Citat:
Ursprungligen postat av
Storalf
Ja, jag har sett att Agdestein plockat en hel del poäng. Han kvalificerade sig genom att slå Hammer.
Jag vet inte riktigt, det kanske är kul för hemmapubliken att en till inhemsk spelare är med men han riskerar verkligen att bli en slagpåse. Förra året tog Hammer 1.5 poäng på 9 ronder. Jag tror Agdestein lär hamna där nåonstans också. Det är verkligen en stor klasskillnad på den absoluta världseliten och de som ligger runt 2600. Tom spelare som Sokolov och Bologan som låg närmare 2700 när de deltog i superturneringar blev slagpåsar.
Jag tror att Agdestein kommer att klara sig lite bättre än J-L Hammer. Agdestein har tydligen hittat en dimension till i sitt schack senaste tiden och han är i princip uppe på sitt tidigare rating-rekord (som dock är lite under Hammer, om jag inte minns fel). Vidare har ju Agdestein bl.a. erfarenhet av att agera coach/tränare (bl.a. för Carlsen för ett antal år sedan), så han har säkert goda möjligheter att ordna ett team som hjälper honom med öppningsval utgående från bl.a. analys av motspelarna.
Ovanstående innebär förmodligen att han försöker trimma in ett litet antal solida försvar som svart (Berlin def. m.fl?) som han analyserar varianter i, för att inte hamna i motståndarpreparerade/dåliga positioner som leder till problem, med tidsnöd som följd om inte annat. Han förefaller i allmänhet klara sig ganska mycket bättre med vita pjäser än med svarta, så för att inte bli hajmat i en superturnering så behöver han nog fila på sina svagheter först och främst.
Det är dock värt att påpeka att om han börjar vinna till höger och vänster så kommer såklart en debatt om datorhjälp/teckenspråk att dyka upp...