade, försök bakom sig att driva egen advokatfirma.

Man hittar även att företaget startades som ett ”Grundplattan” företag, vad är då det.

I Göteborg finns ett företag som heter Bolagsstiftarna, som jobbar som företagsmäklare.
Man köper och säljer lagerbolag, man har också ett antal vilande AB som ligger färdiga för snabb uppstart.
Dessa tjänster går just under namnet Startplattan och Slutstenen, jag tror att ”Grundplattan” är ytterligare en av deras verktyg. Dessa bolag genomgår ju ganska snabba namnändringar, men eftersom jag vet att dessa företag inte sällan är verktyg i ekonomisk brottslighet, tycker jag frånvaron av information om, och granskning, ifrågasättande av, detta är intressant.
En del av dessa företag finns nämnda ett antal gånger här på Flashback, och är även inblandade i ekonomisk brottslighet, detta gäller även en av huvudmännen.

Synnerligen intressant allt det här... Jag och många andra uppskattar ditt bidrag, i synnerhet för att du belyser ett till synes avsiktligt grumligt, svårbegripligt och, framför allt, sannolikt kriminellt taktiskt skyfflande och rockerande i Göteborgs infekterade varböld av kommunala verksamheter och skumma entreprenörer, med uppenbart politiska kopplingar som i fallet Claes Bjerkne.
Bjerkne är naturligtvis högintressant då han under nästan 20 år var och säkerligen fortfarande är något av Göran Johanssons högra hand. Många i stan vet att Görans dotter Anna, bakom kulisserna inte gör mycket annat än springer sin fars affärsärenden. Vad som är så värdefullt med dina efterforskningar är att det just är sådant här sprängstoff som Riksenheten mot Korruption och åklagare Schultz undviker att lägga sig i. Om spåren följs uppåt skulle kanske hela det socialdemokratiska partiet kollapsa, något som inte tillåts ske då det hotar hela rikets säkerhet. Ett par nissar på förvaltning, Poseidon och någon byggfirma kanske åker dit på något år och sedan släcks alla förhörslampor ner och Korruptionsenheten packar sina väskor och drar tillbaka till Stockholm för gott.
Uppgifterna om X-holding och Bjerkne och Dan Cameras är av stort intresses och måste naturligtvis granskas av korruptionsåklagare, något som jag dessvärre är säker på inte kommer att ske. Tyvärr stinker rättsväsendets hantering av muthärvan spya. Tyvärr, tyvärr så mördas rättvisan så att inga politiker ska dras ner i skiten. De politiska huvudmännen, fr a i det socialdemokratiska partiet, har inte granskats och kommer inte heller att bli utsatta för några frågor eller rättsligt efterspel. Det enda hoppet står till att någon får nog och börjar ange dessa, men i sossarnas Göteborg är ärlighet och civilkurage dödssynder.

Tungt och snårigt att sätta sig in i, men ditt bidrag är faktiskt en psykologisk vändning i muthärvan. Så här mycket konkreta spår som offentliggörs är smått sensationellt i Göteborgs köttmur av tigande slavar åt ett korrupt etablissemang. Jag litar inte på att rättsväsendet gör sitt jobb och därför är det ovärderligt att uppgifter som dina publiceras här och inte tyst slarvas bort av rättsväsendet.
Senast redigerad av cryptome 2011-01-07 kl. 21:54.
Citera
2011-01-07, 22:33
Medlem
En 53-årig gift kvinna med dubbelnamn, tillika stadsdelschef, har utsetts till ”mutgeneral” i Göteborgs kommun. Hon ska nu försöka samordna arbetet mot korruption. Ska man skratta eller gråta…

Se http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1....ral-i-goteborg
Citera
2011-01-07, 23:15
Medlem
cryptomes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Testa
En 53-årig gift kvinna med dubbelnamn, tillika stadsdelschef, har utsetts till ”mutgeneral” i Göteborgs kommun. Hon ska nu försöka samordna arbetet mot korruption. Ska man skratta eller gråta…

Se http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1....ral-i-goteborg

"Mutgeneral"... Nya förljugna floskler men samma gamla ruttna skit: makten granskar sig själv som vanligt
i Sverige.

Citat:
Hon var stadsdelschef i Södra Skärgården i fyra år och sedan i maj tillförordnad i Askim, Frölunda och Högsbo

Stadsdelarna som denna "mutgeneral" Ann-Christine Alkner-Dahl är chef för är för överigt några av de mest korrupta stadsdelarna, vilken skrattretande paradox!! Ytterligare ett schackdrag av Sovjetklass av Hulthén och hennes vapendragare för att undgå uppmärksamhet.
Citera
2011-01-08, 00:07
Medlem
David Pruttons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cryptome
"Mutgeneral"... Nya förljugna floskler men samma gamla ruttna skit: makten granskar sig själv som vanligt
i Sverige.

Stadsdelarna som denna "mutgeneral" Ann-Christine Alkner-Dahl är chef för är för överigt några av de mest korrupta stadsdelarna, vilken skrattretande paradox!! Ytterligare ett schackdrag av Sovjetklass av Hulthén och hennes vapendragare för att undgå uppmärksamhet.

Haha, känner till denna kvinna en del och ja, det är bara att konstatera att makten med Hulthén i spetsen har lyckats sätta en riktig nickedocka och en utmärkt marionett som "granskare" av dem själva. Trodde inte de skulle dribbla såhär uppenbart faktiskt, det förvånar mig.

"Mutgeneral" - jo man tackar!

Och precis som du säger, det är tragikomik på hög nivå att en stadsdelschef från de stadsdelarna får uppdraget.
Citera
2011-01-08, 05:42
Bannlyst
Jag ska börja med att säga det, för att undvika den diskussionen innan den dyker upp, jag skriver det här under påhittat namn, av skäl jag egentligen tycker är uppenbara, sett till dom summor vi pratar om, och, t.ex. i belysning av rapporten om att 1 av 3 handläggare av utgivningstillstånd blivit utsatta för hot, eller, jag läste en recension av företaget Wipcore på rejta.se, där den personen inte ville ange sitt namn, med hänvisning till "den ankdamm vi lever i".

Med det sagt, jag reagerade också på just "Askim" även om jag inte känner till personen i fråga.

Ett stort antal av dom personer jag pratar om, och en överväldigande del av just kapitalet bakom, bor just i Askim.

Dessutom, jag vill som sagt inte vara den som säger att människor gjort saker som dom inte har gjort, eller att saker inte är vad dom sägs vara, jag tycker bara vi ställer frågorna för sällan.
Så, när jag såg den här nyheten reagerade jag främst av följande skäl:

Jag var, i Tisdags, just hos en tjänsteman hos kommunen, och drog detta. Jag blev ganska snabbt avfärdad med en klapp på huvudet, och beskedet "vi kan inte, vi vill inte göra någonting"

Jag var vidare igår (samma dag som tidigare långa inlägg) hos Göteborg&Co och drog samma sak, det ledde förvisso till ett intressantare diskussion, och ett bättre bemötande, men beskedet var i princip detsamma "vi kan inte, vill inte, göra något". Under denna diskussion dök just media och internet upp som en "sista utväg"

5-6 timmar senare kommer denna nyhet. Som sagt, jag vet faktiskt inte längre....
Citera
2011-01-08, 06:31
Bannlyst
Det man kan säga om X Holding är ju, att det, vad jag förstår, startades ett par veckor innan det här började, jag tror att man kanske låtit bli om man hade vetat...eller så är man så jävla självgoda att man vet/tycker att det inte spelar nån roll. Nu kommer man ju med absolut säkerhet bara att avveckla det, utan verksamhet, varför frågan om vad som var tanken MÅSTE ställas.

Jag tänkte att jag i större utsträckning kan av-anonymisera den bild jag hade, Google är många gånger ett farligt verktyg, men kan såklart användas i både bra och dåliga syften, men en bild indexeras ju inte för dess innehåll, så, jag fixar det. Det kommer inte vara fullständiga namn, men tillräckligt för att alla som verkligen vill ska kunna hänga med.

Det man också kan säga är, som en slags förklaring till varför man inte gör något, åt det som väl alla är överens om, är en för nära, och infekterad relation, mellan makt och näringsliv. Jag är dels inte så övertygad om att den som inte har ont uppsåt ser detta, visst, man känner igen Kalle Karlsson när man ser honom på Advokatfirma Advokat, och det känns tryggt att göra affärer med honom, det har fungerat förut. Man ser inte (snår)skogen för alla träden, och med den historielöshet som visar sig, så är det öppet mål, om Kalle Karlsson vill utnyttja detta. Därför tycker jag det är orimligt när Anneli Hultén säger att man "inte får granska"....man MÅSTE.

Det är ju dessutom så, att internet som vi ser det, och även en del av tillgängligheten till dom källor jag använt, är "nytt", det om något kan jag se som en slags väg ut.
Tidningarna idag har ingen granskning, jag var i kontakt med GP, gällande den senaste stora fastighetsaffären som gjordes, med vetskap just om att allt kanske inte alltid är vad det ser ut att vara vid en första anblick, och fick svaret "det ges ingen tid till granskning" (nu ska klargöras, jag har iaf inga uppgifter på att några fel begåtts där, däremot tycker jag det är orimligt, att affärer i den storleken, med ett antal tusen Göteborgare som direkta intressenter, får göras upp helt utan insyn, att man inte kan se vem dom verkliga ägarna är. Samma sak gäller ju i ännu större utsträckning den "byggnad" jag tar upp, är det rimligt att "ett statligt verk" egentligen inte vet vem som äger den fastighet man hyr in sig i, där man ju dessutom, just för att säkerställa kostnaderna för renoveringen, har ett hyresavtal som...ja...jag vet inte exakt, men jag vet att villkoren för hyresgästen är långtgående)

Och igen, "detta" accepteras ju på ett väldigt lättvindigt sätt.

Det egentligen mest intressanta sidospåret till detta är Uddevallahem, där det ju för ett par år sedan försvann ca. 25Miljoner. Nu har ju någon åtalats och dömts för detta, men pengarna är borta, och det har ju spekulerats i att han bara fick ta "stöten" för detta, spekuleras gör det ju alltid, men faktum kvarstår, det fattas 25Miljoner, det är ju inget man bränner på konsumtion ens av dom mest illegala laster/droger, eller utan att lämna spår efter sig.

Då tycker jag att det är väldigt intressant att personer inom Uddevallahem, och personer jag tidigare nämnt, har ägarintressen i mark, som sköts/förvaltas av samma Uddevallahem, som nu alltså ska exploateras (den tjänsteman jag pratade med i Göteborg hade tydligen viss insikt i detta, han berättade ingenting, men, vi kom ihop oss rörande huruvida en person var kvar i bolaget eller inte, jag påstod, utifrån dom källor jag hade, att han/hon var det, han sa att han/hon fått gå i samband med ovan nämnd "affär", hur som helst, den personen är ett av ägarintressena i aktuell tomtmark)

Det dokumentet, är egentligen inte publikt, det framgick när jag ringde till Uddevalla kommun för att kolla vad det var, utan ska egentligen bara vara tillgängligt för inblandade intressenter (ägarna) via en lösenordsskyddad sida. Det är alltså inte publika uppgifter, per definition.
Han förklarade vidare, att detta bara gällde omfördelning av lagfarter på 3 ihopslagna tomter, och att dessa, vad jag förstod, haft samma ägare sen 50 år, vilket är orimligt, då jag ju vet människor som står med som inte ens är 50 år.

Där vågar jag påstå att allt inte gått rätt till...
Senast redigerad av carina.svendsen 2011-01-08 kl. 06:41.
Citera
2011-01-08, 09:15
Bannlyst
Sådär, här kommer en lite tydligare bild, nu bör alla kunna följa med, som svar på en fråga:

http://www.wallenstam.se/om/bolagsst.../valberedning/

Vem (A.B.) som sitter i Wallenstams styrelse, och alltså också var med på Fxxxxxxxxxxs Axxxxxxxxxxt Axxxxxs årsstämma som bl.a beslutade om en aktieutdelning på +300Miljoner hittar man ju lätt.

(jag ber om ursäkt för om det råder viss förvirring gällande namnen, det har ju i tråden tidigare talats om personer som haft 4-5 bolagsengagemang, här talar vi alltså om personer som har 30-40, och där många gånger begrepps/namnförvirring är en del av syftet)

Alltså, en aktieutdelning på den nivån finner jag anmärkningsvärd, den förutsätter någonstans att man gjort en sådan vinst, en sådan vinst är orimlig även för en fastighet, man bör rimligtvis också ha haft motsvarande belopp en gång i tiden för samma inköp, och har man sedan "förädlat" denna byggnad, så bör det rimligtvis finnas kostnader för detta, som väl, vad jag kan förstå, betalas innan, och sen, utanpå detta, så gör man så att säga vinsten, rätta mig gärna om jag har fel.
Detta är såklart ett skatteupplägg, såväl som ett sätt att dölja vad pengarna kommer ifrån (frågan är om det är lagligt) om någon har en bra "fildelningssite" (inte torrent) som man kan ladda upp filer på utan att behöva skapa ett konto, så kan jag lägga upp aktuell årsredovisning (PDF)
Där framgår ju för övrigt också namn (och i viss mån, personnummer, jag har faktiskt kollat detta med Bolagsverket, och det är okej att göra det)

Detta KAN alltså mycket väl vara okej, men låt mig förklara vad det innebär.

Som sagt, med bakgrund av "muthärvan". Det innebär, att PEAB (t.ex.) gör alla kontrakt åt Poseidon (t.ex.) (och sen finns det såklart ett antal koncernägda Kommanditbolag, som till skillnad från AB, är HELT utan insyn)
Detta är alltså till synes 2 separata bolag (inom, igen, vilka man genom ett antal KB fullt tillåtet, får flytta kostnader/intäkter godtyckligt)

Om det sedan uppstår ett "överskott" mellan dessa, för dom jobb som är gjorda (vilket det ju rimligtvis gör) så vad man då gör, istället för att, som man normalt gör, betalar en faktura, så startar man ett nytt, gemensamt bolag, dit man gör en aktieutdelning.
Om man dessutom gör en anteciperad (förväntad) aktieutdelning, så är den skattefri (vilket i praktiken innebär, att om man kan vänta tills nästa år på pengarna, så är dom skattefria)
Detta innebär alltså, att man i princip inte betalar någon skatt, men framförallt, det finns INGEN insyn, det finns inget att syna, och har bolaget bara "interna" kunder (som jag menar att Cx Conxxxxadxxxxxxxxxx ax har) så finns det heller INGEN insyn utifrån, addera på det makthavare/politiker, och stora statliga uppdrag...så...
Med mindre än en revison, är det idiotsäkert, som alla säkert vet, så är revisorerna satta AV bolagen, FÖR bolagen, och igen, det finns INGEN insikt utifrån, herregud, man vet ju inte ens att företagen finns. Det, eller att människor faktiskt börjar läsa årsredovisningar och ställa frågor (vilket man självklart inte ska behöva göra...)

Jag tror alla ser problematiken.

Ytterligare ett faromoment, i en värld där allt går snabbare, så är det ju inte bara enklare att följa vad bolag gör (i viss mån) det är enklare för bolagen att ligga steget före.
Det är enkelt att starta ett bolag idag, och 50.000 i aktiekapital mot en skattevinst i miljonklassen, det är inget man ens reflekterar över, och i ett sådant bolag (och detta säljer ju också t.ex. Bolagsstiftarna öppet "Lagerbolag med första redovisning 20xx-xx-xx"..) och fram tills dess finns inga spår, man anger till Bolagsverket vilka som sitter i styrande positioner, men i ett privat AB säger detta inget om dom egentliga ägarförhållandena i bolaget, och om ägaren i sin tur är ett ännu mer nystartat företag, så ligger man iaf 2 år före. Det är inte lätt att trolla bort 300Miljoner, men med ett par år på sig, tillräckligt mycket "kompisar" så går det...i fastigheten bakom detta sitter alltså Halmstad Tingsrätt (avslöjar jag nu då, och påpekar igen, att jag inte per definition kan bevisa något, mer än det jag visar, och att huvudmannen bakom, som sagt köpte en fastighet tillsammans med Lars Ivarsbo (nu avstängd, åtalad) toppolitiker i Lilla Edet (vilket, i sig, inte är olagligt)
I grannkommunen sitter alltså en av köparna, "väl" dold, även han verksam med/mot just kriminalvården/kommunen, bl.a. (inte heller det olagligt)

Om man vill göra nånting för att faktiskt "skrämma" makthavare, så tror jag att ett sätt är att köpa/beställa just årsredovisningar för privata AB, och publicera, á la "Wikileaks", t.ex. företag där Claes Bjerkne är med.
Dom finns ju tillgängliga, men är inget man normalt läser, och dom kostar pengar, dom är iofs många gånger svårlästa, men vissa saker framgår tydligt, det är lätt att se vilka personer som varit med på stämman, vilka som faktiskt äger bolaget och vem som representerar dom, och det är "lätt" att se stora och/eller avvikande transaktioner, jag är ganska säker på att om man gör det, och går ut med det, att man ska det, så kommer det ge en "butterflyeffect", som oavsett exakt vad den resulterar i, kommer vara svår att mörka (alltså, antingen ser man påtryckningar som omöjliggör det, eller...ja...)

Tro mig, där står mycket intressant.

Som någon var inne på, en riktig lösning på det här kommer inte tillåtas "ovanifrån", hur konspiratoriskt det än låter. T.ex. finns ju Ulrica Messing-Jansson (gift med Torsten Jansson) med på min översikt, förutom att hon som fd. hög Socialdemokrat, tillsammans med Erik Åsbrink (bl.a.) sitter i Wallenstams styrelse, så är hon ju just rotad i det här, genom bl.a. Torsten, hennes nya butik på Avenyn (som omöjligt kan gå ihop med den hyran, enligt den kundtillströmning jag har sett) ligger väl just i Wallenstams lokaler, jag råkar också veta att det finns en slags social/indirekt koppling mellan henne och Securum. det är så djupt rotat.

Men som sagt, årsredovisningar skulle lyfta en del intressanta frågor, gör man sedan en grafisk översikt över det man hittar, i stil med den jag har gjort (som ju också är lite vad Facebook visade för ett par veckor sedan) så tror jag att man faktiskt grävt upp frågan, sen gäller det såklart att ta hand om skiten och plantera nytt.

När det gäller just ekonomiska frågor, "..är det okej att.." "..får man.."..får man göra energiavdrag på 1.5 miljoner mot ett bolag utan omsättning, med hänvisningen att man är självförsörjande med grön el, osv, så är ju attityden "bry inte ditt lilla huvud med det..." men jag tycker det visar att vi faktiskt måste engagera oss, utbilda oss, för att kunna ifrågasätta.
Citera
2011-01-08, 09:32
Medlem
David Pruttons avatar
Wow, mycket läsning att ta in.
Vill bara ge dig (och andra som bidrar) en spontan stående ovation, civilkurage!

Att det osar katt kring Wallenstam har man förstått länge, mycket intressanta uppgifter du kommer med.
Citera
2011-01-08, 11:14
Medlem
ETT STORT TACK TILL

carina.svendsen mfl
Citera
2011-01-08, 12:44
Medlem
Det vi läser om i denna tråd, är inte en företeelse som bara finns i Göteborg.

Den är utbredd över hela landet.

Hela samhället genomsyras av fiffel och båg, ekonomiska och egoistiska intressen styr människors
handlande. Låg eller hög, fattig eller rik, sosse eller moderat,det spelar ingen roll. Överallt finns dessa
osympatiska och kriminella typer. Vad gör rättsväsendet? De skummar på ytan, och för syns skull tar
de in någon liten fjant som får symbolisera hur förträffligt polis och åklagare arbetar. Tyvärr kan du
inte lita på någon, och när pengar och egna intressen styr finns det inget stopp på människors fäaktiga uppträdande.

Man kör över sina medmänniskor utan att ens se i backspegeln hur det gått.

Vad dessa GOA GUBBAR och KÄRRINGAR behöver är en rejäl omgång stryk!

Ja det menar jag, då kanske deras kriminella beteende upphör, för deras verksamhet går ut över den LILLA MÄNNISKAN, hon får i slutändan betala för skitstövlarnas kriminella verksamhet.

Denna härva slutar med att några får åka till en öppen anstalt, med permission över helgerna, påta i jordgubbslandet, kolla TV, göra utflykter och ta emot besök.

Vad kostar denna " rehabilteringsprocess" oss skattebetalare?
Citera
2011-01-08, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eastenders
Det vi läser om i denna tråd, är inte en företeelse som bara finns i Göteborg.

Den är utbredd över hela landet.

Hela samhället genomsyras av fiffel och båg, ekonomiska och egoistiska intressen styr människors
handlande. Låg eller hög, fattig eller rik, sosse eller moderat,det spelar ingen roll. Överallt finns dessa
osympatiska och kriminella typer. Vad gör rättsväsendet? De skummar på ytan, och för syns skull tar
de in någon liten fjant som får symbolisera hur förträffligt polis och åklagare arbetar. Tyvärr kan du
inte lita på någon, och när pengar och egna intressen styr finns det inget stopp på människors fäaktiga uppträdande.

Japp! Frågan är vem "mutgeneralen" Ann-Christine Alkner-Dahl egentligen är och vad hon har varit involverad i för slags skit tidigare. Hon bor ju j-vligt fint i en mäktig villa i Kungsbacka. Endast ett stenkast från havet och den stora golfbanan. Gift med en 32 år äldre man. Någon som är förvånad...

Se http://maps.google.se/maps?f=q&sourc...3%A4n&t=h&z=16
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in