2010-06-14, 18:43
Medlem
Jag och min partner r oense om Selma Lagerlfs roman "Nils Holgerssons underbara resa genom Sverige" (utgiven i tv delar 1906-1907). Hon anser att landskapet Halland r med i boken men jag anser att det inte r det.

ker Nils genom Halland eller ej?
Citera
2010-06-14, 19:09
Medlem
Eremitens avatar
Citat:

S hade vildgssen ntligen brutit upp en morgon och flugit nert Halland. Pojken hade till en brjan inte funnit ngot srdeles nje i att titta p det landskapet. Han tyckte, att det inte var ngot nytt att se dr. I stra delen var det hglnt med stora ljunghedar, som pminde om Smland, och lngre mot vster var det tckt med runda, kala bergkullar och snderskuret av vikar ungefr p samma stt som Bohusln.

Men nr vildgssen fortsatte resan sderut lngs det smala kustlandskapet, hade pojken suttit och hngt ut ver gshalsen och inte lyft gonen frn marken. Han sg hur kullarna glesnade och sltten bredde ut sig. P samma gng mrkte han, att kusten blev mindre sndertrasad. Skrgrden utanfr den glesnade och frsvann, och det vida, ppna havet kom nda fram till fastlandet.

Och s upphrde skogen. Det hade ju funnits mnga skna sltter hgre uppt landet, men de hade alla legat inramade av trd. Skogen hade funnits verallt. Det var, som om landet egentligen tillhrde trden, och den odlade jorden hade legat som stora rjningar i skogen. Och p alla sltter hade det funnits gott om dungar och hagar, liksom fr att det skulle synas, att skogen nr som helst kunde terta landet.

Men hr var det annorlunda. Hr hade slttmarken tagit herravldet. Den bredde ut sig nda bort till synranden. Det fanns stora skogsplanteringar, men ingen vildskog. Just detta, att landet lg s ppet med ker vid ker, gjorde, att det pminde pojken om Skne. Den nakna kusten med sandflt och tngvallar tyckte han sig ocks knna igen. Han blev bde glad och ngslig, nr han sg detta. Nu kan jag inte vara lngt hemifrn, tnkte han.

Landskapet frndrade sig nog. ar kommo brusande ner frn Vstergtland och Smland och brto slttens enformighet. Sjar, mossar, ljunghedar och flygsandsflt lade sig i vgen fr krarna, men dessa bredde nd ut sig allt vidare, nda tills Hallandss reste sig nere vid Sknegrnsen med sina vackra klyftor och dalgngar.
.
Citera
2010-06-14, 19:09
Medlem
snapcases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Pate-
Jag och min partner r oense om Selma Lagerlfs roman "Nils Holgerssons underbara resa genom Sverige" (utgiven i tv delar 1906-1907). Hon anser att landskapet Halland r med i boken men jag anser att det inte r det.

ker Nils genom Halland eller ej?
Tveksamt om det kan sgas att Halland r med. Det klaras av p en sida p hemvgen till skne.
Citat:
Det r litet knsligt med Selma Lagerlf och Halland. Hon fick s brttom mot slutet, att landskapet aldrig hanns med. Det nmns bara p en sida, nr pojken och gskarlen r p hemvg till Skne. S smningom kompenserades hallnningarna med berttelsen En historia frn Halland, tryckt i Svenska turistfreningens rsskrift r 1910. Den handlar om hur flygsanden delgger krarna men r tyvrr prglad av tidens frdomar mot det resandefolk som kallades tattare.
http://www.svd.se/kulturnoje/littera...ucka_35349.svd
Citera
2010-06-14, 19:39
Medlem
Tack fr dessa klargranden. Jag ska dnga det i huvudet p Fia-lilla s fort jag fr tillflle
Citera
2010-06-14, 20:23
Medlem
snapcases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Pate-
Tack fr dessa klargranden. Jag ska dnga det i huvudet p Fia-lilla s fort jag fr tillflle
Fast ni hade ju bda rtt p stt och vis.
Citera
2010-06-14, 21:28
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Den Hallands-berttelse som skulle ha ingtt i lseboken men av utrymmes- och kompositionsskl fick utg terfinns som "En historia frn Halland" i novellsamlingen Troll och mnniskor 1915 efter att frst ha tryckts med en Nils Holgersson-ingress i Svenska Turistfreningens rsskrift 1910, enligt Gunnar Ahlstrms studie Den underbara resan. Annat som fick utg var egna kapitel om Gteborg liksom om "vargfolket och renfolket"; den frsta delen hade bara hunnit med fem landskap och det blev slunda knappt om utrymmet i del tv.

Edit: Men satan i gatan, det dr str ju redan i snapcases inlgg. Fr skylla p att jag har fotboll p samtidigt som jag inte lser.
Senast redigerad av Pojken med guldbyxorna 2010-06-14 kl. 21:41.
Citera
2010-08-01, 22:32
Medlem
Partythomass avatar
Mjligen lite off topic men vet inte annars vart jag kan vnda mig...
Har ftt tag p Del 1 av Nils Holgerssons underbara resa genom Sverige frn 1907, inuti str dock "Tjugofrsta -- femtionde tusendet", undrar lite vad det kan betyda och om den kan vara vrd mer n de 10kr jag gav fr den.
Citera
2012-04-17, 14:59
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Vcker liv i gammal trd...

Att Nils Holgersson inte besker Halland har vl att gra med den sk "tattarplgan". Selma Lagerlf ska ha varit en anhngare av den tidens rasbiologiska tankar och helt enkelt tyckt personligen illa om landskapet och dess befolkning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in