Citat:
Ursprungligen postat av TageMan
Vad finns det för fördelar och nackdelar med fiat-valuta respektive guldmyntfot?
Nej, detta är ingen läxa, jag är genuint intresserad!
¨
Rätta mig om jag har fel:
En fördel är att mängden pengar (med guldmyntfot) inte kan öka i särskilt hög takt. Om du idag lånar pengar till ett hus, så är det inte så att banken har en motsvarande mängd pengar som har inlånats av banken. Idag skrivs en skuldsedel och banken behöver bara ha en liten täckning (fractional reserve). Det innebär att det idag finns en mycket hög tillgång till "pengar", vilket i sin tur driver upp priserna.
Motsvarande nackdel blir att räntorna blir högre och tillgången på pengar blir mindre, vilket gör att färre kan köpa hus med lånade pengar. Effekten blir att många fler kommer att spara innan en investering. Och säkert kommer folk i större utsträckning att låna av sina släktingar och andra, samt se till att huset (eller vad det nu är) blir billigare.
I framför allt USA (som har "världsvalutan") så trycks idag enorma mängder "pengar" i form av skuldsedlar (amerikanska regeringen ställer ut obligationer som köps inte minst av den amerikanska centralbanken, vilken i sin tur "trycker" upp dollar). USA och världen översvämmas av billiga krediter (det kostar ju i princip inget att skapa 1or och 0or), vilket gör att människor och organisationer skuldsätter sig upp över öronen. På sikt finns risken för hyperinflation och alla pengar (dollar i detta fallet) blir värdelösa. Detta är mer eller mindre omöjligt med guldmyntfot. Idag finns samtidigt enorma förluster, nedskrivningar av skulder, varför mycket av de nyskapade "pengarna" bara går åt till att nollställa och kompensera dessa skulder; varvid inflationen hålls tillbaka eller inte märks.
Dagens penningsystem bygger på en liten, men begränsad inflation. Detta innebär att pengar blir mindre värda för varje år som går. Sätter du in pengar på banken så är det sannolikt att dessa knappt har ökat i värde eller åtminstone ökat mindre än priserna i samhället. Systemet uppmuntrar alltså människor att spendera sina pengar. Med guldmyntfot skulle dína pengar inte minska i värde - 1 kg guld är alltid 1 kg guld. Dock skulle en bank i en guldmyntfotsvärld antagligen vilja ta betalt några promille för att förvara ditt guld i sina bankfack.