Citat:
Ursprungligen postat av
Sobofied
Åh, jag tror knappt någon spelare innan 00-talet skulle haft en chans om man magiskt förflyttat dem till dagens era. Men utan tvekan var aljechin och capablanca sin respektive världsmästarperiods bästa spelare med god marginal. Karjakin tycker jag inte är top5.
Jag tycker det är svårt att rangordna dagens toppspelare förutom Magnus som varit outstanding senaste 5 åren och Caruana som när han är i form är solklar tvåa. Karjakin har ju aldrig varit över 2800 men samtidigt har han varit grymt stabil över 2750 medan vissa andra spelare haft en betydligt mer fluktuerande rating. Vem är bäst av Karjakin och Nakamura tex? Eller Aronian och Anand?
Men visst kommer inte Karjakin räknas som en av de starkaste världsmästarna om han nu skulle vinna. Många brukar väl hävda att Euwe är den svagaste världsmästaren och han blev ju utskåpad när han skulle försvara sin titel.
Det skulle kännas lite märkligt om Karjakin vann. För även om han skulle förtjäna det kommer ju ingen se honom den starkaste spelaren i världen.