Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2021-01-21, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pronh
Nils Grandelius fortsetter å spille bra i Tata Steel, og nå står han til vinst i kampen mot franske Maxime Vachier-Lagrave. Det skal selvsagt føres i mål, men ser bra ut så langt.
https://chess24.com/en/watch/live-to...ers-2021/5/1/6
Nils klarte å vinne, og leder nå Tata Steel 2021. Det er faktisk meget imponerende gjort av Nils.
Citera
2021-01-21, 21:13
Medlem
Starkt av Grandelius att vinna mot Vachier-Lagrave. Enda vinsten idag, alla andra spelade remi.

Partiet analyseras:

https://www.youtube.com/watch?v=pongZXpUTlg
Senast redigerad av Staropramen777 2021-01-21 kl. 21:47.
Citera
2021-01-22, 20:02
Medlem
Nils fortsetter det fine spillet, og klarte remi mot Caruana i dag. Og leder fortsatt tuneringen.
Han er nå oppe på 57. plass på live ratingen. Opp 21 plasser.
Citera
2021-01-24, 13:04
Medlem
Smerchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pronh
Nils fortsetter det fine spillet, og klarte remi mot Caruana i dag. Og leder fortsatt tuneringen.
Han er nå oppe på 57. plass på live ratingen. Opp 21 plasser.
Han förlorade igår, och nu har van Forrest gått upp i topp i turneringen, och är också den som avancerat mest på liveratingen... Grandelius är delad femma med bland annat Carlsen, och ska idag möta polacken Wojtaszek.

Undrar hur mycket hans prestationer här påverkar hans möjligheter att bli inbjuden till superturneringar igen, utöver rankingpoängen han tjänar då... Starkt att vinna mot MVL häromdagen
Citera
2021-01-24, 14:02
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Ja Grandelius imponerar stort även om det blev förlust igår. Vill ändå slå ett slag för Dan som här lyckades med bedriften att vinna 9 raka bullet-matcher, ett måste att se för alla schackälskare:

https://www.youtube.com/watch?v=wyCcdDGWINw
Citera
2021-01-31, 20:14
Medlem
Dr.Diegos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Jag bytte från chess.com till lichess tidigare eftersom man får mer där om man inte är en betalande kund. Lichess känns också bättre som site och app för mig men det är förstås rent subjektivt. Om man däremot inte har problem med att betala för tjänsten finns det väl mer på chess.com men som icke betalande kör jag hellre lichess.
Går det att analysera sina matcher i appen för chess.com jag har inte hittat något som funkar på samma sätt som i appen för lichess trots att jag betalar för chess.com så sitter jag och klipper ut pgn koden efter matcherna?
Citera
2021-01-31, 21:46
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Diego
Går det att analysera sina matcher i appen för chess.com jag har inte hittat något som funkar på samma sätt som i appen för lichess trots att jag betalar för chess.com så sitter jag och klipper ut pgn koden efter matcherna?
Det går att analysera matcherna på chesscom men deras analyser är skit och görs av den proprietära Komodo motorn, medan Lichess använder open source Stockfish motorn (bästa schackmotorn), som uppdateras hela tiden och ligger alltid etta eller tvåa (beroende på version) i schackturneringar. Nackdelen med Lichess är att det ät ett begränsat antal dagliga analyser för att minska trycket på servrarna, något som kanske skulle kunna gå att öka antalet dagliga analyser om fler användare donerade per månad, medan chesscom har obegränsat antal analyser för betalande användarr (vilket skulle kunna förklara varför chesscom är så segt). Det är ju liksom inte alla medlemmar på chesscom som betalar, men en hel del där betalar och analyserar alla deras matcher, plus att chesscom har betydligt fler användare också.

Hur som helst så är analyserna på Lichess bättre och mer lärorika, dessutom obegränsat med schackpussel på Lichess.
Senast redigerad av EliasAlucard 2021-01-31 kl. 21:49.
Citera
2021-02-01, 12:51
Medlem
Dr.Diegos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Det går att analysera matcherna på chesscom men deras analyser är skit och görs av den proprietära Komodo motorn, medan Lichess använder open source Stockfish motorn (bästa schackmotorn), som uppdateras hela tiden och ligger alltid etta eller tvåa (beroende på version) i schackturneringar. Nackdelen med Lichess är att det ät ett begränsat antal dagliga analyser för att minska trycket på servrarna, något som kanske skulle kunna gå att öka antalet dagliga analyser om fler användare donerade per månad, medan chesscom har obegränsat antal analyser för betalande användarr (vilket skulle kunna förklara varför chesscom är så segt). Det är ju liksom inte alla medlemmar på chesscom som betalar, men en hel del där betalar och analyserar alla deras matcher, plus att chesscom har betydligt fler användare också.

Hur som helst så är analyserna på Lichess bättre och mer lärorika, dessutom obegränsat med schackpussel på Lichess.
Hade ingen aning att det var en maxgräns på analyserna. Enda anledningen till att jag betalar för chess.com är analyserna. Men håller med att de suger jämfört med lichess. Utav någon anledning tycker jag det är enklare att spela på chess.com.

En annan fördel som lichess app har jämfört med chess.com är att det är jävligt enkelt att spela vidare mot datorn från en valfri position. Det har jag inte hittat i appen på chess.com? Bara via webben och inte alls lika smidigt som på lichess.

Vet inte hur det är med er andra, men snabba spel är bättre i platten än via en dator?
Citera
2021-02-01, 21:37
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Efter att ha tagit ledningen i TATA Steel chess föll Nils Grandelius tillbaks en del men han vann i alla fall ett fair play award: https://youtu.be/eNgJjAMsMV0?t=231
Citera
2021-03-01, 15:19
Medlem
Schnuppfens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Diego
Hade ingen aning att det var en maxgräns på analyserna. Enda anledningen till att jag betalar för chess.com är analyserna. Men håller med att de suger jämfört med lichess. Utav någon anledning tycker jag det är enklare att spela på chess.com.

För den som behärskar Engelska språket är dessutom chess.com en utmärkt läroplats för schack. Man spelar åtminstone inte sämre schack, efter att ha vistats där ett tag. Men dom svenska klubbarna är tyvärr väldigt tystlåtna av sig där. Dom tyska och amerikanska klubbarna är däremot fulla med debatt och interaktivitet.
Citera
2021-03-16, 17:22
Medlem
Kafka_Gods avatar
Spännande match mellan Carlsen och Nakamura i sista kvalificeringsmaten i Magnus Carlsen Invitational 2021.

https://www.youtube.com/watch?v=zVCst6vyV80
Citera
2021-03-16, 22:56
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kafka_God
Spännande match mellan Carlsen och Nakamura i sista kvalificeringsmaten i Magnus Carlsen Invitational 2021.

https://www.youtube.com/watch?v=zVCst6vyV80

Bongcloud har länge varit underskattat, märkligt att inte schackmotorerna har snappat upp det än!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in