Citat:
Ursprungligen postat av MrOaiki
Jo, bostadsbristen r enorm. Ska du f ett hyreskontrakt, mste du ska dig utanfr Stockholm stad. Lngt utanfr. Till slut hamnar det p sdana avstnd, att mnniskor hellre betalar mer fr att komma nrmare sitt jobb.
Folk kper inte bostad fr att spekulera i uppgng bara fr att de tror p uppgng. Alla investeringar r ju en spekulation i vrdekning. Om jag sparar i kronor, spekuerar jag i att kronan r bttre n andra valutor och delmetaller s som guld.
Efterfrgan p bostder i Stockholm r begrnsad. Efterfrgan fortstter att stiga fr varje r som gr. Snabbt. Och s fort priserna sjunker, s stryps tillgngen eftersom vi i Sverige r skyldiga banken ven om panten r vrd mindre n skulden. Folk bor d istllet kvar. De bostder som d finns p marknaden r de som tvngsfrsljs, och de r f i sammanhanget.
Jag har fr mig att jag kommenterat det hr tidigare.
Bubblan stiger s lnge det r enkelt att skuldfinansiera kande priser.
Under en period 2008 uppstod en oskerhet om ifall bubblan skulle fortstta vxa. D inleddes en svagare prisfall i Stockholm. OCH antalet hyreslgenheter kade drastiskt. Det var enkelt d att f en hyreslgenhet i Stockholm.
Samma sak kommer att hnda nr finansieringsmjligheterna begrnsas och/eller nr rntekostnaderna kar. Det som hnder r att tomma bostder brjar utnyttjas, folk drar ihop sig p mindre yta, uthyrningsdelar i villor hyrs ut.
Jag har en bekant i Stockholm. I hans omedelbara nrhet finns tv tomma villor. De har sttt tomma i flera r. I ett fall r det ett arv dr garen anvnder garaget. S lnge priset stiger har han ett gratis garage. Om villapriserna brjar g ned r det mycket sannolikt att han sljer iom att garaget d skall bra prisfallet.
I Sverige har vi vldigt hg boyta per person. Stiger boendekostnaden lr den g ned.