2010-05-18, 16:05
Medlem
Hej

Undrar om någon vet vad som krävs för att få starta ett bolag som bedriver factoringverksamhet. Behöver man någon speciell licens eller är det bara att köra igång?

Tanken är att köpa fakturor mot avgift.

MVH
Citera
2010-05-18, 21:55
Medlem
Lodbrokers avatar
Factoring räknas som en finansieringsrörelse hos Finansinspektionen. Och det är där man söker tillstånd. En inte helt enkel process tydlgen, numera även med särskilda krav på hur man ska motverka t.ex. penningtvätt.

Bara en snabb titt på FI:s råd om hur en ansökan bör se ut, avskräcker nog de flesta: http://www.fi.se/upload/30_Regler/10...4/FFFS0409.pdf

Det finns redan några hundra factoringbolag. Prispressen är stark. Men du kanske har någon bra idé om varför kunder ska välja just ditt företag, grattis i så fall!
Citera
2011-03-14, 16:38
Medlem
Starta factoringföretag, köpa fakturor

Hejsan, funderar på att starta ett factoringföretag, har en del kontakter på mindre företag som jag nog tror att jag lätt skulle kunna få som kunder, frågan är dock vad som krävs för sådan företag.

Efter ha letat information ett tag så är jag en smula förvirrad. Vissa hävdar att man behöver banktillstånd och indrivningstillstånd har dock för mig att jag har sett factoring utan dessa.

Om någon har kunskap om ämnet skulle det uppskattas
Citera
2011-03-14, 17:36
Medlem
scarfaceswes avatar
Du lär ju iaf behöva en hel del pengar.
Citera
2011-03-14, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Westforde
Hejsan, funderar på att starta ett factoringföretag, har en del kontakter på mindre företag som jag nog tror att jag lätt skulle kunna få som kunder, frågan är dock vad som krävs för sådan företag.

Efter ha letat information ett tag så är jag en smula förvirrad. Vissa hävdar att man behöver banktillstånd och indrivningstillstånd har dock för mig att jag har sett factoring utan dessa.

Om någon har kunskap om ämnet skulle det uppskattas

Hej,

Jag håller på med precis samma sak. Det krävs inga tillstånd, utan styrelsen bedömer helt enkelt att verksamheten kan bedrivas utan tillstånd från FI. Som verksamhetsinriktning skriver du nedanstående vid stiftandet:

Bolaget skall bedriva handel med värdepapper, lagerbolag, inkassoverksamhet, juridisk uppdragsverksamhet, kameral uppdragsverksamhet, fakturaservice, reskontraservice, redovisningstjänster samt idka därmed förenlig verksamhet.

Beträffande kapitalinsatts så krävs det inte så hemskt mycket om man vill snurra mindre skala. Men märk väl, banken är inte pigg på att låna ut då man ser det som konkurrerande verksamhet.
Citera
2011-03-15, 00:20
Medlem
Starvids avatar
Tråd sammanfogad /Moderator
Citera
2011-03-17, 01:02
Medlem
Tack för svar. jag har nog startkapital för en blygsam start. Är medveten om att det är en branch där bankerna är ganska ovilliga att låna ut, men det beror nog som så mycket annat på vilka kontakter man har.
Citera
2011-03-17, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Westforde
Tack för svar. jag har nog startkapital för en blygsam start. Är medveten om att det är en branch där bankerna är ganska ovilliga att låna ut, men det beror nog som så mycket annat på vilka kontakter man har.

Nej. Ren factoringverksamhet i skala som understiger storbanks skala, dvs skala som ej kräver tillstånd säger dom blankt nej till, samtliga banker har samma poliyce. Däremot finns det andra finansieringsmöjligheter.
Citera
2012-02-07, 14:02
Medlem
Som nystartat factoringbolag behöver man ett snabbt mycket kapital att låna ut. Man sitter lite i samma sits som de företag som vill bli kund hos en..
Jag undrar om man som factoringbolag själv får sälja vidare fakturorna, dvs i tredje led...

I och med att det i dag finns så många nya factoringföretag pga de liberala reglerna kan det vara en smart affärside att förse dessa bolag med kapital?

Jag läste på http://factoringbolag.nu att "förvärv av fakturafordringar utgör inte kreditgivning enligt lagen". Det innebär att det är fritt fram att dra igång fakturaköp då man inte behöver särskilt tillstånd från fi. Dessa regler kommer skärpas på sikt garanterat!
Citera
2012-02-10, 12:11
Medlem
Arasalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sweboris
Bolaget skall bedriva handel med värdepapper, lagerbolag, inkassoverksamhet, juridisk uppdragsverksamhet, kameral uppdragsverksamhet, fakturaservice, reskontraservice, redovisningstjänster samt idka därmed förenlig verksamhet.

Observera dock att detta är fel (det fetmarkerade ovan). Du kan ju skriva det om du vill, men du får inte driva in andra skulder än dina egna utan tillstånd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in