2010-06-03, 11:36
Medlem
Riksbankens inflationsmål om 2 procent har tidigare omgetts av ett ”toleransintervall” på plus/minus 1 procentenhet, med innebörden att alltför stora avvikelser inte kan accepteras.

Nu sätts inflationsmålet rätt och slätt till 2 procent - utan tillägg, enligt Riksbankens nya ramverk ”Penningpolitiken i Sverige”, som publicerades på torsdagen.

Vad är egentligen deras plan med denna ändring?
Vill de få mer makt?
Ska de nu fortsätta hålla nere räntorna?

Enligt Riksbankens själv har förändringen ingen praktisk betydelse...
Citera
2010-06-03, 12:05
Medlem
Galvestonens avatar
Wtf alltså, frågan är varför man gör såhär. Nej, antagligen har det ingen praktisk betydelse, frånsett att man siktar på att en hårdare policy (= mer trovärdighet i kristider).
Citera
2010-06-03, 22:29
Medlem
Tidigare kunde dom få skit ifall dom låg utanför toleransen. Genom att ta bort den kan dom hålla vilken ränta som helst utan att bry sig. Dom behöver bara hänvisa till lite tomma fraser om div förväntningar och övergångsskede.
Citera
2010-06-05, 09:27
Medlem
Sheepskins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av melcor
Enligt Riksbankens själv har förändringen ingen praktisk betydelse...
Men det har den ju. Enligt dem själva så är anledningen för att kunna reagera på sådant som är svårt att siffersätta som fastighetspriser och kreditvolymer.

Fördelar med det nya upplägget kan vara att RB blir mer flexibelt och då kan motverka bubblor och annat otyg även om det inte påverkar inflationen.

Nackdelar ser jag i att RB blir mindre förutsägbar vilket i värsta fall kan rubba förtroendet.
Om nu inflationsmålet i praktiken blir försvagat kan man ju också tänka sig att de lättare gör avkall på det om det finns en politisk vilja om det (jmf 1970-talets lågarbetslöshetspolitik på bekostnad av inflation). Detta kanske dock är en större risk om Monas anhang (och vänsterregeringar i allmänhet) får makten efter valet i höst då denna regering varit väldigt tydlig med var den står.

Jag får även passa på att ge lite cred till Gromph som tidigare har pratat om att inflationsmålet kanske inte var så objektivt som jag hävdade. Jag ska lyssna mer på dig hädanefter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in