• 4
  • 5
2018-04-30, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LiKaShing
Mule ?
Nej?
Citera
2018-04-30, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Ordval är ofta åldersbetingat. De exempel du tar upp ser jag inte som adekvata ety de i min sinnevärld inte är rena synonymer.

Ja, vissa ordval har nog med ålder att göra. Det vore intressant att veta på ett ungefär i vilken ålder du är, då vissa av dina ordval för mig framstår som rätt ålderdomliga. Särskilt "ety" (ity?) känns inte precis toppmodernt.
Senast redigerad av drivved- 2018-04-30 kl. 23:09.
Citera
2018-05-01, 13:00
Avstängd
Redoxreaktions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drivved-
Ja, vissa ordval har nog med ålder att göra. Det vore intressant att veta på ett ungefär i vilken ålder du är, då vissa av dina ordval för mig framstår som rätt ålderdomliga. Särskilt "ety" (ity?) känns inte precis toppmodernt.

Ity ska det egentligen vara. Det är alltså i+ty, och ty är egentligen en dativform av det.
Citera
2018-05-01, 14:23
Medlem
ekerilars avatar
Utöver en del saker som nämnts såsom att man uttala bokstaven "u" korrekt, tycker jag att det är jättesvårt att komma ihåg att "k" oftast blir Tj-ljud om det kommer en mjuk vokal efter.
Citera
2018-05-01, 21:13
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekerilar
Utöver en del saker som nämnts såsom att man uttala bokstaven "u" korrekt, tycker jag att det är jättesvårt att komma ihåg att "k" oftast blir Tj-ljud om det kommer en mjuk vokal efter.

Det svåra är väl att det inte alltid blir det.
Citera
2018-05-01, 22:04
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det svåra är väl att det inte alltid blir det.

Keso, kefir och kebab och några ytterligare låneord gör det inte.

Vad gäller kex och kiosk verkar ni svenskar inte ens veta hur ni ska ha det. Hur faan ska jag då kunna veta?
Citera
2018-05-01, 22:52
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekerilar
Keso, kefir och kebab och några ytterligare låneord gör det inte.

Vad gäller kex och kiosk verkar ni svenskar inte ens veta hur ni ska ha det. Hur faan ska jag då kunna veta?

Kör och är två ord som inte heller gör det.

För övrigt är ju inte ett språk enhetligt. Det finns ett standardspråk, men det finns också dialekter vars signum är att avvika från standardspråket.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in