2023-04-20, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mankers
Rrigt, oordning bde i butik och p drive in.

Vldigt lite personal s man fr ka lnge, personalen r relativt okunnig.

De r vl mer viktade mot privathandeln och br inte jmfras med de som r fokuserade p proffshandeln. Kanske prioriterar annat n tidseffektivivet sortiment och kvalit som r A och O p en proffshandel. Vet inte hur de r idag, men i ett tidigt skede i min stad tminstone(90-tal) s var Byggmax lite av sekunda. Man kunde kpa billigt virke om man hade tid att st och plocka och sortera ut den vrsta skiten. Ngot man naturligtvis inte kan hlla p med som proffs.
Citera
2023-06-28, 09:43
Medlem
Dr.Hfuhruhurrs avatar
Brjade g in i Byggmax nr vi gick under 30:-. Har bara varit tv kortare perioder (hsten 2011 och vintern 2019/2020 som kursen varit s lg. Byggmax 2023 r dessutom ngot helt annat n det var 2011.

Bygger sjlv privat och besker min lokala Byggmax minst ett par gnger per vecka. Det r en relativt ny Byggmax; stor, rymlig, ordning och reda och fullsortering inomhus (trdgrd, golv osv). Det r nstan enbart privatpersoner som handlar i denna Byggmax - det finns tminstone tre proffsbygghandlare i kommunen.

I den strre kommun dr jag tidigare handlat p ngon av flera Byggmax r det betydligt vanligare med mindre byggfirmor som kunder.

r just nu i gjutningfas och prisskillnaden r enorm p cement: Byggmax tar 76:95:- fr en 25 kg sck (Noname - men det r Cementa Skvde i scken). Samma innehll (Byggcement Cementa Skvde) tar Beijer 132:- till privatperson.

Hursomhelst. ven om fastighetsbyggandet gr ned och drabbar hustillverkare och de stora byggfretagen r det fortfarande full fart fr byggfretag som jobbar med mindre byggen och hemmabyggare. Det r strt omjligt att f tag p hantverkare med mindre n ett par mnaders varsel.

Slr lgkonjunkturen ver i stark recession eller i depression lr det blir snrstopp ven hos Byggmax. Drfr gller det att ha torrt krut, men fr egen del brjar jag nu att ter g in i Byggmax. Ngra hundra aktier fr varje krona kursen gr ned. Mlet r ett par tusen aktier sisdr. Lgger dom dessutom i en vanlig aktiedep fr lngtidsfrvaring och fr att slippa ondig ISK-beskattning om lgkonjunkturen blir lngvarig.
Citera
2023-06-28, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Hfuhruhurr
Brjade g in i Byggmax nr vi gick under 30:-. Har bara varit tv kortare perioder (hsten 2011 och vintern 2019/2020 som kursen varit s lg. Byggmax 2023 r dessutom ngot helt annat n det var 2011.

Bygger sjlv privat och besker min lokala Byggmax minst ett par gnger per vecka. Det r en relativt ny Byggmax; stor, rymlig, ordning och reda och fullsortering inomhus (trdgrd, golv osv). Det r nstan enbart privatpersoner som handlar i denna Byggmax - det finns tminstone tre proffsbygghandlare i kommunen.

I den strre kommun dr jag tidigare handlat p ngon av flera Byggmax r det betydligt vanligare med mindre byggfirmor som kunder.

r just nu i gjutningfas och prisskillnaden r enorm p cement: Byggmax tar 76:95:- fr en 25 kg sck (Noname - men det r Cementa Skvde i scken). Samma innehll (Byggcement Cementa Skvde) tar Beijer 132:- till privatperson.

Hursomhelst. ven om fastighetsbyggandet gr ned och drabbar hustillverkare och de stora byggfretagen r det fortfarande full fart fr byggfretag som jobbar med mindre byggen och hemmabyggare. Det r strt omjligt att f tag p hantverkare med mindre n ett par mnaders varsel.

Slr lgkonjunkturen ver i stark recession eller i depression lr det blir snrstopp ven hos Byggmax. Drfr gller det att ha torrt krut, men fr egen del brjar jag nu att ter g in i Byggmax. Ngra hundra aktier fr varje krona kursen gr ned. Mlet r ett par tusen aktier sisdr. Lgger dom dessutom i en vanlig aktiedep fr lngtidsfrvaring och fr att slippa ondig ISK-beskattning om lgkonjunkturen blir lngvarig.
Tack fr en fin genomgng! Det lter som en bra strategi i alla fall och en fin analys av lget.
Citera
2023-06-28, 19:43
Medlem
Skattmasen08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Hfuhruhurr

Fast sett hur lget r nu (rntor, inflation etc.) och som frvntas vara ett tag framver - r inte det betydligt vrre n 2019/2020? Det fr mig att rkna med att kursen ska ned betydligt mer.
Citera
2023-06-28, 23:00
Medlem
Dr.Hfuhruhurrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skattmasen08
Fast sett hur lget r nu (rntor, inflation etc.) och som frvntas vara ett tag framver - r inte det betydligt vrre n 2019/2020? Det fr mig att rkna med att kursen ska ned betydligt mer.

Minns inte varfr just Byggmax gick ned s mycket 2019/2010 INNAN Covid satte igng. Men super-raset i mars 2020 var ju en extrem verreaktion p alla brser ver hela vrlden; d lget var s ovisst ett slag med domedagsstmning. Men sedan visade ju det sig att pandemin istllet fick fart p byggandet; inte minst hemmabyggandet.

Rent generellt r ju lget vrre nu - inte minst i Sverige - n det varit i mannaminne. Och d har jag upplevt 1991-1993 med 500% rnta. Det talar ju fr att allt skall ner.

Dock har byggandet av flerfamiljshus bromsats ned ordentligt och likas byggandet av villor och radhus. Och sdant byggande har lng planeringshorisont och det tar flera r att komma upp i hastighet. SAMTIDIGT har Sverige en fortsatt hg invandring med 100 000 + invnare varje r; vilket i sin tur krver kanske 50 000 nya bostder per r. Och det byggs inte.

Efterfrgan p smhus br drfr ka samtidigt som utbudet minskar, vilket talar fr att folk tvingas bo kvar i sina gamla hus samt att priserna p begagnade hus inte pressas ned som det annars hade gjort (utan den stora invandringen). Vilket i sin tur talar fr att folk istllet fr att kpa ett nytt hus eller lgenhet, renoverar och bygger ut sitt gamla boende. Fler kanske flyttar ut p landsbygden och dr renoverar ldre hus eller bygger nytt med betydligt lgre markpriser (i storstderna har halva priset p villor utgjorts av sjlva tomten (ofta ver fem miljoner i ett hyfsat omrde, samtidigt som en tomt p landsbygden ofta kostar 1/10-del).

Om vi inte gr in i depressionsliknande frhllande s tror jag att Byggmax har en chans att klara sig bttre n mnga andra fretag. Nu r jag ingen som luslser rsredovisningar s jag kan inte uttala mig om nyckeltal och liknande. Dremot knns 1,6 Mdr som ett ganska lgt vrde p ett fretag med 180 butiker och som faktiskt vxer och frnyar och frbttrar sitt koncept - det r ju inget fretag som har stagnerat; jmfr t.ex. med K-Rauta, Beijer Bygg och de andra - dr hnder ju inte mycket.

Men men. Nnstans skall man ha sina tillgngar. Svenska kronan knns ju inte helt plitlig heller. Hrde hromdagen att det finns ngon ny EU-banklag som sger att om en bank ligger risigt till s kan de beslagta kundernas tillgngar - jmfr Cypern, dr landet vid frra lgkonjunkturen helt enkelt stal inlnarnas pengar ver ett visst belopp. https://nomadcapitalist.com/finance/...er-sacrosanct/ S r nog pengarna skrare p brsen.

Fr vrigt skall jag sga att jag nu i stort sett endast kper aktier i stabila fretag i olika rvaru- och liknande branscher (skog, metall, energi, gdsel, olja osv). Och endast mindre poster i vntan p den stora sttningen.
Citera
2024-10-14, 11:23
Medlem
Conams avatar
Dyker 4,5% hitintills 🤔
Citera
2025-03-19, 09:56
Medlem
Tror ni aktien kommer stiga nu med jordbrukets nya reglar fr fr djurhllning? Tnker att mnga kanske kommer kpa massa virke fr att bygga ut eller bygga om hnshus och dylikt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in