2012-08-21, 15:14
Citat:
Ursprungligen postat av TheHandOfGod
1.b4 är bland de sämsta dragen du kan göra! b4 tar inga som helst viktiga rutor på brädet och den kommer få dig att slösa drag på att förstärka b4 bonden, 1.b4 e5 och du måste slösa tempo på att gardera b4 bonden eller ge upp bonden med 2.lb2 lxb4 3.lxe5 sf6 och du har flyttat samma pjäs två gånger, svart har fått ut två pjäser och kommer att få dig att flytta löparen en tredje gång. Svart har lätt spel.
Om 1.b4 hade varit bra som vit, tror du inte att alla skulle ha spelat det över de mer vettiga dragen 1.d4 1.e4 1.c4 1.sf3? Det händer att folk spelar 1.b4 en gång på tusen men då för att överraska motståndaren och inte är rädd för att förlora (t.ex. Om man ligger på sista plats i en turnering.) men fan inte som en öppningsreportoire!
När man är vit så vill man utnyttja det faktum att man leder med ett halvt drag, vit börjar med en minimal fördel, 1.b4 kastar bort det initiativet och ger det till svart istället. Jag har mött 1.b4 och det blir inte alls som du säger att man får svart i en obekväm ställning, a5- och c5-rutorna som vits bonde täcker behöver jag inte ens spela på under hela partiet!! jag tar istället centrum, terräng på kungsflygeln och som jag nämnde tidigare så får svart bra initiativ då den kan direkt börja trakassera b4 bonden som skjuter upp vits utveckling.
Om du brukar vinna med b4 mot dina motståndare så är det för att de är så dåliga att man kan spela vad som helst mot de i öppningen, komma dåligt och ändå vinna. Jag tycker då att du kanske börjar i en schackklubb, där kommer du utvecklas enormt, dissa youtube då det som sägs där är bara bluff och inte fungerar på riktiga schackturneringar. Kevin & co vill bara synas tänk på att de tjänar pengar (jag har fan funderat på att göra samma sak som de då det går så bra för de, bara snacka lite tomt i 10 min och få views).
Öppningar är verkligen inte memorera drag utan det är typställningar som du kommer lära dig av om du börjar spela schack på riktigt. Jag har sett vissa klipp på YouTube och de snackar mest bara och analyserna de gör är heller inte schackligt korrekta, man får ut mer från schackturneringar. Jag lovar dig av min 14 åriga erfarenhet av schack att om man spelar i en turnerning och sitter framför ett bräde i 4-6 timmar så kommer man förstå sin schackställnig jätte bra och se alla fällor, strategiska element, osv. och inse att personer som Kevin egentligen går runt med bara 1500 i rating irl och pratar dynga.
Srry för sågningen men jag blir arg när jag hör dig säga att 1.b4 är intressant och att youtube är bra för schacket. Det finns mycket tidigare inlägg som jag blir sur av att läsa men har hållit mig från att kommentera men nu kände jag verkligen bara för att få ut allting.
Om 1.b4 hade varit bra som vit, tror du inte att alla skulle ha spelat det över de mer vettiga dragen 1.d4 1.e4 1.c4 1.sf3? Det händer att folk spelar 1.b4 en gång på tusen men då för att överraska motståndaren och inte är rädd för att förlora (t.ex. Om man ligger på sista plats i en turnering.) men fan inte som en öppningsreportoire!
När man är vit så vill man utnyttja det faktum att man leder med ett halvt drag, vit börjar med en minimal fördel, 1.b4 kastar bort det initiativet och ger det till svart istället. Jag har mött 1.b4 och det blir inte alls som du säger att man får svart i en obekväm ställning, a5- och c5-rutorna som vits bonde täcker behöver jag inte ens spela på under hela partiet!! jag tar istället centrum, terräng på kungsflygeln och som jag nämnde tidigare så får svart bra initiativ då den kan direkt börja trakassera b4 bonden som skjuter upp vits utveckling.
Om du brukar vinna med b4 mot dina motståndare så är det för att de är så dåliga att man kan spela vad som helst mot de i öppningen, komma dåligt och ändå vinna. Jag tycker då att du kanske börjar i en schackklubb, där kommer du utvecklas enormt, dissa youtube då det som sägs där är bara bluff och inte fungerar på riktiga schackturneringar. Kevin & co vill bara synas tänk på att de tjänar pengar (jag har fan funderat på att göra samma sak som de då det går så bra för de, bara snacka lite tomt i 10 min och få views).
Öppningar är verkligen inte memorera drag utan det är typställningar som du kommer lära dig av om du börjar spela schack på riktigt. Jag har sett vissa klipp på YouTube och de snackar mest bara och analyserna de gör är heller inte schackligt korrekta, man får ut mer från schackturneringar. Jag lovar dig av min 14 åriga erfarenhet av schack att om man spelar i en turnerning och sitter framför ett bräde i 4-6 timmar så kommer man förstå sin schackställnig jätte bra och se alla fällor, strategiska element, osv. och inse att personer som Kevin egentligen går runt med bara 1500 i rating irl och pratar dynga.
Srry för sågningen men jag blir arg när jag hör dig säga att 1.b4 är intressant och att youtube är bra för schacket. Det finns mycket tidigare inlägg som jag blir sur av att läsa men har hållit mig från att kommentera men nu kände jag verkligen bara för att få ut allting.
b4 är ingen dålig öppning alls. Visst, håller den kanske inte på den högsta nivån, men min poäng är att många spelare inte har studerat öppningen och inte riktigt vet hur de ska tackla vits plan. Bäst för svart är ifall man spelar e5 som du säger och attackerar bonden direkt. Vit bör därefter spela Lb2. Svårt slår bonden och vit slår bonden på e5. Senare kommer ju svart spela Sc6 och då måste vit spela tillbaka löparen till b2. Negativa är ju att det kostar vit två drag, men som kompensation har man tagit svarts e-bonde, vilket kan bli en fördel i kampen om centrum och vits löpare har kontroll över en viktig diagonal på brädet. Svarts löpare gör inte så mycket jobb på b4, mer än att den binder vits d-bonde. Dock kommer vit senare spela e3, Sf3 och 0-0 och kan därefter trycka upp d-bonden.
Spelar svart istället 1. d5 kan vit spela 2. Lb2. Spelar svart sedan 2. Sf6 kan vit fortsätta med 3. e3. Spelar sedan svart 3. e6 och attackerar bonden har väl vit två möjligheter som jag ser det. Antingen försvara den med a3 eller spela upp bonden till b5 (kanske inte så starkt). Fortsättningen blir sedan att vit försöker spela c4.
Jag tycker inte öppningen är så dålig som du påstår, men jag håller dock med att svart står bättre om han spelar rätt. Funkar bäst för mig att spela denna i blixt.
Jag har spelat schack ganska länge, men du har nog garanterat mer erfarenhet än mig. Jag har tidigare varit involverad inom schackklubbar och tränat, men mest på junior-nivå. Långpartier har jag också testat, men det är inte riktigt min grej. Blir för tråkigt i längden, även om det hör spelet till att man ska ha tid och lägga upp en plan.
Jag vet att man får ta videos på youtube med en nypa salt. Det var inte så att jag påstod att man ska lära sig massor från diverse filmer, utan jag ser det bara som ett smidigt hjälpmedel om man vill få en liten introduktion för olika öppningar. Helt okej anser jag om man inte orkar plöja böcker. De andra filmerna om olika fällor och berömda partier lär man sig naturligtvis inte mycket av, men de ser man ju mer på för underhållningen skull. Tipset om filmerna var främst ett tips för nybörjare som vill börja nånstans. Då ser jag Kevins filmer helt klart som något positivt.
I övrigt behöver du absolut inte ursäkta dig. Jag blev glad att någon äntligen skrev i tråden och var villig att diskutera lite.
Du som spelat mycket schack: Får jag fråga vad du tycker om Sicilian Defence, Alapin Variation? Jag är rätt dåligt på att spela mot sicilian, men spelar ofta Sf3 efter (1. e4, c5) och ibland testar jag morra-gambit (2. d4, xd4, c3) för att snabbt få ett spelövertag.
I Alapin Variation spelar man istället (2. c3) för att sedan försöka spela d4. Svart svarar nästan alltid med 2. d5 och får bra motspel. Vad tycker du om denna variant för vit?