Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2010-05-21, 15:53
Medlem
blobben!!!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aies
http://www.elgiganten.se/product/hem...sui-luftkylare

Denna AC kostar bara 990 kr. Någon som har något att säga om den?

Luftkylare med 3 olika lägen och låg energiförbrukning.
Luftkylare med låg energiförbrukning. Produkten levereras med japanskt DEW -filter, som är effektivt mot mögel. Vattenreservoar med Anti-Bacteria formula. 3 fläktlägen. Luftkylaren saknar kompressor, kylning sker med isblock.
Skrattar för mig själv när jag tänker på Svensson som springer fram och tillbaka mellan "Luftkylaren", dvs en helt vanlig fläkt med en inbyggd balja, och frysen för att hämta is.

Såg att Onninen hade ett väldigt bra kampanjpris på ett finfint kylaggregat tom 21 juni eller vad det var. 995 kr om jag kommer ihåg rätt. Helt klart något som är värt att skaffa sig så här till sommaren, om man har en firma eller känner någon som kan "langa" från grossister det vill säga.
Citera
2010-05-21, 16:40
Medlem
Juvelidiots avatar
Köp en fläkt för 100-150 kr på närmsta lågprisvaruhus. Räcker gott för det mesta på våra breddgrader. Dessutom är det bättre i längden att bli lite värmetålig. Ett helvete i riktigt varma länder är ju när man tvingas verka i icke luftkonditionerade utrymmen om man skämt bort sig med det.
Senast redigerad av Juvelidiot 2010-05-21 kl. 16:42.
Citera
2010-05-21, 16:43
Medlem
thefarside.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Exitor
Där har du fel, en frys som är på dygnet runt drar inte många watt alls.
Jag har tagit ut allt ur 4 kylskåp som är kopplade till en tank för kompressering av luft.
Låtit den stå på 24/7 flera månader utan att det blir något märkvärt på elräkningen.
För aibrush och dylikt i hemmet då vanliga kompressorer låter så innåtHEL.ETE!
kompressorn behöver inte gå hela tiden om du låter bli att släppa in värme (har dörren stängd), vilket här var tanken
Citera
2010-05-21, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrBum
Det är för att kompressorn inte behöver stå och gå konstant..
Jag har låtit den köra i shift ( därav den behöver 4 st kompressorer ) så inte dom brinner upp,ganska kännsliga saker mot värme. Då körde jag jag minns inte en kvart på varje,i timmen blev det 4,konstant.
Men visst drar olika saker olika mycket, så ska inte komma och säga att det inte behöver bli dyrt, fryskompressorer drar en hel del mer än kyl kompressorerna gör
Citera
2010-05-21, 17:03
Medlem
blobben!!!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juvelidiot
Köp en fläkt för 100-150 kr på närmsta lågprisvaruhus. Räcker gott för det mesta på våra breddgrader. Dessutom är det bättre i längden att bli lite värmetålig. Ett helvete i riktigt varma länder är ju när man tvingas verka i icke luftkonditionerade utrymmen om man skämt bort sig med det.
En fläkt sänker inte temperaturen en endaste grad. Om något så skulle den isf höja den något pga att den drar ström. Kan dock vara skönt att ha en fläkt om man sitter på exakt samma ställe hela tiden.

Edit: Stavfel.
Senast redigerad av blobben!!! 2010-05-21 kl. 17:05.
Citera
2010-05-21, 17:17
Medlem
DrBums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blobben!!!
En fläkt sänker inte temperaturen en endaste grad. Om något så skulle den isf höja den något pga att den drar ström. Kan dock vara skönt att ha en fläkt om man sitter på exakt samma ställe hela tiden.

Ja det stämmer att en fläkt i ett kompakt och litet ytrymme som är isolerat skulle genererar värme istället för att kyla den.
Men nu har vi sagt att fläkten är till för att förflytta luften så att man får in sval och ut kall..
Citera
2010-05-21, 18:17
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ja det stämmer att en fläkt i ett kompakt och litet ytrymme som är isolerat skulle genererar värme istället för att kyla den.
Men nu har vi sagt att fläkten är till för att förflytta luften så att man får in sval och ut kall..

Det funkar bra dessutom. En fläkt är garanterat en bättre investering än en billig AC om man bara vill lägga några hundra på det. Faktumet att luften rör på sig hjälper en hel del tycker jag. Takfläkten är ju en horribelt ful inredningsdetalj men den ger faktiskt också en del effekt...
Citera
2010-05-21, 18:32
Medlem
Mackan52s avatar
Nej nej nej nej! Gör inte så, skiten kommer gå sönder det garanterar jag, skaffa en fläkt.
Citera
2010-05-21, 19:51
Medlem
Klngs avatar
Fyll en hink med kallt vatten, häng upp ett "segel" (valfri stor tygbit) så det får så stor yta som möjligt och se till att änden ligger i vattnet. Funkar i garderober iaf. *host host*
Citera
2010-05-21, 20:03
Medlem
blobben!!!s avatar
Citat:
Jo men det verkar tveksamt om en liten bordsfläkt skulle kunna generera tillräckligt med rörelseenergi för att skapa märkbar cirkulation och transportera luft ifrån skuggade hörn i rummet, till andra sidan där det är soligt.
Men vi kanske snackar lite dyrare fläktar och inget skräp från Kina som kostar 100 kr på ICA?
Citera
2010-05-21, 21:39
Medlem
För att förstöra ett kylskåp effektivt, ställ in 5 liter varmt vatten i den.
Kokande vatten ( direkt ifrån spisen ) så kommer du höra "fjomp" ifrån kylskåpet ganska fort.
Sen är det dött.
Så att köra det "öppnet" är nog bara en minutfråga innan det lägger av.
Citera
2010-05-23, 03:56
Medlem
Juvelidiots avatar
Nä jag räknar endast på avkylningseffekten farten på luften åstadkommer. Självklart placerar man sig i dess riktning....
Du får en stor med stativ som rör sig i sidled för de pengarna jag nämnt på rätt ställe... inte endast nån liten bordsfläkt
Citat:
Ursprungligen postat av blobben!!!

Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in