Citat:
Ursprungligen postat av UAA
Så berätta. Vad är en bra framtid för dig? Rädda alla i världen? Till vilken kostnad?
Vet du hur mycket det kostar att ge ett barn ett mål mat? 25 cent.
Vet du hur mycket det kostar att bota ett barn från malaria? 70 spänn. Mässlingen? 10 spänn.
Och som det nämndes tidigare i tråden. 2 kronor för att ge ett barn rent vatten så h*n slipper dö av diarré.
Här i Sverige lägger vi ut miljontals, om inte MILJARDTALS kronor på "solidariteten".
Nå, dags för ett bryskt uppvaknande. Om vi istället för att rädda dina 4 stycken flickor så hade du kunnat förhindra hundratals mödrar från att slippa se sina egna barn dö av sjukdomar som vi här i väst anser lika allvarliga som en förkylning.
Så innan du börjar snacka om sympatikapslar och ondska, ta en titt på det pris du betalar för att du skall kunna sova gott om natten och tro att du tillhör "the good guys".
Ge alla samma förutsättningar, till ALL kostnad.
Jag är medveten om att metoderna och sättet som används för att utveckla samhällena är bristfälliga, men det är under utveckling. What's the problem? Gå direkt på sak istället.
Det gäller att vara vid medvetande om dom SMÅ sakerna som är av uppskatting, att hålla i handen när man är i nöd, att ha någon att ringa efter en näras dödsfall, att ha en säng, att ha vatten. Alla saker som vi i I-länderna inte ens tänker på.
Jag själv fick mig en blindtarmsinflammation som var skäpprätt åt helvete, vet du vad som hjälpte? Min mor vid min sida under tiden ambulansen var på väg.
Jag spelade fotboll med 2 killar, ena fick knät ur led, vet du när han slutade skrika? När hans mamma kom springande.
Vet du vad trygghet och solidaritet innebär? Inte pengar, utan komfort och någonstans att känna sig säker. Är det för mycket begärt?
Diskussionen är : Dessa flyktingbarn bor i en s.k lyxvilla. Dom är 8 personer, och dom kommer få bo där i ca 2 månader, sen kommer 8 nya, och så kommer det fortsätta i säkert 50 år. På 50 år gick boendet på dessa miljoner, men hur stora var dom pengarna efter den långa tiden? - Är mitt svar på tråden. VARFÖR hakar ni upp er på det här? Dom kommer inte elda upp huset efter dessa 8 är klara för livet.