2010-05-23, 12:08
Medlem
Varför är det så att det tar så himla lång tid (för mig oftast) innan jag fattar vad som händer? Jag kan gå upp sätta mig vid datan men jag är helt borta i huvudet och det tar alltid cirka 10 min innan jag börjar kunna tänka klart. Är hjärnan fortfarande i något sömnstadie eller så?

Off topic
Jag vet inte vilka som kan typ att när man kanske drömmer ofta om att klättra upp till en topp men ofta ramlar ner kan betyda att man har inte riktigt ordning i sitt liv och håller på tappa fotfästet. Någon som kan dessa?
Citera
2010-05-24, 23:57
Medlem
adequates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianw
Varför är det så att det tar så himla lång tid (för mig oftast) innan jag fattar vad som händer? Jag kan gå upp sätta mig vid datan men jag är helt borta i huvudet och det tar alltid cirka 10 min innan jag börjar kunna tänka klart. Är hjärnan fortfarande i något sömnstadie eller så?
Litegrann så, eller snarare något slags hypnopomp/sleep inertia;
http://en.wikipedia.org/wiki/Hypnopompic
http://en.wikipedia.org/wiki/Sleep_inertia

Citat:
Off topic
Jag vet inte vilka som kan typ att när man kanske drömmer ofta om att klättra upp till en topp men ofta ramlar ner kan betyda att man har inte riktigt ordning i sitt liv och håller på tappa fotfästet. Någon som kan dessa?
Kanske det; du vet nog bäst själv dock. Känner du att du inte har ordning i ditt liv och håller på att tappa fotfästet? Isåfall kan jag tänka mig att det mycket väl kan vara ett uttryck för denna känsla.
Citera
2010-05-25, 00:21
Medlem
-Moon-s avatar
Citat:

Känner du dig sömnig när du just gått upp då? Går man upp då man väckts från djupare sömn så att man känner sig seg i kroppen och huvudet är det väl inte konstigt om hjärnan också är seg. Är man tvungen att gå upp en viss tid och vaknar från rätt djup sömn av väckarklockan brukar man ju känna sig helt hjärndöd tycker jag. Bara hasar till köket som en zombie med tom blick utan nåt särskilt alls i hjärnan och gör frukost på autopilot. Även om man inte är dödstrött då man vaknar kanske det ibland tar lite tid innan hjärnan ställer om från sömn till vakenhet. Låter i alla fall som något normalt det du upplever.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in