2004-04-17, 14:32
Medlem
T-800s avatar
Vilken axelövning tycker ni är den bästa om man vill ha biffigare axlar (alltså längst upp på överarmarna, jag syftar inte på baksidan av axlarna osv)? Jag tycker att militärpress tar lite där, men är osäker. Men jag litar på att ni sitter på en hel del kusnskap.
Citera
2004-04-17, 16:39
Medlem
Syftar du på mittdeltat? Isåfall är en bra övning hantellyft åt sidan. Men träna baksidan av axeln mest, för annars kan du lätt få framåtdragna axlar på grund av ojämnheten i styrka, eftersom bröstmusklerna och främre axeln dras framåt.
Citera
2004-04-17, 16:59
Medlem
AngelHackers avatar
Jag brukar ha en stång med lagom vikter på. Sen har jag händerna tätt ihop
sen drar jag upp stången till hakan och sen sakta ner till midjan!! sen håller jag på ett tag! (tummarna ska vi in mot dig!)

Haha hoppas någon fattar!
Citera
2004-04-17, 18:12
Medlem
T-800s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MikeW
Syftar du på mittdeltat?

Jag är inte så bra på vad muskelgrupperna heter, men enligt en bild jag kollade på så heter den deltoid, så vi menar nog samma?

Tack för tipset förresten! Jag brukar köra den övningen, men känner mig osäker på var den tar i bland. Men en sak jag inte riktigt har förstått är vad som är skillnaden med att stå lätt framåtböjd och utföra rörelsen och att stå rak i ryggen...
Citera
2004-04-18, 14:53
Medlem
Står du lätt framåtböjd tar trapezius över större delen av arbetet (muskeln ovanför axeln). Står du rak i ryggen tar denna övning dock mest på främre deltat, tycker jag.

Deltoid är det engelska ordet för deltamuskeln, alltså axelmuskulaturen. Den består till större delen av tre huvuden, som man brukar dela in i främre, mellersta och bakre deltat. De flesta övningar inolverar i stort sett varje huvud, men inte alls lika mycket. Därför ska man alltid köra extra för baksidan.

Kör på helt enkelt.
Citera
2004-04-18, 18:37
Medlem
T-800s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MikeW
Står du lätt framåtböjd tar trapezius över större delen av arbetet (muskeln ovanför axeln). Står du rak i ryggen tar denna övning dock mest på främre deltat, tycker jag.

Deltoid är det engelska ordet för deltamuskeln, alltså axelmuskulaturen. Den består till större delen av tre huvuden, som man brukar dela in i främre, mellersta och bakre deltat. De flesta övningar inolverar i stort sett varje huvud, men inte alls lika mycket. Därför ska man alltid köra extra för baksidan.

Kör på helt enkelt.

Man tackar! Appropå trapezius så undrar jag om det är samma som kappmuskeln?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in