Jag, min far och min farbror satt den afton ute och diskuterade Sveriges ekonomiska historia. Min farbror och far påstod att vi kommit billigt undan efter andra världskriget, vilket förvisso är sant. Vår industri rullade ju på och vi hade en fungerande ekonomi, vi slapp också tänka på att bygga upp sönder bombade städer. De menade att Sverige borde klarat sig så mycket bättre än alla andra länder i Europa eftersom vi inte hade några som helst problem i jämförelse med ovannämnda.
Men på någon vänster har ju många länders ekonomi på senare år gått om oss. I början av 90 -talet kom ju en börskrasch i Sverige på grund av vår stora utlandsskuld. Jag försvarade Sverige lite med att vi hade en väldigt bra svensk välfärd efter krigstiden. Men detta kontrade dem med att det var detta som skapade krisen. Borde inte Sverige kunnat kosta på sig denna välfärd utan massa lån när vi kommit undan så billigt efter andra världskriget? Vad var det som gjorde att vi behövde låna så mycket pengar trots en stark ekonomi?
Jag är som sagt inte det minsta påläst, inte min far och farbror heller. Så jag avslutade diskussionen med att vi hade för lite kunskap för att ens ha denna diskussionen och sa till dem att jag skulle höra med er här på flashback!