• 1
  • 2
2010-06-04, 13:53
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av unsung
Hur frklarar du prisutvecklingen i andra svenska stder?

I de stder dr prisutvecklingen p bostder rusat, rder det ocks allt svrare bostadsbrist. Tillgngen och efterfrgan r tydligt korrelerad med prisutvecklingen i Sverige.

Vi har i Sverige en icke-fungerande bostadsmarknad, i synnerhet i Stockholm stad. Istllet fr att tillgngen kommer ikapp efterfrgan, som med allt annat, s kar efterfrgan stndigt samtidigt som tillgngen inte gr det.

I Kina r saken en annan. Dr byggs det i rasande takt. Mnga mnniskor investerar i mer n en lgenhet. Se p staden Ordos t.ex. Folk ger bostder dr, men ingen bor dr.
Citera
2010-06-04, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrOaiki
Mnga mnniskor investerar i mer n en lgenhet. Se p staden Ordos t.ex. Folk ger bostder dr, men ingen bor dr.

Ringer det inte ens en liten varningsklocka?
Citera
2010-06-04, 14:19
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 80706
Ringer det inte ens en liten varningsklocka?

Jo, Kina har en bostadsbubbla. Jag kanske var otydlig med vad jag menar.
Citera
2010-06-04, 15:46
Medlem
Citat:
Jo, bostadsbristen r enorm. Ska du f ett hyreskontrakt, mste du ska dig utanfr Stockholm stad. Lngt utanfr. Till slut hamnar det p sdana avstnd, att mnniskor hellre betalar mer fr att komma nrmare sitt jobb.

Folk kper inte bostad fr att spekulera i uppgng bara fr att de tror p uppgng. Alla investeringar r ju en spekulation i vrdekning. Om jag sparar i kronor, spekuerar jag i att kronan r bttre n andra valutor och delmetaller s som guld.

Efterfrgan p bostder i Stockholm r begrnsad. Efterfrgan fortstter att stiga fr varje r som gr. Snabbt. Och s fort priserna sjunker, s stryps tillgngen eftersom vi i Sverige r skyldiga banken ven om panten r vrd mindre n skulden. Folk bor d istllet kvar. De bostder som d finns p marknaden r de som tvngsfrsljs, och de r f i sammanhanget.

Du tillskriver hela priskningen som har skett p marknaden till faktorn efterfrgan/utbud. Hur stller du till att de senaste rens priskningar har skett i betydligt strre grad n vad efterfrgan har kat?

Att stirra sig blind p tillgng/efterfrgan gr att man missar helt psykologiska effekter och andra faktorer. Vi har aldrig tidigare ngonsin haft s hr billiga krediter och ln som vi har i dagens lge. Du drar en jmfrelse med investeringar i vrigt, men hur mnga svensson investerar i aktier med 9 gngers hvstng?
Citera
2010-06-04, 17:52
Medlem
Starvids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av unsung
Hur frklarar du prisutvecklingen i andra svenska stder?
Prisutvecklingen har inte alls varit lika radikal utanfr de tre storstadsomrdena. En etta i Uppsala kostar fyra gnger s mycket som en med likvrdig standard och lge i Sundsvall.
Citera
2010-06-04, 21:14
Medlem
Citat:
Jo, bostadsbristen r enorm. Ska du f ett hyreskontrakt, mste du ska dig utanfr Stockholm stad. Lngt utanfr. Till slut hamnar det p sdana avstnd, att mnniskor hellre betalar mer fr att komma nrmare sitt jobb.

Folk kper inte bostad fr att spekulera i uppgng bara fr att de tror p uppgng. Alla investeringar r ju en spekulation i vrdekning. Om jag sparar i kronor, spekuerar jag i att kronan r bttre n andra valutor och delmetaller s som guld.

Efterfrgan p bostder i Stockholm r begrnsad. Efterfrgan fortstter att stiga fr varje r som gr. Snabbt. Och s fort priserna sjunker, s stryps tillgngen eftersom vi i Sverige r skyldiga banken ven om panten r vrd mindre n skulden. Folk bor d istllet kvar. De bostder som d finns p marknaden r de som tvngsfrsljs, och de r f i sammanhanget.
Jag har fr mig att jag kommenterat det hr tidigare.

Bubblan stiger s lnge det r enkelt att skuldfinansiera kande priser.
Under en period 2008 uppstod en oskerhet om ifall bubblan skulle fortstta vxa. D inleddes en svagare prisfall i Stockholm. OCH antalet hyreslgenheter kade drastiskt. Det var enkelt d att f en hyreslgenhet i Stockholm.

Samma sak kommer att hnda nr finansieringsmjligheterna begrnsas och/eller nr rntekostnaderna kar. Det som hnder r att tomma bostder brjar utnyttjas, folk drar ihop sig p mindre yta, uthyrningsdelar i villor hyrs ut.
Jag har en bekant i Stockholm. I hans omedelbara nrhet finns tv tomma villor. De har sttt tomma i flera r. I ett fall r det ett arv dr garen anvnder garaget. S lnge priset stiger har han ett gratis garage. Om villapriserna brjar g ned r det mycket sannolikt att han sljer iom att garaget d skall bra prisfallet.

I Sverige har vi vldigt hg boyta per person. Stiger boendekostnaden lr den g ned.
Citera
2010-06-10, 21:03
Medlem
VitaFrPngens avatar
Tveksamt om det r OT men:
klla di.se

Finns det oroshrdar som r ohyggliga gnger strre n Greklands lilla pluttkris dr ute eller r det bara svammel?
Citera
2010-06-11, 08:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitaFårPåÄngen
Tveksamt om det r OT men:
klla di.se

Finns det oroshrdar som r ohyggliga gnger strre n Greklands lilla pluttkris dr ute eller r det bara svammel?

Oroshrden r vl knappast Grekland i sig som mnga pstr. Framfr allt r det spridningsrisken, men andra betydelsefulla faror r USA befolkningens nollsparande.
  1. Underskott i handels och bytesbalansen
  2. Budgetunderskott
  3. Hg inflation relativt rntan
  4. Bostadsbubbla
  5. Peak-oil
  6. Avmattning i Kina
  7. Dliga statsfinanser i Eurozone
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera