Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2004-04-06, 17:30
  #1
Medlem
En tjej i övre tånåren, hårt liv. Spydde blod i förrgår. Hostar blod nu. Har inte mig vetligen stoppat i sig något eller supit. Åt dåligt innan symtomen uppkom. Förmodligen ojämn sömn. Mycket stress. Drukit sprit många många år i stora mängder.

Ja, vad kan det vara? En läkarstuderande hade sagt till henne att hon kan dö om hon inte uppsöker sjukhus. Kan det stämma? Vad för fler symptom och fler varnings signaler kan hjälpa att se vad det är för något?

Sjukhus är inte en särskillt bra väg då hon är efterlyst.


Snälla att hjälpa till? Svara gärna snabbt och bara om du är kunnig eller har varit med om eller vet om liknande fall.

Ha det fint!
Citera
2004-04-06, 17:32
  #2
Banned
heroin överdos?
Citera
2004-04-06, 17:41
  #3
Medlem
Stonecakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memetic
En tjej i övre tånåren, hårt liv. Spydde blod i förrgår. Hostar blod nu. Har inte mig vetligen stoppat i sig något eller supit. Åt dåligt innan symtomen uppkom. Förmodligen ojämn sömn. Mycket stress. Drukit sprit många många år i stora mängder.

Ja, vad kan det vara? En läkarstuderande hade sagt till henne att hon kan dö om hon inte uppsöker sjukhus. Kan det stämma? Vad för fler symptom och fler varnings signaler kan hjälpa att se vad det är för något?

Sjukhus är inte en särskillt bra väg då hon är efterlyst.


Snälla att hjälpa till? Svara gärna snabbt och bara om du är kunnig eller har varit med om eller vet om liknande fall.

Ha det fint!

Tittat på Discovery´s "Trauma" igår eller?!?!
Det var precis ett sånt fall i programmet.För mycket kröka som skadat personen invärtes.
Det är nog smartast att uppsöka läkare snarast.Det lär inte självläka!!!
Och varför bekymmra sig om att hon är efterlyst?!Vill hon leva eller?!?!
Citera
2004-04-06, 18:03
  #4
Medlem
Hispervispers avatar
Efterlyst eller ej -> Åk till sjukhus!

Det du beskriver låter allvarligt. Om hennes liv står på spel eller ej kan jag inte svara på men om alternativen är att ev. dö eller att åka in igen så borde valet vara enkelt.

Av de symptom du beskriver så verkar det vara någon form av magsår som slagit till. OM, jag skriver OM, du/ni skall medicinera privat så skulle jag köra med Losec Mups. Den svagaste varianten är receptfri.
Citera
2004-04-06, 18:28
  #5
Medlem
Hispervisper:

Magsår låter som en tänkbar möjlighet. Är det dödligt att inte behandla dessa när de är så här alvarliga?


Är det bara Lucec Mups som finns receptfira? Hur är det med att behandla med dessa tabletter finns det någon som vet den normala dosen för de tabletter man får på recept?
Citera
2004-04-06, 18:41
  #6
Medlem
Hispervispers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memetic
Hispervisper:

Magsår låter som en tänkbar möjlighet. Är det dödligt att inte behandla dessa när de är så här alvarliga?

Jag TROR, vet ej med säkerhet, att magsår ej är direkt dödligt. Men på längre sikt måste ju patienten behandlas, kan du inte är ordentligt så sätts ju allmäntillståndet ned och man blir mer mottagligt för andra sjukdomar. Bryr du dig om din polare så tycker jag att du skall snacka allvar och försöka få henne till läkare.

Men vi vet ju inte om det är magsår, det är ju bara ett antagande.

Om du inte är alltför nojig så kan du ju ringa 112 och deras sjukvårdsupplysning. Visserligen får du uppge pers.nr, men är du själv inte lyst så borde det väl vara OK, eller dra en vals.

Citat:
Är det bara Lucec Mups som finns receptfira? Hur är det med att behandla med dessa tabletter finns det någon som vet den normala dosen för de tabletter man får på recept?

Jag var inne på fass.se och läste, kolla upp där själv om det finns alternativ. Men det är bara de svagaste mupsen som är receptfria men då är det ju bara att ta fler.
Citera
2004-04-06, 20:08
  #7
Medlem
hispervisper:
Jo, det är bara ett antagande. Den studerande läkaren sa samma sak tydligen. Och sa att om det inte behandlas så kan det va kört innom ca 3år.. Men eftersom hon har haft sånna här problem en längre tid, fram och tillbaka så vet jag inte det kanske är riktigt seriöst nu. Hon är iallafall uppe och springer på hemlig ort..

Sedan har hon länge haft svåra magsmärtor men läkarna hon gått till har inte kunnat se något fel. Så jag vet ej om det är ett av symptomen, några gånger har hon åkt ambulans in.

Att ringa sjukvårdsupplysning kanske är bra. Men de har nobbat mig så jävla många gånger på 112... Man får aldrig den jävla hjälp man behöver.. sist visste de hennes namn och allt utan att jag uppgav mer än förnamnet..

Ska kolla in på fass en sväng..

Några andra tips eller råd eller idéer på vad det kan vara?

Någon speciell kost hon bör hålla sig till? Att inte dricka eller så är väl självklart..
Citera
2004-04-06, 20:24
  #8
Medlem
Tittade på fass.se:

Hittade flera olika märken som innehöll Omeprazol.

Här är en lista över dom och vad de receptfria kostar. Det är tydligen så att de är de förpackningar om 14st som man inte behöver recept för.

Omeprazol ratiopharm
14 st plastburk 83.50 kr, pris utan recept: 82.50 kr. Ej förmån. Receptfri.
7 st plastburk 60 kr, pris utan recept: 48 kr. Ej förmån. Receptfri.
Enterokapsel, hård 20 mg

Omeprazol Scand Pharm
Scandinavian Pharmaceuticals-Generics AB
14 st plastburk 84 kr, pris utan recept: 82.50 kr. Ej förmån. Receptfri.
Enterokapsel 20 mg
vit/rosa, märkt med G och OE20

Omeprazol Arrow
Arrow Läkemedel AB
14 st tryckförp. 84 kr, pris utan recept: 82.50 kr. Förmån. Receptfri.
7 st tryckförp. 60 kr, pris utan recept: 47.50 kr. Ej förmån. Receptfri.
Enterokapsel, hård 20 mg

Omeprazol Biochemie
Biochemie, Novartis Sverige AB
Enterokapsel, hård 10 mg
vita kapslar märkta OM 10
14 st tryckförp. 88 kr, pris utan recept: 89 kr. Förmån. Receptfri.
7 st tryckförp. 71.50 kr, pris utan recept: 65 kr. Ej förmån. Receptfri.
Enterokapsel, hård 10 mg
vita kapslar märkta OM 10

Tydligen ska en dos ligga på 20mg dagligen (i 4-8v) för hennes del. Sedan hittade jag det här som man kan misstänka att hon har..

"Nedsatt leverfunktion: Daglig dos bör inte överstiga 20 mg hos patienter med nedsatt leverfunktion, p g a risk för ökad biotillgänglighet och förlängd halveringstid."

Om jag förstått det rätt så är det ett läkemedel som är syrahämmande. Någon som har erfarenhet av dessa?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback