2010-05-11, 12:39
Medlem
men va?? hall hr/ser ni mig?? DET FINNS ETT SVAR

"r talet du tnker p mindre n antalet bokstver i ditt svar?"

virgovarg ska ha all credz
Citera
2010-05-11, 12:58
Medlem
one_sizes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Komogant

1: Ja
2: error eftersom |Ja| !> |2| men |Nej| > |2|
3: Nej eftersom |Nej| = |3|

Dock har flera kommit p lsningen vid fler n tv svarsalternativ. Detta har ju ppekats i trden, att ursprungsgtan ska ha en ja/nej frga med alternativen ja/nej/vet ej. De frutsttningar som TS stller ger dock en fljdfrga: r det okej att infra ett tredje alternativ till svar?
Citera
2010-05-11, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av one_size
1: Ja
2: error eftersom |Ja| !> |2| men |Nej| > |2|
3: Nej eftersom |Nej| = |3|

Dock har flera kommit p lsningen vid fler n tv svarsalternativ. Detta har ju ppekats i trden, att ursprungsgtan ska ha en ja/nej frga med alternativen ja/nej/vet ej. De frutsttningar som TS stller ger dock en fljdfrga: r det okej att infra ett tredje alternativ till svar?

Men s hr var det ju :
Citat:
"Jag tnker p ett tal, 1, 2 eller 3. Du fr stlla EN ja-eller-nej frga fr att f reda p vilket tal jag tnker p. Vilken frga stller du?"

Det handlar allts inte om att ett 'JA' eller 'NEJ' som svar ska ge oss svaret p frgan, det handlar om att STLLA en JA/NEJ-frga fr att f reda p svaret, vilket virgovarg lyckades med.

stll frgan i praktiken s kommer den vara vattentt.

"Tnk p ett tal mellan 1-3."
"okki"

Du kommer garanterat att f svar p frgan

EDIT: sry jag kanske missfrstod dig nu :P men s du menar att folk redan har stllt en frga som ger oss svaret? *trtt*
Senast redigerad av Komogant 2010-05-11 kl. 20:42.
Citera
2010-05-11, 20:47
Medlem
Citat:

Om vi tillter ett tredje svarsalternativ finns ett ondligt antal lsningar, dribland den du nmner ovan. Om frgan mste kunna besvaras med antingen ja eller nej s saknas dock lsningar.
Citera
2010-05-11, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EB
Om vi tillter ett tredje svarsalternativ finns ett ondligt antal lsningar, dribland den du nmner ovan. Om frgan mste kunna besvaras med antingen ja eller nej s saknas dock lsningar.

vilka r dom hr ondliga lsningarna? jag hann lsa igenom mnga sidor i den hr trden innan jag trttnade p svar som inte hll.
Citera
2010-05-11, 23:40
Medlem
one_sizes avatar
Citat:
vilka r dom hr ondliga lsningarna? jag hann lsa igenom mnga sidor i den hr trden innan jag trttnade p svar som inte hll.
Vettifan om det finns ondligt med lsningar men en som r sker (och r svaret p ursprungsfrgan dr jag tror man pongterade att frgan ska kunna besvara med Ja/Nej/Vet ej) r "Jag tnker p antingen 1.5 eller 2.5, r ditt tal strre n det jag tnker p" Vilket ger Ja om talet r 1, Nej vid 3 och vet ej vid 2. Det finns skert flera lsningar i samma stuk, dr tredje alternativet ger mjlighet att ha ett alternativ per svar.

Problemet kommer om man ska tolka Ja/Nej frga som en frga med antingen Ja eller Nej som svar, vilket utelmnar ett tredje alternativ och gr den olslig.
Citera
2010-05-12, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av one_size
Vettifan om det finns ondligt med lsningar men en som r sker (och r svaret p ursprungsfrgan dr jag tror man pongterade att frgan ska kunna besvara med Ja/Nej/Vet ej) r "Jag tnker p antingen 1.5 eller 2.5, r ditt tal strre n det jag tnker p" Vilket ger Ja om talet r 1, Nej vid 3 och vet ej vid 2. Det finns skert flera lsningar i samma stuk, dr tredje alternativet ger mjlighet att ha ett alternativ per svar.

Problemet kommer om man ska tolka Ja/Nej frga som en frga med antingen Ja eller Nej som svar, vilket utelmnar ett tredje alternativ och gr den olslig.

aah okej :P soft
Citera
2011-10-16, 20:36
Medlem
hannes156s avatar
Blev det ngot rtt eller?
Knns som att vi slutade diskutera efter Virgovargs "r talet du tnker p mindre n antalet bokstver i ditt svar?"

Hade varit riktigt kul att dra den i skolan
Citera
2021-01-18, 20:56
Medlem
Maggio32577s avatar
Fattar inte hur spelet r
Citera
Igår, 14:42
Medlem
Om talet du tnker p skrivs med bokstver, innehller talet isfall bokstaven v, eller r talet strre talet 1?
Citera
Igår, 20:30
Medlem
Lsning kanske redan finns i trden, men ett frslag utan att ha lst hela trden r:

"svara ja om talet r tv , nej om det r tre"

Om personen tnker p ett s kommer ju personen helt enkelt vara tyst, eller svara utan ja eller nej.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in