2010-05-19, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av topfield
Kul med skvaller skriverier kanske dom har lösningen på olyckan, man vet aldrig..., min fundering är om man kan lossa person korgen under pågående manövrering, medvetet eller omedvetet, nån som har kännedom? Kan Linkran föraren frilägga korgen under arbete? Ni förstår den sista frågeställningen med tanke på tidigare inlägg......

Har ingen insyn i hur det fungerar med Linkranar men kan tänka mig att alla säkerhets anordingar gör sådant omöjligt.

Någon insatt i det?

Man kan inte lossa personkorgen under pågående manövrering. Korgen hänger i kedjor som sitter fast i mobilkranens krok. Kroken har i sin tur en säkerhetslåsning som förhindrar att kedjorna lossnar.

Vajern på kranen är mig veterligen minst 30mm tjock så den ska tåla belastningarna av 2 personer i en korg utan problem. Jag har hört att dessa vajrar är riktigt svåra att upptäcka om dom är slitna och bör bytas eftersom att dom rostar från insidan.
Citera
2010-05-19, 10:18
Medlem
Det ligger nog i människans natur att på något vis försöka att omänskliggöra, demonisera, personer som drabbas av en sådan fruktansvärd tragik som denna arbetsplatsolycka. På något vis så känner vi oss mer skyddade om vi kan hitta - eller uppfinna - fel som inte vi själva har, på den drabbad.

För då "kan det inte hända oss". Tror vi.

Sanningen är att vi alla har mörka och ljusa sidor.
Sanningen är att man kan göra fel men sedan växa till och bli en bra person.
Sanningen är att allt kan hända alla.

Döden är en grym fiende men ändock en del av det här fantastiska som kallas livet.
Denna dubbelt drabbade familj är en underbar familj. En omtänksam far som tyckte om att umgås med sina barn och barnbarn. En smärta som ej går att beskriva. En familj har det svårt nu. Någon har förlorat en far. En bror. En son. Ett barnbarn. Varför? R.I.P
Citera
2010-05-19, 11:11
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Conatus får en tillsägelse för 0.09. Har du belägg för påståendena och du i PM presenterar dessa för mig så tas tillsägelsen tillbaks.

Trams raderat

// Mod
Citera
2010-05-19, 16:44
Medlem
nncs avatar
Får ångest bara jag tänker på hur det måste vara att falla fritt rakt ner i mörkret och veta att man kommer slå i botten om några sekunder. Stackars jäklar
Citera
2010-05-19, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Demigod
http://www.facebook.com/profile.php?id=663205841&ref=ts Sonen
är du helt säker på det? känner inte igen han och jobbade aldeles brevid där kranbilen stod
Citera
2010-05-20, 01:35
Medlem
Är dessa kranar något som ägs av LKAB eller var det entreprenörens egen eller hyrs de in ifrån ett tredje företag?
Citera
2010-05-20, 10:30
Medlem
F.Zappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reckie
Är dessa kranar något som ägs av LKAB eller var det entreprenörens egen eller hyrs de in ifrån ett tredje företag?

Det blir nog en ännu längre kedja...
LKAB har anlitat NCC för bygget som i sin tur anlitat BDX.
BDX har småföretag under sig, och där hittar vi kranbilsägaren, jag nämner ej namnet på det företaget då jag ej är säker
Citera
2010-05-20, 11:15
Bannlyst
Linan släppte från fästet

Citat:
Hela linan som höll uppe hisskorgen lossnade från sitt fäste vid tisdagens olycka i Malmbergsgruvan då två män omkom.

Det konstaterade byggbolaget NCC:s och gruvjätten LKAB:s utredare dagen efter.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7154631.ab
Citera
2010-05-20, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av F.Zappa
Det blir nog en ännu längre kedja...
LKAB har anlitat NCC för bygget som i sin tur anlitat BDX.
BDX har småföretag under sig, och där hittar vi kranbilsägaren, jag nämner ej namnet på det företaget då jag ej är säker

Tack, var inte ett namn jag var ute efter utan bara nyfiken hur upplägget såg ut. Tragiskt värre.
Senast redigerad av Reckie 2010-05-20 kl. 13:14.
Citera
2010-05-20, 19:14
Medlem
Meanmachines avatar
Kranbilsföraren förhörd ang. vållande till annans död. Trist när det lathet bedrar säkerheten.
Citera
2010-05-20, 19:27
Bannlyst
Kranbilsföraren misstänkt för brott

Citat:
”Det finns en misstanke om arbetsmiljöbrott gällande vållande till annans död”
Dödsolyckan i Malmberget kan vara ett steg närmare en lösning.

– Det finns en misstanke om arbetsmiljöbrott gällande vållande till annans död, säger kammaråklagare Stig Andersson till SR Norrbotten.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7160546.ab
Citera
2010-05-20, 21:16
Medlem
Fyfan, känns jävligt läskigt med tanke på att man själv stått och arbetat i en mobilkrans korg på 40 meters höjd ett antal ggr.
Hade visserligen fallsele påkopplad till kranens fäste, men eftersom den nu kan släppa så var det sista gången jag gjorde det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in