Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-09-27, 23:10
  #949
Medlem
1 Vad har du för rulle?
2 Vad har du för utväxling?
Citera
2012-09-28, 19:07
  #950
Medlem
oordnings avatar
jag kör revo toro och tycker den är oslagbar faktiskt, passar mig perfekt som har lite större händer
Citera
2012-09-28, 19:24
  #951
Medlem
ennhojs avatar
Som jerkrulle kör jag själv Ambasadeur 5601 JB eller 5600 JB om du vevar med högern . Tycker dom Ambasadeur rullarna är bättreä tex Torro eftersom dom är lätta att skruva isär och underhålla. .
Själv kör jag tungt spinnfiske med min Torro, varför skulle den vara bättre att jerka med om man har stora händer? då det är en lågprofilrulle alltså lättare att greppa om man har små händer.

Nåväl mitt råd skulle vara en JB ha själv 2 stycken
Citera
2012-09-28, 21:10
  #952
Medlem
Fortfarande nyfiken på TS utväxling, eftersom han säger sig inte kunna jerka med rullen?

Ts, har nån sagt till dej att det måste vara 6 utväxling?
Citera
2012-09-30, 08:30
  #953
Medlem
Nummer-6s avatar
Jag ska köpa ett teleskopspö Men vilket ska jag köpa av teknikmagasinets fiskeset deluxe 130 kr, biltemas teleskophaspelset 99 kr, biltemas haspelset med teleskopspö och låda med drag mm för 169 kr eller julas Kayoba teleskopspö med 6 drag för 139 kr ?
Citera
2012-10-01, 00:06
  #954
Medlem
ennhojs avatar
Får jag bara fråga varör du ska köpa sånna lågbudget spön?? Många gånger slutar det med att sakerna går sönder och du tycker fiske suger. eller så måste du gå och köpa nya utrustning och i slutändan har du ändå lagt ut dom pengarna det skulle kosta att köpa lite bättre grejjer från början.

Annars är dom 3 spöna du nämner av samma kvalitet det spelar ingen roll vilket du köper alla är förmodligen likvärdiga.

mitt råd är att kolla en sväng på Blocket om du känner att kassan tryter. där kan man göra fynd, och att kanske försöka lägga någon extra hundralapp för att få lite bättre kvalitet.

skitfiske!
Citera
2012-10-01, 18:46
  #955
Medlem
haresEars avatar
Vanliga röda ambassadören till jerkfiske med ett Berkely Lightningrod. är väl sådär nöjd med spöet.
Havsfiskeutrustning, Shimano Torium 16 med 350m flätad 0.35 powerline. och ett Shimano big-game-spö 50lbs, riktigt nöjd med detta när vi är i Norge. Groteskt skönt med 6:1-utväxling på rullen
Citera
2012-10-09, 18:18
  #956
Medlem
Pyroclasss avatar
Köpråd Jerkbait

Hejsan!
Jag har bestämt mig för att testa jerkbait nästa säsong, och har ungefär 2000 kr att spendera.
Hade kanske tänkt mig att köpa ett komplett set, med både lina, rulle och spö, då det verkar som att det blir mer prisvärt. Har någon därute något tips om ett prisvärt set för den pengen? Har lite förkärlek till ambassadeur-rullar fast att jag har noll erfarenhet med dem eller överhuvudtaget något tyngre fiske än lätt haspelfiske.

Rekommendationer?

Mikael
Citera
2012-10-09, 19:43
  #957
Medlem
Draedons avatar
Spara ihop några hundringar till, sen köper du detta:
Rulle: Ambassadeur 5601JB
Spö: BFT Stiff
Lina: Powerpro 0.32

Köp ett par färdiga fc-tafsar och ropa in några buster jerks billigt på tradera (heta färger: skitmört, drutten, papegoja, grey shadow) och du är igång.

Ingen idé att snåla, detta är enligt mig det vettigaste nybörjarpaket man kan skaffa. Ett set du kan ha länge innan du vill byta upp dig. Att köpa billigt när det gäller jerkbait blir oftast dyrt i slutändan då det ställer höga krav på framförallt rullen.
Citera
2012-10-10, 11:36
  #958
Medlem
Grudaxs avatar
Kom också ihåg att ta det lugnt med jerkandet. Det är det vanligaste felet alla gör i början, man slår alldeles för hårt med spöet så att betet far runt som en tjackpundare. Kan funka om gäddisarna är pigga som fan, men oftast skrämmer det bara bort dem. Lugna och försiktiga knyckar, variera inspinningen och var noga med att alltid ta upp slacklinan, annars kommer du missa fisk hela tiden.
Citera
2012-10-10, 14:52
  #959
Medlem
Tord_Ywels avatar
Hade tänk köpa 2-3 rullar av den billigare varianten att använda till gäddtrolling på sommaren och till ismete på vintern, några förslag?

Edit: Letar även ett någorlunda portabelt ekolod i 2-4000kr klassen om ni har något förslag.
__________________
Senast redigerad av Tord_Ywel 2012-10-10 kl. 14:56.
Citera
2012-10-10, 23:34
  #960
Medlem
Skulle behöva tips på haspel-spön man kastar långt med så man kan fiska av större ytor ifrån land!

Använder mig för tillfället utav en Ron Thompson StealHead Pro, 10-fotare (10-40g) kombinerat med en Shimano Super GT (4000) rulle med påspunnen 0,13mm flätlina.

Kastar mellan 30-40 meter oavsett om betet är litet, lätt, stort eller tungt. Vet inte om det beror på om spöt är för styvt eller för svajigt, om rullen är dåligt smörjd, ifall linan är aningen för tjock, (funderar på att gå ner till 0,10mm) eller om min kast-teknik helt enkelt bara suger.

Går i funderingarna på att skaffa ett Shimano BeastMaster eller ett Fenwick Momentum (gissar på att detta används främst till kustfiske) men vet inte om det är värt pengarna eller om det kommer att påverka kastets längd.

Heta tips på haspelspön man kastar långt med uppskattas mycket!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback