Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-03-12, 00:01
  #193
Moderator
Popesizes avatar
Läste ut under kvällen Retrobokklubbens sista bok från IDW's utgivning Optimus Prime: Tillbaka till Jorden

Det Cybertroniska inbördeskriget är slut och en något ostadig fred råder.
Men jorden vilar fortfarande på några cybertroniska hemligheter. Och Optimus Prime åker dit med grupp Cybertronier för att ta reda på mer. Men människorna är inte direkt vänligt inställsamma till dem, efter att Cybertroniernas krig på jorden kostade ca en miljard människoliv. Och de har lärt sig hur man hanterar dessa robotar.

Uppskattar som vanligt IDW's berättelser. Det är mycket lore som sträcker sig tillbaka ända till de ursprungliga Primes i den här berättelsen. Och sånt uppskattar jag.

Sedan får vi även följa en liten deckarhistoria, där Optimus undersöker ett gäng mord på Cybertron.

Helt ok berättelser. Och jag ger det allt som allt en svag fyra på en femgradig skala. När det kommer till IDW så föredrar jag historierna från Förlorade lyktans skepp. (Vilka man kan läsa om i flera andra av Retrobokklubbens Transformersutgivningar)
Citera
2023-03-30, 19:51
  #194
Medlem
Man-At-Armss avatar
The Motherless Oven, The Can Opener's Daughter och The Book of Forks: en trilogi av Rob Davis.

För något år sedan gav jag upp The Motherless Oven efter några sidor. Historien kändes otroligt b; det regnar knivar och barnen i skoluniformer fick mig att (felaktigt) tro att historien var någon kass Harry Potter kopia. Och jag är inte direkt förtjust i Harry Potter heller.
Men blev väl tillfälligt dement och råkade låna boken på nytt och fastnade. Tycker väl inte storyn håller hela vägen. Dock absolut läsvärd, speciellt The Can Opener's Daughter.
Citera
2023-11-23, 22:32
  #195
Moderator
Popesizes avatar
Har nu under de senaste kvällarna suttit och plöjt igenom volym 5-9 av Usagi Yojimbo Saga från Dark Horse Comics.
Jag har nog rekommenderat serien förut, men det här är utan tvekan något av det bästa jag har läst i serieväg. Det finns de historier som är mindre bra, men jag har inte stött på någon som är dålig.

Med minnesvärda karaktärer som Gennosuke, Kitsune, Inspector Ishida, Tomoe Ame, Prästen Sanshobo, Katsuichi och flera andra som befolkar detta feodala Japan med antropomorfa figurer.

Jag rekommenderar helhjärtat den nyfikna att skaffa sig Saga-volymerna. De är högst prisvärda.
Citera
2023-11-26, 19:56
  #196
Medlem
Serieförlaget IDW som haft licensen att ge ut Transformers serier i flera år. Förlorade nyligen licensen till Skybound Entertainment. De nya ägarna har gjort en total reboot av Transformers Universumet och börjat om från början med att Transformers störtar på planeten jorden i rymdskeppet Arken. Det första numret har varit den bäst säljande serieboken i USA. Transformers har samma design som i serierna på 80-talet (inte designen från de nya filmer).

Köpte ett exemplar av det första numret och läste för att jag var nyfiken.

- Transformers nr. 1 (2023).
__________________
Senast redigerad av Piratpartiet 2023-11-26 kl. 19:59.
Citera
2023-11-27, 00:41
  #197
Moderator
Popesizes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piratpartiet
Serieförlaget IDW som haft licensen att ge ut Transformers serier i flera år. Förlorade nyligen licensen till Skybound Entertainment. De nya ägarna har gjort en total reboot av Transformers Universumet och börjat om från början med att Transformers störtar på planeten jorden i rymdskeppet Arken. Det första numret har varit den bäst säljande serieboken i USA. Transformers har samma design som i serierna på 80-talet (inte designen från de nya filmer).

Köpte ett exemplar av det första numret och läste för att jag var nyfiken.

- Transformers nr. 1 (2023).
Vad tyckte du om den?
Storyn känns ju ganska given, men man kan ju få en känsla om riktningen... Vad för stil de vill lägga på berättelserna.
Citera
2023-11-27, 14:31
  #198
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Popesize
Vad tyckte du om den?
Storyn känns ju ganska given, men man kan ju få en känsla om riktningen... Vad för stil de vill lägga på berättelserna.

Serien är vackert tecknad och ser riktigt intressant ut. Det finns även en ny Transformers spin-off som heter "Void Rivals".

Tror det blir en nytolkning av Marvels original saga om Transformers (från 80-talet). Där Transformers störtar på planeten jorden i rymdskeppet Arken och efter ett inbördeskrig mellan Autobots och Decepticons kommer i sinom tid Transformers ärkefiende världsförstöraren Unicron till Transformers hemplanet Cybertron. Vilket leder till en stor slutgiltig strid. Men de nya ägarna till licensen serieförlaget Skybound Entertainment vill säkert lägga in egna nya twists i storyn.
Citera
2024-01-01, 23:49
  #199
Moderator
Popesizes avatar
Har börjat läsa Boom Studios Mighty Morphin Power Rangers av Kyle Higgins under nyårshelgen.

Mycket känns igen från den gamla TV-serien. Lite saker är uppdaterat, så som teknik och smartphones. Och denna gång får vi också möta en ny skurk -Lord Drakkon.

Jag kan tänka mig att fortsätta läsa detta.

Det är ändå lätt att förstå varför Boom har fått behålla licensen för MMPR när Saban/Hasbros övriga licenser har fått flytta runt lite i serievärlden. Dessutom måste det nämnas att de har haft några av de stilrenaste omslagen
https://i.ebayimg.com/images/g/BboAA...M/s-l1200.webp
Citera
2024-01-06, 01:40
  #200
Medlem
Det var nog Kalle Anka Legendariska Äventyr: Spegelns Hemlighet.

Serier tecknade av Daniel Branca, en väldigt bra tecknare av Kalle Anka. Historierna varierar i kvalitet rent storymässigt, det är inget Carl Barks eller Don Rosa. Daniel Branca tecknade bara serier och han gjorde det bra, jag gillar speciellt de ansiktsuttryck han får till på Kalle, men serierna varierar i kvalitet så kommer inte införskaffa fler album i serien tror jag. Detta album innehåller en av mina favoriter från Kalle Anka & Co när jag var yngre: "Sopstriden" - Där Kalle börjar bråka med Ankeborgs sophämtare (påminner lite om avsnittet där Homer från The Simpsons hamnar i strid med sophämtarna). Gillar man Branca så rekommenderar jag dessa serier, han är nog på topp 5 av de som tecknat Kalle tycker jag.
Citera
2024-01-06, 19:19
  #201
Medlem
Transformers: The Battle of the Star Gate (2003).

Serieboken utspelas innan händelserna i Transformers the Movie (1986) och börjar med att Starscreams spöke (från Transformers säsong 3. 1987) reser tillbaka i tiden för att ändra historien och förstöra Decepticon ledaren Megatron i nuet så att han inte kan bli Galvatron, Unicrons tjänare, i framtiden. I den animerade långfilmen kommer Galvatron att döda Starscream för hans ständiga förräderier. För att Starscream ska överleva i framtiden måste han hindra Megatron från att bli den framtida grymma ledaren Galvatron.
__________________
Senast redigerad av Piratpartiet 2024-01-06 kl. 19:26.
Citera
2024-01-09, 18:39
  #202
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HLJO
Vilken var det senaste seriealbumet (eller senaste serietidning bara) du läste?. Skriv ihop en liten recension och ge det ett betyg.

Batman: No Man's Land - Vol 5
Den sista delen i den episka fem delars serien No Man's Land. Tycker hela serien har varierat otroligt mycket i kvalité. Tyckte vol. 1 var riktigt jäkla grymt men sen var första kapitlet i vol. 2 bland det sämsta jag läst i serieformat. Vol. 5 är väll inget riktigt storslaget slut men känns ändå som ett helt okej slut på denna stora Batman-event. Böckerna kan läsas utan någon större kunskap om Batman så dom är perfekta för dig som är lite ny i seriesvängarna.

Vol. 5 - 7/10
Hela No Man's Land - 8/10
tintin flyg 345345 till ??????
visste inte att jag hade kvar den hos föräldrarna, mycket rolig läsning och en förbannad haddock
Citera
2024-03-30, 10:27
  #203
Medlem
Hittade Tananarive https://www.sfbok.se/produkt/tananarive-714989 på den lokala bibblan.
Klassiskt franskt seriehantverk av hög kvalitet! Vältecknat t ex. Kul filosofisk historia som jag naturligtvis inte ska spoila för mycket eftersom den bygger lite på att man bit för bit upptäcker att Joseph inte var helt sanningsenlig mot sin granne och vän Amédée alla gånger...
Men i grunden att den pensionerade grå kontorsråttan Amédée Petit Jean ofta sitter och unnar sin gamla fetlagda värkande kropp ett glas konjak innan sängdags medan han lyssnar på sin granne Jo´s fantastiska historier från dennes liv som äventyrare och globetrotter.
Tvärtemot vad man kunnat tro av vilken form de båda herrarna är i så dör Jo först och en jakt på var hans arv ska gå tar sin början. Amédée får här nytta av sin långa men tråkiga och händelsefattiga arbetslivserfarenhet som pappersvändare på myndigheterna.
En lätt klurig filosofisk betraktelse över livet, att hitta sig själv, vara nöjd med det man har, byråkrati och verklighetens kranka blekhet.
Rekommenderas starkt. Enbart scenen när Amédée ska muta arkivarien på någon myndighet som för personregister gör att man inte får missa Tananarive!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback