Citat:
Ursprungligen postat av Ponzeriq
Adam Smith r mest knd fr att vara bland den frsta att beskriva hur en fri marknad fungerar, och nyliberaler kan drmed referera till honom.
Adam Smith beskriver iofs en fri marknad, och ekonomin i stort, utifrn arbetsvrdeteorin - som nyliberaler i regel tycker r
marxism!!!
Jag frstr din pong; dock r detta en ngot lustig freteelse. Man refererar till Smith trots att man anser att hela hans nationalekonomis grunder bestr av rena felaktigheter, och trots att han inte alls fresprkade ngon
fri marknad, utan var lagd mer t det socialliberala hllet (speciellt om vi tnker p vilken tid han faktiskt skrev). ven om han naturligtvis fredrog en "fri marknad" i de delar av ekonomin dr han ansg att det fungerade (vilket var mnga delar, iofs) och dr Smith ansg att de inte hade fr negativa sociala konsekvenser.
Jag sger allts inte att det r speciellt konstigt att nattvktarliberalerna hittar saker hos de klassiska liberalerna de hller med om; sdant finns definitivt. Men medan de hller med t.ex. Mill, Locke eller Smith till 50-60% (de kper t.ex. inte majoritetsvalsdemokratin, arbetsvrdeteorin, rttigheter som kommer frn Gud, valda representanters rtt att beskatta folket fr olika sociala ndaml, utilitarismen som t.ex. Mill fljde och utvecklade, et.c.) hller de kanske med t.ex. Nozick till 90-100%, men vill nd hellre identifiera sig med de liberaler som har
mindre gemensamt med dem n med de liberaler som har
mer gemensamt med dem. Jag tycker bara att det r lite underligt.
Att ens anvnda "klassisk liberalism" som
en beteckning, trots att det fanns mnga olika sikter och strmningar inom den klassiska liberalismen, tycker jag r lite konstigt. Klassisk liberalism r mest en historisk beteckning, i min mening - och det r svrt att sga "jag r klassisk liberal,
drfr tycker jag att...", d inte speciellt mycket fljer ur den beteckningen frutom ett allmnt intresse fr en relativt fri handel, demokrati och mnniskor som lika infr lagen.