Citat:
Ursprungligen postat av Westforde
Hejsan, funderar på att starta ett factoringföretag, har en del kontakter på mindre företag som jag nog tror att jag lätt skulle kunna få som kunder, frågan är dock vad som krävs för sådan företag.
Efter ha letat information ett tag så är jag en smula förvirrad. Vissa hävdar att man behöver banktillstånd och indrivningstillstånd har dock för mig att jag har sett factoring utan dessa.
Om någon har kunskap om ämnet skulle det uppskattas
Hej,
Jag håller på med precis samma sak. Det krävs inga tillstånd, utan styrelsen bedömer helt enkelt att verksamheten kan bedrivas utan tillstånd från FI. Som verksamhetsinriktning skriver du nedanstående vid stiftandet:
Bolaget skall bedriva handel med värdepapper, lagerbolag, inkassoverksamhet, juridisk uppdragsverksamhet, kameral uppdragsverksamhet, fakturaservice, reskontraservice, redovisningstjänster samt idka därmed förenlig verksamhet.
Beträffande kapitalinsatts så krävs det inte så hemskt mycket om man vill snurra mindre skala. Men märk väl, banken är inte pigg på att låna ut då man ser det som konkurrerande verksamhet.