2012-08-21, 15:14
Medlem
Ferry31s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheHandOfGod
1.b4 är bland de sämsta dragen du kan göra! b4 tar inga som helst viktiga rutor på brädet och den kommer få dig att slösa drag på att förstärka b4 bonden, 1.b4 e5 och du måste slösa tempo på att gardera b4 bonden eller ge upp bonden med 2.lb2 lxb4 3.lxe5 sf6 och du har flyttat samma pjäs två gånger, svart har fått ut två pjäser och kommer att få dig att flytta löparen en tredje gång. Svart har lätt spel.

Om 1.b4 hade varit bra som vit, tror du inte att alla skulle ha spelat det över de mer vettiga dragen 1.d4 1.e4 1.c4 1.sf3? Det händer att folk spelar 1.b4 en gång på tusen men då för att överraska motståndaren och inte är rädd för att förlora (t.ex. Om man ligger på sista plats i en turnering.) men fan inte som en öppningsreportoire!

När man är vit så vill man utnyttja det faktum att man leder med ett halvt drag, vit börjar med en minimal fördel, 1.b4 kastar bort det initiativet och ger det till svart istället. Jag har mött 1.b4 och det blir inte alls som du säger att man får svart i en obekväm ställning, a5- och c5-rutorna som vits bonde täcker behöver jag inte ens spela på under hela partiet!! jag tar istället centrum, terräng på kungsflygeln och som jag nämnde tidigare så får svart bra initiativ då den kan direkt börja trakassera b4 bonden som skjuter upp vits utveckling.

Om du brukar vinna med b4 mot dina motståndare så är det för att de är så dåliga att man kan spela vad som helst mot de i öppningen, komma dåligt och ändå vinna. Jag tycker då att du kanske börjar i en schackklubb, där kommer du utvecklas enormt, dissa youtube då det som sägs där är bara bluff och inte fungerar på riktiga schackturneringar. Kevin & co vill bara synas tänk på att de tjänar pengar (jag har fan funderat på att göra samma sak som de då det går så bra för de, bara snacka lite tomt i 10 min och få views).

Öppningar är verkligen inte memorera drag utan det är typställningar som du kommer lära dig av om du börjar spela schack på riktigt. Jag har sett vissa klipp på YouTube och de snackar mest bara och analyserna de gör är heller inte schackligt korrekta, man får ut mer från schackturneringar. Jag lovar dig av min 14 åriga erfarenhet av schack att om man spelar i en turnerning och sitter framför ett bräde i 4-6 timmar så kommer man förstå sin schackställnig jätte bra och se alla fällor, strategiska element, osv. och inse att personer som Kevin egentligen går runt med bara 1500 i rating irl och pratar dynga.

Srry för sågningen men jag blir arg när jag hör dig säga att 1.b4 är intressant och att youtube är bra för schacket. Det finns mycket tidigare inlägg som jag blir sur av att läsa men har hållit mig från att kommentera men nu kände jag verkligen bara för att få ut allting.

b4 är ingen dålig öppning alls. Visst, håller den kanske inte på den högsta nivån, men min poäng är att många spelare inte har studerat öppningen och inte riktigt vet hur de ska tackla vits plan. Bäst för svart är ifall man spelar e5 som du säger och attackerar bonden direkt. Vit bör därefter spela Lb2. Svårt slår bonden och vit slår bonden på e5. Senare kommer ju svart spela Sc6 och då måste vit spela tillbaka löparen till b2. Negativa är ju att det kostar vit två drag, men som kompensation har man tagit svarts e-bonde, vilket kan bli en fördel i kampen om centrum och vits löpare har kontroll över en viktig diagonal på brädet. Svarts löpare gör inte så mycket jobb på b4, mer än att den binder vits d-bonde. Dock kommer vit senare spela e3, Sf3 och 0-0 och kan därefter trycka upp d-bonden.

Spelar svart istället 1. d5 kan vit spela 2. Lb2. Spelar svart sedan 2. Sf6 kan vit fortsätta med 3. e3. Spelar sedan svart 3. e6 och attackerar bonden har väl vit två möjligheter som jag ser det. Antingen försvara den med a3 eller spela upp bonden till b5 (kanske inte så starkt). Fortsättningen blir sedan att vit försöker spela c4.

Jag tycker inte öppningen är så dålig som du påstår, men jag håller dock med att svart står bättre om han spelar rätt. Funkar bäst för mig att spela denna i blixt.

Jag har spelat schack ganska länge, men du har nog garanterat mer erfarenhet än mig. Jag har tidigare varit involverad inom schackklubbar och tränat, men mest på junior-nivå. Långpartier har jag också testat, men det är inte riktigt min grej. Blir för tråkigt i längden, även om det hör spelet till att man ska ha tid och lägga upp en plan.

Jag vet att man får ta videos på youtube med en nypa salt. Det var inte så att jag påstod att man ska lära sig massor från diverse filmer, utan jag ser det bara som ett smidigt hjälpmedel om man vill få en liten introduktion för olika öppningar. Helt okej anser jag om man inte orkar plöja böcker. De andra filmerna om olika fällor och berömda partier lär man sig naturligtvis inte mycket av, men de ser man ju mer på för underhållningen skull. Tipset om filmerna var främst ett tips för nybörjare som vill börja nånstans. Då ser jag Kevins filmer helt klart som något positivt.

I övrigt behöver du absolut inte ursäkta dig. Jag blev glad att någon äntligen skrev i tråden och var villig att diskutera lite.

Du som spelat mycket schack: Får jag fråga vad du tycker om Sicilian Defence, Alapin Variation? Jag är rätt dåligt på att spela mot sicilian, men spelar ofta Sf3 efter (1. e4, c5) och ibland testar jag morra-gambit (2. d4, xd4, c3) för att snabbt få ett spelövertag.

I Alapin Variation spelar man istället (2. c3) för att sedan försöka spela d4. Svart svarar nästan alltid med 2. d5 och får bra motspel. Vad tycker du om denna variant för vit?
Citera
2012-09-03, 14:17
Medlem
TheHandOfGods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ferry31
b4 är ingen dålig öppning alls. Visst, håller den kanske inte på den högsta nivån, men min poäng är att många spelare inte har studerat öppningen och inte riktigt vet hur de ska tackla vits plan. Bäst för svart är ifall man spelar e5 som du säger och attackerar bonden direkt. Vit bör därefter spela Lb2. Svårt slår bonden och vit slår bonden på e5. Senare kommer ju svart spela Sc6 och då måste vit spela tillbaka löparen till b2. Negativa är ju att det kostar vit två drag, men som kompensation har man tagit svarts e-bonde, vilket kan bli en fördel i kampen om centrum och vits löpare har kontroll över en viktig diagonal på brädet. Svarts löpare gör inte så mycket jobb på b4, mer än att den binder vits d-bonde. Dock kommer vit senare spela e3, Sf3 och 0-0 och kan därefter trycka upp d-bonden.

Spelar svart istället 1. d5 kan vit spela 2. Lb2. Spelar svart sedan 2. Sf6 kan vit fortsätta med 3. e3. Spelar sedan svart 3. e6 och attackerar bonden har väl vit två möjligheter som jag ser det. Antingen försvara den med a3 eller spela upp bonden till b5 (kanske inte så starkt). Fortsättningen blir sedan att vit försöker spela c4.

Jag tycker inte öppningen är så dålig som du påstår, men jag håller dock med att svart står bättre om han spelar rätt. Funkar bäst för mig att spela denna i blixt.

Jag har spelat schack ganska länge, men du har nog garanterat mer erfarenhet än mig. Jag har tidigare varit involverad inom schackklubbar och tränat, men mest på junior-nivå. Långpartier har jag också testat, men det är inte riktigt min grej. Blir för tråkigt i längden, även om det hör spelet till att man ska ha tid och lägga upp en plan.

Jag vet att man får ta videos på youtube med en nypa salt. Det var inte så att jag påstod att man ska lära sig massor från diverse filmer, utan jag ser det bara som ett smidigt hjälpmedel om man vill få en liten introduktion för olika öppningar. Helt okej anser jag om man inte orkar plöja böcker. De andra filmerna om olika fällor och berömda partier lär man sig naturligtvis inte mycket av, men de ser man ju mer på för underhållningen skull. Tipset om filmerna var främst ett tips för nybörjare som vill börja nånstans. Då ser jag Kevins filmer helt klart som något positivt.

I övrigt behöver du absolut inte ursäkta dig. Jag blev glad att någon äntligen skrev i tråden och var villig att diskutera lite.

Du som spelat mycket schack: Får jag fråga vad du tycker om Sicilian Defence, Alapin Variation? Jag är rätt dåligt på att spela mot sicilian, men spelar ofta Sf3 efter (1. e4, c5) och ibland testar jag morra-gambit (2. d4, xd4, c3) för att snabbt få ett spelövertag.

I Alapin Variation spelar man istället (2. c3) för att sedan försöka spela d4. Svart svarar nästan alltid med 2. d5 och får bra motspel. Vad tycker du om denna variant för vit?

Sicillianskt tilhör inte riktigt min spelstil, jag spelar öppningar som kanske ger ett fält till motståndaren men jag får annat tillbaka, t.ex. terräng. Morra gambit spelar jag hellre i blixt då den kan för den ovetande motståndaren äta upp dess tid pga alla dess fällor. Alapin är nog sundare och spelas även bland stormästare. Jag följer lite schack olympiaden som pågår just nu i Istanbul och jag såg ett parti på damgruppen där Hou Yifan (2:a i världen bland alla kvinnor) spelade mot en betydligt lägre rankad spelare. Den lägre rankade var vit och spelade Alapin och det slutade faktiskt med remi. Fast Yifan spelade 2.sf6 om jag inte minns fel men det är också teori.

Jag spelar själv inte e4, men att bara spela naturliga drag mot sicillianskt kan ändå vara okej om man inte kan teori. Sicillianskt är en öppning som hela tiden utvecklas och att vara uppdaterad är nog bara möjligt för världsmästarna. Men på din nivå så tror jag man kan vinna partiet som vitt om man vet vad man bör spela på dvs. stirra inte blint på teorin för det kommer antagligen din motståndare göra och h*n är ingen världsmästare och förstår därför inte så bra varför man ens spelar vissa drag i sin öppning. Håller man sig till grundprinciper som utveckling, kontroll av centrum, kungsäkerhet, bra för springarna, behålla rätt pjäser m.m så kommer man längre än vad man tror.
Citera
2012-09-21, 18:42
Medlem
Hejsan! Ny till shack och spelade mot en kompis idag. Följande inträffade (se bild)
Blir det shackmatt för vit eller remi?
Tack på förhand!
http://i46.tinypic.com/mcsps2.jpg
Citera
2012-09-24, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raxo222
Hejsan! Ny till shack och spelade mot en kompis idag. Följande inträffade (se bild)
Blir det shackmatt för vit eller remi?
Tack på förhand!
http://i46.tinypic.com/mcsps2.jpg

Varför skulle det vara remi?
Citera
2012-09-24, 19:30
Medlem
Vit har försatt svart kung i mattläge! Ingen remi där.
Citera
2012-10-12, 02:21
Medlem
Ferry31s avatar
http://www.youtube.com/watch?v=Ye1SxuedkZ4

Analys med Emanuel Berg från Skövde efter ett av hans partier i Gibraltar Masters. Tänker inte avslöja något om partiet, men får väl säga att jag tycker det är ett av de finaste spelen som jag har sett. Och då har jag ändå studerat och analyserat många partier av spelare som Fischer, Casablanca, Alekhine, Botvinnik, Kasparov, Tal m.fl

Någon annan som ryser lite?
Citera
2012-10-12, 15:49
Medlem
Facepalmx2s avatar
Citat:
http://www.youtube.com/watch?v=Ye1SxuedkZ4

Analys med Emanuel Berg från Skövde efter ett av hans partier i Gibraltar Masters. Tänker inte avslöja något om partiet, men får väl säga att jag tycker det är ett av de finaste spelen som jag har sett. Och då har jag ändå studerat och analyserat många partier av spelare som Fischer, Casablanca, Alekhine, Botvinnik, Kasparov, Tal m.fl

Någon annan som ryser lite?

Jäääävlar helt klart ett av dom finaste partierna man sett på ett tag. Men nog fan har man väl sett ännu finare.
Citera
2012-10-12, 22:17
Medlem
Ferry31s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Facepalmx2
Jäääävlar helt klart ett av dom finaste partierna man sett på ett tag. Men nog fan har man väl sett ännu finare.

Helt fantastiskt. Det finaste jag har sett är nog Game of the century. När Bobby Fischer besegrade Donald Byrne som 13-åring genom ett makalöst damoffer i mitten av partiet. Något ingen hade väntat, men nog var det korrekt och därefter spelade han ut fullständigt och vann enkelt.

Angående Emanuels parti:

Citera
2012-10-12, 23:02
Medlem
http://www.chessgames.com/perl/chessgame?gid=1012099

Aljechin, min absoluta favorit genom tiderna.

Det är väl han som du har på din bild där Ferry.?

Det här partiet är ett av hans många mästerverk..
Citera
2012-10-13, 01:00
Medlem
Facepalmx2s avatar
Citat:
Helt fantastiskt. Det finaste jag har sett är nog Game of the century. När Bobby Fischer besegrade Donald Byrne som 13-åring genom ett makalöst damoffer i mitten av partiet. Något ingen hade väntat, men nog var det korrekt och därefter spelade han ut fullständigt och vann enkelt.

Angående Emanuels parti:

Ja det är ju klassikernas klassiker, men ett av mina favoripartier är detta mellan Alekhine och Lasker där Lasker visar prov på ett briljant positionellt spel. T.ex 18..Bh5 ser först ut som att det inte åstadkommer någonting och bara är en tempoförlust, men i själva verket är det till för att lura fram bönderna på vit och öppna diagonalen mot h2. Jag är personligen en sån som föredrar positionellt och profylaktiskt spel (som t.ex Petrosian och Lasker) och tycker att det är elegantare än attackspel á la Fischer/Tal (det betyder givetvis inte att jag inte uppskattar vackra kombinationer )

http://www.chessgames.com/perl/chessgame?gid=1102096

Sen är ju självklart också detta ett favoritparti, där Kasparov bjuder på ett fullkomligt genialt damoffer mot Kramnik. Detta är ett annat exempel på det du sa om Emanuels parti om hur pjäserna jobbar tillsammans, ett ganska klockrent exempel faktiskt.

http://www.chessgames.com/perl/chessgame?gid=1070732
Citera
2012-10-13, 19:06
Medlem
aljechin och kasparov är två monster vid brädet...funderar på att ha någon schackprofil som min bild också. Jag spelar schack ibland och har därför mitt nick efter en öppning
Senast redigerad av Ruy-Lopez 2012-10-13 kl. 19:43.
Citera
2012-10-13, 23:09
Medlem
Schnuppfens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheHandOfGod
Jag spelar själv inte e4, men att bara spela naturliga drag mot sicillianskt kan ändå vara okej om man inte kan teori.

Det trodde jag också när jag började få 1...c5 till svar då jag spelade 1.e4. Men jag har nog aldrig stött på en sådan märklig kontring som just sicilianskt försvar, och man inser snart att naturgivet logiskt tänkande inte räcker till seger mot en kunnig motståndare.
Man känner sig som utsatt av en vampyr som långsiktigt och saktmodigt suger livskraften ur ens schackplaner, och man hamnar i underläge som vit trots att man inte begår några misstag - tills man lär sig den artificiella teori som sicilianskt försvar kräver.

Tills vidare kommer jag nog att transponera 1...c5 till Engelsk öppning för att undvika den sk "utmattningseffekten" som drabbar den som inte är fullt insatt i den sicilianska teorin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in