2010-05-01, 19:23
Medlem
Har under en lång tid kommit ihåg vad jag drömt om på natten när ja vaknar. Jag har även varit väldigt trött under denna perioden. Enligt en polare minns man sina drömmar om man inte sovit djupt nog, stämmer det?
Har min trötthet något att göra med att jag alltid minns vad jag drömt?

/Oxfilé
Citera
2010-05-01, 19:30
Medlem
ant's avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GRILLAREN
Har under en lång tid kommit ihåg vad jag drömt om på natten när ja vaknar. Jag har även varit väldigt trött under denna perioden. Enligt en polare minns man sina drömmar om man inte sovit djupt nog, stämmer det?

/Oxfilé
Ja, eller snarare din dåliga sömn har något att göra med att du minns vad du drömt.
Att man kommer ihåg sina drömmar brukar vara ett tecken på dålig sömn.
Citera
2010-05-01, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ant'
Ja, eller snarare din dåliga sömn har något att göra med att du minns vad du drömt.

IG på det, men tack för svaret.
Citera
2010-05-01, 20:07
Bannlyst
Man minns bara en dröm om man vaknar medan den pågår (eller direkt när den slutar). Slutar den innan man vaknar så minns man nada. Det händer att man vaknar till "lite", utan att öppna ögonen. Då minns man ofta intrycket från drömmen (ifall det pågick en dröm när man vaknade) men man minns däremot inte alltid att man vaknat.

Minns du många drömmar från en natt så har du nog vaknat ofta.
Senast redigerad av OpusOne 2010-05-01 kl. 20:14.
Citera
2010-05-01, 20:27
Medlem
shizophrenics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ant'

Ser inte alls någon korrelation där. När jag sover dåligt så kommer jag inte alls ihåg mina drömmar. Jag skulle snarare våga hävda att man sover djupt.
Citera
2010-05-01, 20:40
Medlem
ant's avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shizophrenic
Ser inte alls någon korrelation där. När jag sover dåligt så kommer jag inte alls ihåg mina drömmar. Jag skulle snarare våga hävda att man sover djupt.
"För att man skall minnas en dröm krävs att man vaknar upp i anslutning till den. Om man minns mycket av sina drömmar under natten, så kan det alltså vara ett tecken på att man varit vaken, helt eller delvis, flera gånger. Förmågan att komma ihåg sina drömmar går också att träna upp, så det behöver inte nödvändigtvis vara ett tecken på dålig sömn."

Att vakna upp helt och/eller delvis flera gånger under natten tycket inte jag låter som en natt av bra sömn och jag tvivlar på att TS brukar träna upp sin förmåga att komma ihåg sina drömmar så jo, det finns en stor korrelation (i detta fall och många fler) mellan dålig sömn och att man kommer ihåg sina drömmar.
Citera
2010-05-01, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GRILLAREN

/Oxfilé

Det handlar om under vilken sömncykel man vaknar under. Det finns två olika cyklar tror jag och vaknar man under den ena minns man sina drömmer. Däremot om man vaknar under den andra minns man ingenting. Jag orkar inte kolla upp om detta stämmer exakt, men har för mig att det är så.
Citera
2010-05-02, 23:21
Medlem
oppositas avatar
Jag måste nog vara ett undantag i så fall, för jag känner att när jag minns mina drömmar när jag vaknar, då har jag sovit bra.

De gånger jag sovit djupt har jag inte sovit bra, då är jag bara slö och tung i huvudet.
Jag vill drömma innan jag vaknar, för då känns det som om jag sovit tillräckligt.

Men det är nog bara jag som älskar att drömma för jag drömmer så jävla skumma saker!
Citera
2010-05-03, 02:20
Medlem
-Moon-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av opposita
Jag måste nog vara ett undantag i så fall, för jag känner att när jag minns mina drömmar när jag vaknar, då har jag sovit bra.

De gånger jag sovit djupt har jag inte sovit bra, då är jag bara slö och tung i huvudet.
Jag vill drömma innan jag vaknar, för då känns det som om jag sovit tillräckligt.

Men det är nog bara jag som älskar att drömma för jag drömmer så jävla skumma saker!

Att du känner dig piggare då du vaknar ur en dröm (alltså från REM-sömn) än från djupare, drömlössömn beror väl just på att REM-sömnen inte är lika djup och att det då går snabbare att piggna till då man vaknat.

Enligt LaBerge som forskat mycket i sömn etc. vaknar man ganska många gånger per natt (tror det var 15 ggr för "normala" personer), bara det att man oftast inte minns det, eftersom det är små mikrouppvaknanden. Man hinner alltså inte bli medveten om att man är vaken innan man somnar om. Det är förmodligen detta som gör att man kan komma ihåg fler drömmar än en, trots att man inte minns att man vaknat under natten, om man ligger kvar och tänker efter då man vaknat på morgonen. Jag tycker det brukar börja med en känsla och sedan kan man med tålamod få den att utvecklas så att man minns mer och mer av drömmen.

Haha, håller med om att det är härligt att drömma skumma saker! Väldigt underhållande och fantasifullt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in