Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-05-23, 00:03
Medlem
darjeengs avatar
Jag har läst lite på internet och kollat runt lite och tydligen snackar folk om att man kan vara medveten i sina drömmar och kontrollera saker och ting som sker i drömmen. det här verkar vara lite hokus-pokus enligt mig, men fler än en person snackar om det hära.

Så är det här vetenskapligt bevisat? Har ni testat det hära själva?
Citera
2010-05-23, 00:07
Medlem
Fortysixand2s avatar
Det har hänt i mina drömmar att jag har blivit medveten om att jag drömmer och då insett att jag kan göra vad jag vill. Är rätt coolt.
Citera
2010-05-23, 00:09
Medlem
Nymphlixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av darjeeng
Jag har läst lite på internet och kollat runt lite och tydligen snackar folk om att man kan vara medveten i sina drömmar och kontrollera saker och ting som sker i drömmen. det här verkar vara lite hokus-pokus enligt mig, men fler än en person snackar om det hära.

Så är det här vetenskapligt bevisat? Har ni testat det hära själva?

Jag har testat, absolut inget hokus-pokus. Ingen religiös grej precis :P
Sök på google osv för bra guider.

Vetenskapligt bevisat vet jag inget om men det står om detta i min psykologi bok, vetenskapsmän som gav testpersoner små elstötar så fort de somnade, då fattar man att man sover(och givetvis drömmer) så då blir drömmen lucid. Allt handlar om att man ska bli varse om att man drömmer. Kan ta väldigt lång tid att uppnå. Du behöver drömdagbok osv. Som sagt, Googla!
Citera
2010-05-23, 01:32
Medlem
Matteh87s avatar
Dum fråga, finns massvis med trådar här på forumet bara att kolla lite i dom snabbt.

Dom säger väl att 90% har/kommer uppleva minst 1 klardröm i sina liv. Men inte alltid att dom kommer ihåg det. På jobbet var det kanske hälften (vid mitt bord på 8-10 pers) som hade varit med om det någon gång.

Ja det är på riktigt. Tror du inte på det så testa själv
Citera
2010-05-23, 03:19
Medlem
skullcombos avatar
Har också haft sådana upplevelser för något år sedan, eller jag vet inte riktigt om det klassas som en klardröm.
Jag minns att jag drömde att jag krigade på en stor grusplan beströdd med en massa containrar och baracker.
Jag krigade mot fiender som liknade typiska al qaida terrorister, terroristerna var av någon anledning allierad med en massa snygga tjejer (typiska porrstjärnor)
Drömmen var väldigt realistisk men ändå kändes det som om jag inte hade någon vidare frihet (Som om drömmen var som en film), och att jag tänkte humanistiskt och moraliskt medan jag krigade.
Alltså jag sköt bara ned fienderna en efter en.

Hur som helst blev jag en aning grinig när jag vaknade upp och förstod att det hela var en dröm.

När jag skulle gå och lägga mig nästa kväll intalade jag mig starkt att det hela bara var en dröm och att jag kunde göra precis vad jag ville utan att tänka på konsekvenserna.

Det Fungerade faktiskt för när jag började drömma den natten var jag på något vis medveten om detta, Det som gjorde det hela ännu roligare var att det var ungefär precis samma dröm som jag hade drömt natten innan.
Det slutade med att jag utan hämningar slaktade mina fiender på det mest bestialiska sättet jag kunde komma på. Te.x Skära upp dem från höger axel till vänster höftben och virse värsa så att det blev ett stort kryss rakt över torson, sedan slet jag ur inälvorna.
Vad det beträffade de snygga porrfilmsludren så våldtog jag ett dussin och fick över några av de andra på "min sida".

När jag vaknade dagen efter blev jag först chockerad, sedan blev jag ännu mera grinig än morgonen före, i vetskapen att allt bara var en dröm
Citera
2010-06-16, 13:50
Medlem
se_där...s avatar
Alla har väl denna typen av drömmar mer eller mindre. Jag avfärdar det bara som ett annat sätt att drömma på.

Dock så läser jag Thomas Campbells "My Big TOE" och han (och många andra) hävdar att man i dessa drömmar kan läsa av verkligheten. Tex se vad som står på en tavla i ett rum man inte varit i fysiskt och sådana saker.

Thomas Campbell vill se sig själv som en seriös vetenskapsman (professor i kärnfysik och jobbat på NASA).
Hur kan han påstå något sådan med sådan säkerhet, när det är så lätt att testa huruvida det stämmer eller inte? Och om det nu stämde, varför blir det inte en större sak av det?

Vad säger vetenskapen om lucid dreaming och astral projektion?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in