Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-10-09, 12:15
Medlem
liddens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kroull
P.S:
Såg någonstans att fusket mha "anal beads" har spridit sig till fisketävlingar...

Nä, de använde helt vanliga blyvikter. Imponerande att man kan tjäna 300k USD på fisketävlingar. (om man fuskar)
Citera
2022-10-13, 18:50
Medlem
Kroulls avatar
Intervju med legendaren Ulf Andersson:

https://www.perpetualchesspod.com/ne...th-chess-today

Citat:
This week we are joined by a legend of the game, one of the best players in the world in the 1970s and 1980s, Swedish champion, and legendary positional player, GM Ulf Andersson. Ulf doesn’t play as much as he did at his peak, but he still exudes passion for chess, and has accumulated a litany of stories about his games with fellow legends. Ulf regales us with stories about his clashes with Garry Kasparov, Bobby Fischer, Viktor Korchnoi, Bent Larsen, and so many others. At the age of 71, his memory for these encounters is flawless, and he shares many details about his elite GM peers. Ulf still follows modern chess closely, and also discusses his favorite modern players and games, and describes his daily life today.

Börjar lite segt, men blir strax väldigt intressant...
Citera
2022-10-21, 21:21
Medlem
kakburks avatar
Hans Niemann stämmer chess.com, Play Magnus mm på en absurd mängd pengar.
Han menar att eftersom han inte blir inbjuden att delta i tävlingar sponsrade av chess.com m fl så halkar han utanför ratingsystemet. Detta äger nog sin riktighet och han får medhåll från flera håll i schackvärlden där en del befarar att chess.com och Magnus skaffar sig monopol på spelet och kan sätta vem de vill utanför ratingsystemet och bromsa deras karriär.
Agadmator tar på ett neutralt sätt upp saken:
https://www.youtube.com/watch?v=n6GDquV8N2I

Så gör även allas vår favorit-damp-gm Ben Finegold, alltid kul att lyssna på honom men han har en bra poäng (eller rättare sagt hans fru som är lite sansad):
https://www.youtube.com/watch?v=VwFp6xy_HBg
Citera
2022-10-25, 14:35
Medlem
Kroulls avatar
Äntligen VM!:

https://new.chess24.com/wall/news/ca...-random-begins

Citat:
Magnus Carlsen takes on Hikaru Nakamura today in Reykjavik, Iceland, as the 8-player FIDE World Fischer Random Championship begins. For the first three days the players are split into two groups, with the other group headed by Defending Champion Wesley So and World Championship Challenger Ian Nepomniachtchi.

Förra gången spöade So skiten ur Magnus...

Vem tror ni vinner?

Vem hejar ni på?

Själv tror jag att Magnus krossar Nepo i finalen.

Jag hejar alltid på Magnus. Även när han möter Grandelius...

...som förresten är matchkommentator...
Citera
2022-10-25, 16:04
Medlem
liddens avatar
Citat:
Vem tror ni vinner?

Vem hejar ni på?

Med tanke på att det är Fischerrandom så skulle jag säga att det är helt jämnt mellan Hikaru, Magnus, Nepo och So, med en minimal chans för Nodirbek. Jag blir mycket förvånad om någon av de andra tre skulle vinna.

Hejar helt klart på Hikaru, jag har kollat för många timmar på hans stream för att inte vilja att han ska vinna. Den enda jag hejar på när han spelar Hikaru är Daniel Naroditsky, Danyas youtube är SÅ BRA.
Senast redigerad av lidden 2022-10-25 kl. 16:08.
Citera
2022-10-26, 21:10
Medlem
liddens avatar
Wesley So förlorade en match eftersom han inte visste att rockad är olagligt när man är i schack.
Citera
2022-10-26, 21:47
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lidden
Wesley So förlorade en match eftersom han inte visste att rockad är olagligt när man är i schack.
Helt rätt, han försökte fuska. Kan man något om schack så vet man när man kan och inte kan göra rockad. Han visste givetvis att det inte går att göra rockad men hoppades komma undan, lol.
Citera
2022-10-29, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Helt rätt, han försökte fuska. Kan man något om schack så vet man när man kan och inte kan göra rockad. Han visste givetvis att det inte går att göra rockad men hoppades komma undan, lol.

Verkligen konstigt. Och han är ju regerande världsmästare.

Citat:
At first it appeared that So had just blundered horribly, but arbiters were summoned and a discussion took place. Apparently So had initially believed he could castle out of check in the final position, but even if Fischer Random castling looks different, the rules governing it are the same as in classical chess – one cannot escape a check by castling. Once So realized his error, he resigned the game.
Citera
2022-10-29, 14:19
Medlem
Kroulls avatar
Citat:

Inte heller Magnus...

Eller Giri...

Listan är nog ganska långa...

Men Nepo visste det redan när han var 5 år...

Apropå Magnus och Giri...

Giri blev väldigt glad när han såg den här videon:

https://twitter.com/chesscom/status/1586003206597152768
Citera
2022-10-29, 22:08
Medlem
liddens avatar
Citat:
Inte heller Magnus...

Eller Giri...

Listan är nog ganska långa...

Trodde de att det fungerar annorlunda i ficherrandom eller visste de inte hur det fungerar i vanligt schack?

Oavsett vilket så tycker jag det är mycket förvånande.
Citera
2022-10-30, 20:50
Medlem
Kroulls avatar
Citat:
Trodde de att det fungerar annorlunda i ficherrandom eller visste de inte hur det fungerar i vanligt schack?

Oavsett vilket så tycker jag det är mycket förvånande.

Giris tankegång:

https://twitter.com/anishgiri/status...48685701206016

Citat:
I would actually appeal this one. To complete the castle one only needs to move the h8 rook not the king, but hey I am not a lawyer.

Men Giri är ju ofta trippelironisk. Åtminstone på Twitter...
Citera
2022-11-06, 15:22
Medlem
Men fyfan! Finns det nåt tips hur man slår analys-datorn på chess.com?
Åker på storstryk helatiden. Svårare än Dark souls.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in