Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-02-29, 21:16
  #3193
Medlem
Mrkva-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wasp101
Önskar tips tidigt men går samtidigt igenom tråden, för ca 30 timmar sedan utsattes min hörsel för en kraftig smäll på kort avstånd (mindre än 2 m).

Upplevde ett kraftigt pip ljud några minuter efter smällen som sedan över gick till något som jag tycker är mer svårbeskrivet. ljudvågs ljud, susande.

Jag upplever ett susande ljud när omgivningen är tyst i den exakta stunden av ljud, familj/tv/radio mm är susandet borta.

Detta susande var kraftigare för 24 timmar sedan, inte lika intensivt/samma volym nu när jag vaknade på morgonen.

Läste om att det kan förvärras om man spänner sig, jag hade delvis nackspärr igår och kunde inte förstå orsak.

Jag har flera barn i förskoleålder så konstant ljud, högt som lågt under helgen väntar här.

Hur ska jag agera, ska jag undvika ljudstimulans närmsta tiden och hoppas att det är övergående eller leva på som vanligt?

Det här då enbart min egna personliga anekdot men här är den i varje fall.

Har haft tinnitus i 20 år och har levt precis som vanligt under den perioden. Har till och med varit på många konserter etc då jag inte har använt öronproppar. Min tinnitus har blivit marginellt värre. Om ens det.

Mycket av tinnitusen är psykologisk och den kan gå upp och ner i vågor. Mitt tips skulle vara att leva som vanligt då överreaktioner på symptomen såsom att börja gå runt med öronproppar etc konstant kan ha motsatt effekt och göra det pskylogiskt värre. Så detta är i alla fall mitt tips baserat på mina erfarenheter.
Citera
2024-04-25, 16:28
  #3194
Medlem
snooper123s avatar
Hej. Jag har ett litet tinnitus som jag hör mest när det är tyst.
MEN, ibland kommer det plötsligt sus i ena örat och nedsatt hörsel som håller i sig i 10-20 sekunder. Jag blir alltid jätterädd att det är permanesenoch det känns obehagligt men sen går det över. Varför kommer det och vad kan jag göra själv?
Citera
2024-05-09, 19:09
  #3195
Medlem
farlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snooper123
Hej. Jag har ett litet tinnitus som jag hör mest när det är tyst.
MEN, ibland kommer det plötsligt sus i ena örat och nedsatt hörsel som håller i sig i 10-20 sekunder. Jag blir alltid jätterädd att det är permanesenoch det känns obehagligt men sen går det över. Varför kommer det och vad kan jag göra själv?

Det är en form av tinnitus som kallas TEN (Transient Ear Noice). Finns olika teorier om varför detta ljud uppstår, och det är också väldigt vanligt.
Har själv konstant tinnitus sedan ca 1 år, och har i perioder upplevt detta, ibland flera gånger per dag. Blev också jätterädd i början, men har nu vant mig.
Försök att inte fokusera för mycket på det bara.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback