Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-05-15, 22:12
  #2137
Medlem
snoamers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remainincognito7
Bästa setup för en nybörjare med kvalite som håller för både lätta och tunga fiskar?

https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...QaAhE1EALw_wcB

https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...variant=210976

https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...ariant=1515225

Daiwa 21 Freams LT 2500D haspelrulle på ett Daiwa Prorex 7 fot 10-40g spö samt Spiderwire 0,13mm 12,7kg. Stealth green verkar vara i lager.

Detta känns som det bästa allround alternativet om du frågar mig. Med allround haspel kan du ändå kasta rätt lätta beten även om det inte är lika roligt som ett UL spö. Som du kanske förstår så finns det inget spö som är optimalt för båda, allroundspön kan göra båda grejerna dugligt men du kommer inte kunna fiska UL och dänga 120g beten samtidigt. Känslan för hugg vid abborrar kommer vara sisådär och du får vara mer försiktig när 8 kgs gäddan slår till.

Köp inget billigt allround spö då får du noll känsla vid lättare fiske och missar alla huggen. Sen blir utrustningen allt för tung och stel och blir inget roligt att fiska med. Blir heller inte lika tåligt om gammelgäddan slår till.

Kolla även hur du gör egna fluorcarbon tafsar. 0.45 trilene och #10-#12 på beteslås och lekande är ju rätt standard för abborrfiske/lättare gäddfiske, 0.91 för endast gäddfiske, #6-#8 storlek lekande och beteslås. Du spar massa pengar på att knyta dom själv och är busenkelt. Köp inte tafsar på Biltema och Jula, de är dyra och håller ändå inte. De har dock dugliga billiga beten för folk som vill prova lite olika grejer.
Citera
2023-06-07, 08:01
  #2138
Medlem
Total nybörjare inom det här med fiske och skulle uppskatta lite hjälp.
Jag vill försöka fiska först och främst efter abborre och gädda och önskar tips om spö och rulle som passar tills detta.
Gärna ett för abborre och ett till gädda och tyvärr spelar pengarna lite roll så gärna max 1500 kr/set.

Eller kanske man skall köpa ett allround spö som passar både till abborre och till gädda?
Citera
2023-06-07, 12:14
  #2139
Moderator
nobodys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gharris
Total nybörjare inom det här med fiske och skulle uppskatta lite hjälp.
Jag vill försöka fiska först och främst efter abborre och gädda och önskar tips om spö och rulle som passar tills detta.
Gärna ett för abborre och ett till gädda och tyvärr spelar pengarna lite roll så gärna max 1500 kr/set.

Eller kanske man skall köpa ett allround spö som passar både till abborre och till gädda?
Kanske detta set https://www.olssonsfiske.se/fiskemet...pelset-8-7-28g
Citera
2023-06-07, 17:55
  #2140
Medlem
snoamers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gharris
Total nybörjare inom det här med fiske och skulle uppskatta lite hjälp.
Jag vill försöka fiska först och främst efter abborre och gädda och önskar tips om spö och rulle som passar tills detta.
Gärna ett för abborre och ett till gädda och tyvärr spelar pengarna lite roll så gärna max 1500 kr/set.

Eller kanske man skall köpa ett allround spö som passar både till abborre och till gädda?

Om du skrollar upp en rad ovanför ditt inlägg så har jag redan svarat på frågan åt dig.

Vill du ändå ha två olika spön, ett abborre och ett gäddspö, så är ju frågan hur lätt du vill fiska abborre samt hur tungt du vill fiska gädda. Många anser idag att ett gäddspö skall tåla beten på 200 gram vilket för mig är obegripligt och onödigt. 20-70g räcker. Vill du ha ett billigare spö dock så kanske du ska rikta in dig på 30-100g så grejerna håller. Ett spö inriktat på abborre skall inte vara mer än 5-25g enligt mig. Jag kan inte tipsa dig om billigare grejer då jag föredrar kvalitet när det gäller fiske. Har du en dålig budget så hade jag tagit ett dyrare allround set som jag angav ovan.

Citat:
Ursprungligen postat av nobody
Kanske detta set https://www.olssonsfiske.se/fiskemet...pelset-8-7-28g

Totalt värdelöst tips. Ett billigt skitspö som är tungt utav helvete och stelt som ett sopskaft och en rulle som håller 2 säsonger så är linspridaren helt slut.
Citera
2023-06-12, 15:32
  #2141
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snoamer
Om du skrollar upp en rad ovanför ditt inlägg så har jag redan svarat på frågan åt dig.

Vill du ändå ha två olika spön, ett abborre och ett gäddspö, så är ju frågan hur lätt du vill fiska abborre samt hur tungt du vill fiska gädda. Många anser idag att ett gäddspö skall tåla beten på 200 gram vilket för mig är obegripligt och onödigt. 20-70g räcker. Vill du ha ett billigare spö dock så kanske du ska rikta in dig på 30-100g så grejerna håller. Ett spö inriktat på abborre skall inte vara mer än 5-25g enligt mig. Jag kan inte tipsa dig om billigare grejer då jag föredrar kvalitet när det gäller fiske. Har du en dålig budget så hade jag tagit ett dyrare allround set som jag angav ovan.

Tack för ditt långa svar och jag skall läsa vad du rekommenderat.
Abborrespöet hade jag tänkt mellan 5-25 och gädda upp till 80 hade jag tänkt.
Tyvärr för min del har budgeten betydelse men jag skall titta på dina förslag.
Citera
2023-06-24, 22:09
  #2142
Avstängd
Finns det någon riktigt bra lågprofil multirulle till abborre fiske under 1000kr?

Ja och den ska helst kasta långt med.

Lätta små beten. 7g-15g flesta

Tunn flätlina 10kg max ska på rullen.

Kast ifrån strandkant samt båt ibland.
Till en släkting på 14-15år som vill ha en.
Tänkte köpa i present åt han

Budget max 1000sek

Önskar svar inom 3v. Måste handla den senast om en månad åt han

Spö har jag redan åt han, multirulle spö 7g-25g
Citera
2023-06-25, 00:42
  #2143
Medlem
Scout Baitcarster BC200

Mycket bättre rulle än den här får du svårt att hitta för pengarna de tänkt lägga, med den är riktigt bra: https://fishline.se/scout-baitcaster-200-hogervev/

699kr är ett riktigt bra pris och innebär att du har 300kr att lägga på en schysst lina

Magnetbroms som sig bör vid fiske med lätta beten. Finns som vänstervevad om man föredrar det.
Citera
2023-06-25, 13:21
  #2144
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Moderatorhora
Scout Baitcarster BC200

Mycket bättre rulle än den här får du svårt att hitta för pengarna de tänkt lägga, med den är riktigt bra: https://fishline.se/scout-baitcaster-200-hogervev/

699kr är ett riktigt bra pris och innebär att du har 300kr att lägga på en schysst lina

Magnetbroms som sig bör vid fiske med lätta beten. Finns som vänstervevad om man föredrar det.

Riktigt nice, bra med flera kullager med.
Den ska jag köpa åt grabben. Tuff rulle.
0.14 X8 Flätlina åker på

Stort tack för hjälpen
Citera
2023-06-25, 13:26
  #2145
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tooonytiigerr
Riktigt nice, bra med flera kullager med.
Den ska jag köpa åt grabben. Tuff rulle.
0.14 X8 Flätlina åker på

Stort tack för hjälpen

Så lite så… Glöm bara inte att grunda med nylon.
Citera
2023-06-25, 13:33
  #2146
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Moderatorhora
Så lite så… Glöm bara inte att grunda med nylon.

nejrå, 50meter nylon först
Citera
2023-06-25, 13:36
  #2147
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tooonytiigerr
nejrå, 50meter nylon först


Skitfiske på er!
Citera
2023-06-25, 13:55
  #2148
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Moderatorhora
Skitfiske på er!

samma
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback