Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-06-24, 10:36
  #289
Medlem
Rödskäggs avatar
Under läsandet av den här tråden så kunde jag konstatera att jag nog är en åttiotalist som växte upp med lite dans kring midsommarstången men aldrig riktigt brytt mig om traditionernas kontext. Nu som "vuxen" så kan jag summera mina föredragna högtidstraditioner med följande lilla ramsa

Maten, Spriten, Hednariten.

DET är vad som räknas för mig, oavsett vad högtidsdagen heter. Valborg präglas av ritualiserad pyromani, sång, sprit (och till viss mån tjuvstartar man allt med påskbordet). Midsommar är fruktbarhetsriter, god mat och sprit. Jesusbarnet och kyrkan skiter jag fullständigt i när julen står för dörren och ser mer fram emot maten, familjen, snapsen och att träffa alla hemvändande vänner i min gamla hemstad.

Om jag urholkar eller stödjer den svenska kulturen med mitt beteende vet jag inte. Ärligt talat bryr jag mig nog inte oavsett så länge jag får min sill, gris och nubbe
Citera
2011-06-24, 11:26
  #290
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rödskägg
Under läsandet av den här tråden så kunde jag konstatera att jag nog är en åttiotalist som växte upp med lite dans kring midsommarstången men aldrig riktigt brytt mig om traditionernas kontext. Nu som "vuxen" så kan jag summera mina föredragna högtidstraditioner med följande lilla ramsa

Maten, Spriten, Hednariten.

DET är vad som räknas för mig, oavsett vad högtidsdagen heter. Valborg präglas av ritualiserad pyromani, sång, sprit (och till viss mån tjuvstartar man allt med påskbordet). Midsommar är fruktbarhetsriter, god mat och sprit. Jesusbarnet och kyrkan skiter jag fullständigt i när julen står för dörren och ser mer fram emot maten, familjen, snapsen och att träffa alla hemvändande vänner i min gamla hemstad.

Om jag urholkar eller stödjer den svenska kulturen med mitt beteende vet jag inte. Ärligt talat bryr jag mig nog inte oavsett så länge jag får min sill, gris och nubbe

Nej du urholkar inte svenska traditioner genom detta, snarare att du befäster dom och sprider dom vidare. Du kanske har barn? Eller kommer skaffa? I såna fall lär ju ditt beteende spridas över till nästa generation. Så fortsätt du som gjort!
Citera
2011-06-24, 11:32
  #291
Medlem
Rödskäggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hoolabandola
Nej du urholkar inte svenska traditioner genom detta, snarare att du befäster dom och sprider dom vidare. Du kanske har barn? Eller kommer skaffa? I såna fall lär ju ditt beteende spridas över till nästa generation. Så fortsätt du som gjort!

Jamen det kan jag acceptera!
Har ingen egen avkomma planerad än på ett tag. Först och främst skall jag väl ändå komma ut ordentligt i arbetslivet och snärja en hona som är bra nog att blanda gener med innan det känns aktuellt. Däremot har jag en mindre hord med syskonbarn i åldersintervallet 1,5-18 som man är inflytelserik hos så det skall nog gå utmärkt att indoktrinera dessa (den coole morbrodern är the go to guy när dom undrar över saker som helst inte bör diskuteras med föräldrar).
Citera
2011-06-25, 22:45
  #292
Medlem
Lantbruks avatar
Jag tycker att det är väldigt viktigt att vi svenskar strävar efter att bevara vår kultur och våran särart.
Men som Salford skrev så dämpas ju våran vilja att bevara vår kultur när vi har det bra ställt, och inte hotas, som folk.

Isåfall är det nästan så att jag föredrar något reellt hot av nåt slag (som kan leda till att vi värdesätter våran kultur och våran identitet), snarare än att mögla bort i tystnad.

Vad tycker ni?
__________________
Senast redigerad av Lantbruk 2011-06-25 kl. 22:48.
Citera
2011-06-25, 23:29
  #293
Medlem
litvins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Viktim
Men är du efterbliven? det är väl inget nyhet att muslimer firar Bajram och kristna Jul, men mer än så är det inte. Både kristna och muslimska Albaner har samma seder, samma mentalitet samt lever på samma sätt och dessa grejer formar våran kultur och har inget med religion att göra, utan kommer från traditionella Albanska lagar.

vad är bajram?
Citera
2011-06-26, 16:59
  #294
Medlem
Ominus,

Det vi uppfattar som albanska traditioner har egentligen ett helt annat ursprung.
Citera
2011-07-01, 21:20
  #295
Medlem
B0zs avatar
Jag kan faktiskt inte till 100% säga vad jag anseer är svensk kultur men då våran nordiska asatro slogs ut av kristendomen har ju detta blivit vår kultur.
En del av vad som är riktigt svenskt är också väldigt delat av andra länder i norra delen av jordklotet medan kommer man längre söderut så ser bröllop/begravningar/födelsedagar/nyårsfirande o.s.v annorlunda ut.

Med enkel generalisering kan man även säga att vita människor har en väldigt lik kultur vad gäller firandet av högtider även om dessa innefaller på olika tider av året.
Kolla bara hur europas tro var innan Kristendomen kom och körde över då var det ju Grekiska mytologin som tog över av den romerska den va ju i princip samma fast olika namn på gudarna. Våran nordiska mytologi är väldigt lik den grekiska om historien om gudarna.

Vad jag vet så dansar inte spanjorer eller fransmän på något speciellt sätt under bröllop eller liknande även om Flamencon tillhör den spanska kulturen.

Må låta knasigt men en sak som faktiskt är svensk kultur det är att supa. Som nämndes tidigare i tråden med alla snapsvisor, hur vi tävlar om olika kryddblandningar i de hemma gjorda brännvinet. Och inte tala om camping där det även sups en hel del. På campingar ser du minsann inte många invandrare.

Jag vill inte säga att den svenska kulturen är hotat det minsta sålänge vi har våra högtider som vi firar så som vi alltid gjort dvs i våra sommarstugor i skogarna,skärgården eller på campingplatser.
Citera
KimNeilJungs avatar

Moderatormeddelande

Postat av KimNeilJung 2011-08-01, 21:36
Medlem
Alla diskussioner om hur ni tänker fira sveriges nationaldag tas i den här tråden.
Den handlar inte om hur ni känner er motarbetade, ser på andras nationaldagar eller vems nationaldag som är bäst. Enbart hur ni firar den 6/6.

//Mod
2012-05-26, 20:37
  #297
Medlem
Hyfss avatar
Kungliga Operan, Kungliga Hovstaterna och Solna stad startar med början i år ett nytt nationaldagsfirande i Hagaparken.

Citat:
Kungliga Operan vill tillsammans med Solna stad och Kungliga Hovstaterna bjuda in allmänheten till en sjudande festdag den 6 juni, med sång, musik och picknick i det gröna, säger operachefen Birgitta Svendén. Förutom highlights ur operarepertoaren blir det också svensk försommarmusik med Bellman, Taube och Alfvén, medverkan av Solna kulturskola och massor av roliga aktiviteter för barnen.

Det kanske kan ses som ett alternativ till Stockholm stads multikulturella firande på Skansen? Fokus ligger så klart på musik, svensk musik men det kan säkert vara uppskattat av andra än bara musikentusiaster. Själv tycker jag att det är ytterst pinsamt att huvudstadens och rikets firande flyttar ut från just huvudstaden till Solna.

Jag fortsätter att fira på slottet tills någon tar sitt förnuft till fånga.
Citera
2012-06-06, 08:33
  #298
Medlem
Idag är det som vi vet vårt älskade land Sveriges officiella nationaldag.

Sedan 1983 är 6 juni Sveriges nationaldag, det är årsdagen för Gustav Vasas val till Sveriges kung 1523 och för antagandet av 1809 års författning (1974 års regeringsform antogs också 6 juni). Före 1983 var 6 juni inofficiell nationaldag i egenskap av Svenska flaggans dag som instiftades 1916. 6 juni är från och med 2005 helgdag i Sverige.
Källa: http://www.ne.se/nationaldag

År 1893 hölls den första vårfesten på Skansen i Stockholm som avslutades den 6 juni med en stor flaggfest på den dag som 90 år senare skulle bli Sveriges nationaldag.
Det fanns två anledningar till att Artur Hazelius, Skansens grundare, hade valt denna dag; Gustav Vasa hade valts till Sveriges kung den 6 juni 1523. Samma datum 1809 hade riksdagen underskrivit den gällande regeringsformen, som fastslog de allmänna medborgerliga rättigheterna. Bland annat yttrande- och tryckfriheten, viktiga steg mot den demokrati vi lever i idag.
1916 konstituerades en styrelse för svenska flaggans dag som ville verka för en nationell samling kring flaggan. På så sätt blev den 6 juni officiellt den svenska flaggans dag. En dag av samling och samförstånd mellan alla svenskar, oberoende av politisk färg. Därför kan det ses som en helt naturligt utveckling när flaggdagen år 1983 blev vår officiella nationaldag.
Källa: http://www.nationaldagen.se/nationaldagen/historia/

"Vi lever i en värld av internationellt samarbete. I vårt land och i denna samhörighet över gränserna förblir flaggan vår främsta symbol för Sverige och därmed för de demokratiska värdena som förenar oss – fred, frihet och respekt för mänskliga rättigheter."
Källa: http://www.ne.se/nationaldag

Jag är så innerligt glad och tacksam över att bo i Sverige i vårt underbara vackra Norden, som är samlingsnamn på; Sverige och våra kära broderländer Finland (inklusive Åland), Norge, Danmark (inklusive Färöarna och Grönland), och Island.

Flaggan i topp för Sverige, i Norden, i Europa, i jorden (på latin heter ju jorden Tellus, symbol ⊕. Jorden är den tredje planeten i solsystemet räknat från solen. Jorden, som är en av solsystemets mindre planeter anses ha bildats samtidigt med de övriga planeterna för ca 4,6 miljarder år sedan. Den är den enda himlakroppen i universum där vi vet att liv har uppstått. Jordens befolkning beräknades ha uppgå till 7 000 miljoner invånare 2011),
med önskan om fred och frihet, mänskliga rättigheter och demokrati för alla våra
ca 7 000 miljoner medmänniskor!!!


Instrumental version av vår svenska nationalsång "Du gamla du fria
http://www.youtube.com/watch?v=MKtZV...eature=related
Vår svenska nationalsång "Du gamla du fria" med text
http://www.youtube.com/watch?v=kwb-J...eature=related
En söt sommarsång; Felicia - Svensk Sommar http://www.youtube.com/watch?v=vSOKE...eature=related
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback