För att försöka svara lite bättre på TS frågeställning så tycker jag att vi kan ställa upp belåningen i olika sektorer (stat, hushåll, företag, finans) och jämföra med resten av världen.
1. Staten. Skulder på 36% av BNP (1117 miljarder). Innebär att de har ett relativt stort utrymmer för underskott i framtiden.
2. Kommuner. Hittar tyvärr inga siffror (orkar inte leta). Tveksamt utrymme för finansiell stimulans.
3. Hushåll. 87% av BNP (2706 miljarder).
Företag. Utgår från detta dokument för att lista ut detta (om än osäker på om mitt upplägg är korrekt. Jag tar helt enkelt skulderna - tillgångarna och delar med Sveriges BNP)
http://www.scb.se/Statistik/FM/FM010...FM17SM1002.pdf
4. Svenska ickefinansiella företag. (14450 miljarder - 9468 miljarder)/3108 miljarder = 160% av bnp.
5. Svenska finansiella företag. (15549 miljarder - 16165 miljarder)/3108 miljarder = -20% av bnp.
6. Monetära finansinstitut. (10062 miljarder - 9955 miljarder)/3108 miljarder = 3,4% av bnp.
Om nån hittar bättre siffror på företagens skuldsättning så är jag intresserad. Tycker att siffran låter skyhög. Om siffran för finansiella företag stämmer så verkar svenska banker vara stabila med 20% av bnp i mer tillgångar än skulder.
Innebär att svenska ekonomin har en total skuld på i runda slängar 266% av bnp.
The Economist har i dagarna ett specialnummer som tar upp totala skulden för lite olika länder.
Den ligger på runt 450 % i Japan (mest statliga skulder). 380% i UK. 330% i Spanien. Dryga 300% i Schweiz. Dryga 300% i Frankrike. Nästan 300% i USA. Runt 260% i Tyskland. Runt 250% i Kanada.
I en internationell jämförelse är alltså Sverige lägre skuldsatt än åtskilliga andra länder i väst och i samma belåningskategori som Tyskland och Kanada. Jämfört med UK, USA, Japan och sydeuropa är vi i en bättre position. Innan låneboomen de senaste trettio åren så låg den totala belåningen i USA på mellan 150 och 180% av bnp. Jämfört med denna siffra är vi däremot rätt så rejält belånade i Sverige och skulle behöva minska skulderna med runt 100% av bnp för komma i en sådan position som väst hade innan den långa låneboomen drog igång.