Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2016-11-23, 17:34
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pmatt
Håller inte riktigt med, världsmästarna innan 1948 tror jag inte hade hämtat särskilt mycket i dagens topp, och de enda "svaga" världsmästarna efter det är ju just under FIDE-åren, kanske kanske Smyslov också kan rankas som en svag världsmästare fast han slogs ju ändå om titeln 9 ggr.

Karjakin är bara en väldigt trist spelare att kolla på, ultradefensiv spelare som nöjer sig med oavgjort och han verkar ta hem titeln, Carlsen måste ju nu fortsätta chansa vilket kan straffa sig och siffrorna kanske springer iväg, är ju inte ovanligt att det händer i matchen om världsmästartiteln.

Åh, jag tror knappt någon spelare innan 00-talet skulle haft en chans om man magiskt förflyttat dem till dagens era. Men utan tvekan var aljechin och capablanca sin respektive världsmästarperiods bästa spelare med god marginal. Karjakin tycker jag inte är top5.
Citera
2016-11-23, 19:21
Medlem
Storalfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
Åh, jag tror knappt någon spelare innan 00-talet skulle haft en chans om man magiskt förflyttat dem till dagens era. Men utan tvekan var aljechin och capablanca sin respektive världsmästarperiods bästa spelare med god marginal. Karjakin tycker jag inte är top5.

Jag tycker det är svårt att rangordna dagens toppspelare förutom Magnus som varit outstanding senaste 5 åren och Caruana som när han är i form är solklar tvåa. Karjakin har ju aldrig varit över 2800 men samtidigt har han varit grymt stabil över 2750 medan vissa andra spelare haft en betydligt mer fluktuerande rating. Vem är bäst av Karjakin och Nakamura tex? Eller Aronian och Anand?

Men visst kommer inte Karjakin räknas som en av de starkaste världsmästarna om han nu skulle vinna. Många brukar väl hävda att Euwe är den svagaste världsmästaren och han blev ju utskåpad när han skulle försvara sin titel.
Det skulle kännas lite märkligt om Karjakin vann. För även om han skulle förtjäna det kommer ju ingen se honom den starkaste spelaren i världen.
Citera
2016-11-24, 06:02
Avstängd
Citat:

Svårt att säga. Capablanca är den världsmästare som spelat mest "korrekt", alltså har högst andel datordrag i sina partier.
Citera
2016-11-24, 18:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Storalf
Jag tycker det är svårt att rangordna dagens toppspelare förutom Magnus som varit outstanding senaste 5 åren och Caruana som när han är i form är solklar tvåa. Karjakin har ju aldrig varit över 2800 men samtidigt har han varit grymt stabil över 2750 medan vissa andra spelare haft en betydligt mer fluktuerande rating. Vem är bäst av Karjakin och Nakamura tex? Eller Aronian och Anand?

Men visst kommer inte Karjakin räknas som en av de starkaste världsmästarna om han nu skulle vinna. Många brukar väl hävda att Euwe är den svagaste världsmästaren och han blev ju utskåpad när han skulle försvara sin titel.
Det skulle kännas lite märkligt om Karjakin vann. För även om han skulle förtjäna det kommer ju ingen se honom den starkaste spelaren i världen.

Tycker gott Karjakin ska få lov att sopa bort flinet på småungen Carlsens ansikte.

Ner med Carlsen. För i Sverige är du inget annat än en liten lort skitdjävul
Citera
2016-11-24, 18:53
Bannlyst
Citat:
Vad du tycker är skitsamma.

Kom med fakta.

Senast jag såg dig snacka schack påstod du helt absurda saker.
Att GM var en värdelös titel yada yada
Citera
2016-11-24, 20:10
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daftdark
Vad du tycker är skitsamma.

Kom med fakta.

Senast jag såg dig snacka schack påstod du helt absurda saker.
Att GM var en värdelös titel yada yada

Jag tycker inte hans resultat är top5. Det är inte nödvändigtvis en faktafråga, men om du vill ha en objektiv mätning kan du ju helt enkelt kolla ELO.

Jag har inget minne av att ha skrivit om schack tidigare på fb. Citera gärna inlägget.
Citera
2016-11-24, 20:14
Bannlyst
Citat:
Jag tycker inte hans resultat är top5. Det är inte nödvändigtvis en faktafråga, men om du vill ha en objektiv mätning kan du ju helt enkelt kolla ELO.

Jag har inget minne av att ha skrivit om schack tidigare på fb. Citera gärna inlägget.
Fjant! Superfjant! Superdupergåsprängenbilfjant!

Håller man upp och leder över Carlsen länken (som jag iofs HAtAr) efter 9 game är det fullständigt piss irrelevant vad en Fjant tycker.

Du tycker lol

Ja min dator är autocorrect men orka brysig .

Edit: seriöst leder efter 9 spel och din auktoritet skulle då vara relevant? Cycling hilqrious
Senast redigerad av Daftdark 2016-11-24 kl. 20:16.
Citera
2016-11-24, 21:51
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Daftdark
Fjant! Superfjant! Superdupergåsprängenbilfjant!

Håller man upp och leder över Carlsen länken (som jag iofs HAtAr) efter 9 game är det fullständigt piss irrelevant vad en Fjant tycker.

Du tycker lol

Ja min dator är autocorrect men orka brysig .

Edit: seriöst leder efter 9 spel och din auktoritet skulle då vara relevant? Cycling hilqrious

Känsligt ämne?

Karjakin är normalt inte i topp 5, men han verkar vara i bra form nu. Dessutom verkar matchspel gynna hans solida spelstil, jämför med Kramnik mot Kasparov.

Efter Carlsen och Caruana är det ganska jämnt bland toppspelarna så det handlar mer om dagsform.
Just nu är Karjakin definitivt bland de fem bästa i världen.
Citera
2016-11-25, 02:39
Medlem
bax88s avatar
Seger för Carlsen idag. Skönt. Bra för matchserien.

Matchen på lördag blir intressant. Ska gossarna svinga för full mot varandra eller avvaktar man och fegspelar istället?
Citera
2016-11-25, 04:47
Medlem
Milizers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bax88
Seger för Carlsen idag. Skönt. Bra för matchserien.

Matchen på lördag blir intressant. Ska gossarna svinga för full mot varandra eller avvaktar man och fegspelar istället?
Carlsen lär ta detta. Även om Sergej har överpresterat och imponerat. Stor respekt till honom.

Jag tror båda kommer att fegspela de sista långpartierna. Sedan blir det snabbschack där Magnus är dokumenterat den bäste.
Citera
2016-11-26, 23:46
Medlem
Hogdals avatar
Remi. Carlsen har vitparti i sista. Han lär i alla fall inte att förlora.
Citera
2016-11-26, 23:49
Medlem
En fråga till alla schack älskare: när man spelar med vita pjäser, vilket är enligt er det bästa draget att börja med och varför?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in