Citat:
Ursprungligen postat av
Wahnsinn
Jag tar tillfället i akt och ställer en relaterad fråga som jag undrat över länge: Hur fungerar det egentligen rent tekniskt när man ringer upp och sedan debiteras en galen summa? Räkningen kommer ju fortfarande från ens egen telefonoperatör, så rimligen är det väl telefonoperatören som i första hand får en fordran från skurkarna i Nigeria eller i det här fallet Litauen. Kan inte teleoperatören bara be dem dra åt helvete? Känns ju konstigt om de själva ger pengarna till en uppenbar bedragarliga och sen kräver sina egna kunder på pengarna samtidigt som de beklagar att man blivit lurad och "inte kan göra något".
Bara för att vara tydlig så om det är ett betalnummer som du ringer upp är det två kostnader dels för ett utlandssamtal, vilket är i sin ordning eftersom du ringt utlandet och själva avgiften för betalsamtalet. När du ringer ett utlandssamtal så kopplas det via en teleoperatör i det landet du ringer till som har ett samarbete med din operatör och fakturerar samtalet till din operatör som vidarefakturerar det till dig.
För själva betalsamtalet är det samma upplägg. Någon operatör som finns i operatörsamarbetet står bakom det betalnumret. Det finns kriterier för att sätta upp ett betalnummer bland annat att du inte får ringa ut från det numret men i vissa länder är regler lite enklare att böja på än i andra. En operatör kan inte direkt neka en debitering inom samarbetet men kan ifrågasätta.
Förstår att det blev lite rörigt nu men hoppas du hänger med.
Bara för att någon nämnt klipp och klister med rösten kan jag tillägga att ett giltigt muntligt avtal är riktigt formellt i Sverige och då råkar inte ingå ett utan att veta det.