Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-06-12, 14:58
  #373
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schnyggve
Lustigt att du hackar på mig som startade denna tråd för 3 år sedan typ! Jag gillar Danmark för där är alla inte så jävla änglsliga och överkänsliga. Flytten går nog inte än på ett tag dock, än kan jag blåsa rök i ditt ansikte på uteserveringarna! Klart jag har respekt för folk som inte vill ha rök på sig, men jag tycker det har gått för långt om vi får ett föbud! Faktiskt! Nu ska till och med arbetsgivare bestämma att man inte får röka på arbetstid! Inte ens på rasterna! Tycker du inte att det är ett övertramp så vet jag inte vad...

Precis som du säger, så bryr sig inte danskarna. De bryr sig inte särskilt mycket om något. Och du kanske hör hemma i den kategorin. Tom kanske så du kan flytta till Somalia eller nåt sånt land där de bryr sig ännu mindre om det mesta... Vi brukar skratta åt danskarna i skåne/småland... till skillnad från svenskar, tyskar och andra välartade människor så låter danskarna alltid husen förfalla till rena kråkslotten...

Rökning på raster är helt ok tycker jag. Det ska inte arbetsgivaren bestämma dock kan det ju vara en kvalificerad fråga vid en anställningsintervju. Vem vill ha en blivande cancerpatient i arbetskåren som är självförvållad? Långt innan dess står ju rökare för sjukskrivningar mm i en betydligt högre grad än friska människor... så varför ska man välja lewser rökare när man kan välja vettigt folk? Dock vet man ju också att dessa "raster" tenderar att både bli för långa och för många med rökare.... så varför ska man besvära sig ?

Nej, det är helt ok att även förbjuda rökning på uteserveringarna så kan icke rökarna sitta där. Eftersom ickerökarna är flera så torde det vara ganska demokratiskt också att rökarna få stå i skamvrån även i fortsättningen på det området... fast så som du resonerar så är det okay om någon bajsar på uteserveringen och så ska alla sedan lukta på bajslukten.... analogt med ditt resonemang....

Så berätta varför ska ni ha rätt att låta vanliga människor bli passiva rökare och tvinga dem sniffa på den där odören som giftpinnen avger?
Citera
2010-06-12, 16:10
  #374
Medlem
Schnyggves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av searchsian
Precis som du säger, så bryr sig inte danskarna. De bryr sig inte särskilt mycket om något. Och du kanske hör hemma i den kategorin. Tom kanske så du kan flytta till Somalia eller nåt sånt land där de bryr sig ännu mindre om det mesta... Vi brukar skratta åt danskarna i skåne/småland... till skillnad från svenskar, tyskar och andra välartade människor så låter danskarna alltid husen förfalla till rena kråkslotten...

Rökning på raster är helt ok tycker jag. Det ska inte arbetsgivaren bestämma dock kan det ju vara en kvalificerad fråga vid en anställningsintervju. Vem vill ha en blivande cancerpatient i arbetskåren som är självförvållad? Långt innan dess står ju rökare för sjukskrivningar mm i en betydligt högre grad än friska människor... så varför ska man välja lewser rökare när man kan välja vettigt folk? Dock vet man ju också att dessa "raster" tenderar att både bli för långa och för många med rökare.... så varför ska man besvära sig ?

Nej, det är helt ok att även förbjuda rökning på uteserveringarna så kan icke rökarna sitta där. Eftersom ickerökarna är flera så torde det vara ganska demokratiskt också att rökarna få stå i skamvrån även i fortsättningen på det området... fast så som du resonerar så är det okay om någon bajsar på uteserveringen och så ska alla sedan lukta på bajslukten.... analogt med ditt resonemang....

Så berätta varför ska ni ha rätt att låta vanliga människor bli passiva rökare och tvinga dem sniffa på den där odören som giftpinnen avger?

Du särskriver.
Citera
2010-06-12, 16:21
  #375
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av searchsian
Precis som du säger, så bryr sig inte danskarna. De bryr sig inte särskilt mycket om något. Och du kanske hör hemma i den kategorin. Tom kanske så du kan flytta till Somalia eller nåt sånt land där de bryr sig ännu mindre om det mesta... Vi brukar skratta åt danskarna i skåne/småland... till skillnad från svenskar, tyskar och andra välartade människor så låter danskarna alltid husen förfalla till rena kråkslotten...

Rökning på raster är helt ok tycker jag. Det ska inte arbetsgivaren bestämma dock kan det ju vara en kvalificerad fråga vid en anställningsintervju. Vem vill ha en blivande cancerpatient i arbetskåren som är självförvållad? Långt innan dess står ju rökare för sjukskrivningar mm i en betydligt högre grad än friska människor... så varför ska man välja lewser rökare när man kan välja vettigt folk? Dock vet man ju också att dessa "raster" tenderar att både bli för långa och för många med rökare.... så varför ska man besvära sig ?

Nej, det är helt ok att även förbjuda rökning på uteserveringarna så kan icke rökarna sitta där. Eftersom ickerökarna är flera så torde det vara ganska demokratiskt också att rökarna få stå i skamvrån även i fortsättningen på det området... fast så som du resonerar så är det okay om någon bajsar på uteserveringen och så ska alla sedan lukta på bajslukten.... analogt med ditt resonemang....

Så berätta varför ska ni ha rätt att låta vanliga människor bli passiva rökare och tvinga dem sniffa på den där odören som giftpinnen avger?
Du missar den lilla detaljen att någon äger uteserveringen. Varför i helvete skulle demokrati råda där? Om 10 personer kommer hem till dig och säger att du inte får koka soppa längre så är det det som gäller eftersom att det är demokratiskt, eller vad?

Ditt fjantiga försök till analogi om att bajsa på uteserveringen: Det är ok under förutsättning att ägaren inte misstycker. Vill han ha bajs på sin uteservering, och du misstycker, är du hänvisad att gå till en annan uteservering.

Att arbetsgivaren ska få fråga om den arbetssökande röker ser jag som självklart. Precis som denne borde få fråga om en kvinna planerar att skaffa barn inom en snar framtid. Däremot ska det givetvis vara upp till den arbetssökande om denne vill besvara frågan eller inte, i båda fallen.
__________________
Senast redigerad av jorre 2010-06-12 kl. 16:27.
Citera
2011-04-02, 22:11
  #376
Medlem
Atmintiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kreep
Att vara rökare idag måste vara lite som att ha varit neger i Sydafrika under apartheidtiden.
En utav de bästa meningarna jag läst här på Flashback! Även om jag inte själv röker regelbundet så är det ett förbannat gnäll och absurd skräck kring rökning.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback