2010-07-02, 13:55
Medlem
Finans.killens avatar
Jag och en kompis hade diskussion om huruvida det var så mycket lägre skatt i England än i Sverige, och hur England förhåller sig till USA i samma fråga.
Någon som vet?

Om man använder USA som 0 % och Sverige som 100 % på en graf, vart hamnar England i skattetryck?

Några olika scenarion;
Vart ligger England skattemässigt om;
Man har eget företag?
Man är en simpel arbetare?
Kapitalvinster?

Bonusfråga:
I USA så finns det ju stora möjligheter till avdrag i olika sammanhang, hur är det med det i England?

Tacksam för svar!

MVH FinansKillen
Citera
2010-07-02, 14:07
Medlem
BadCops avatar
Nu varierar ju saker och ting faktiskt ganska ordentligt mellan olika amerikanska delstater aven vad galler skatter. Moms (sale tax) finns till exempel inte i alla delstater, vissa delstater har ingen delstatlig inkomsskatt, andra har ingen property-skatt (typ villa skatt etc). Hur mycket man betalar i skatt for bilen varierar kraftigt osv. Med andra ord ar det inte helt enkelt att se en faktisk bild av hur saker och ting ser ut har i USA om man inte vager in en hel radda olika omstandigheter...

Helt klart ar det dock att skatten ar lagre har jamfort med Sverige. Hustruns senaste lonespecifikation var pa $5,200.85 med $322.90 i federal inkomstskatt, $75.50 i Medicare-skatt och $49.80 i delstatlig inkomst-skatt.
Citera
2010-07-02, 14:50
Medlem
goE-s avatar
Till att börja med skall man vara väldigt försiktig med att dra förhastade slutsatser när man jämför skatter och totalt skattetryck, då skatten kan finansiera olika saker, och finansieras på olika sätt. Enkelt åskådliggjort kan ett land As skattetryck verka högt, men inkluderar man kostnader för sjukvård som ligger utanför skatten i land B blir den totala kostnadsbilden högre i land B.

De länderna du specifikt nämner hade 2007 ett totalt skattetryck på 28,3% i USA, och 36,6% för Storbritannien, att jämföras med Sveriges 48,2% (totalt skatteuttag som andel av BNP).

OECD har förträfflig statistik på området, se exempelvis denna OECD-rapport. Tre saker gör mig lite fundersam
  • Är ditt google trasigt?
  • Det vore det vettigare att indexera skattetrycken om du vill se dem komparativt. Att omvandla en procentsats till en ny procentsats blir bara förvillande. Varför önskar du göra det?
  • Avslutningsvis förstår jag inte varför du så gärna vill ha någon annan att indexera datan åt dig. Vad i jämförelsen av 28,3% mot 36,6% ogillar du?

Mvh

g
Citera
2010-07-03, 00:57
Medlem
Finans.killens avatar
Google indexerar ju data, så om ingen frågar så hade inte Google haft något att indexera.
Dessutom är jag lat.

Tack för svar i alla fall!
Citera
2010-07-03, 13:08
Medlem
goE-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finans.killen
Google indexerar ju data, så om ingen frågar så hade inte Google haft något att indexera.
Dessutom är jag lat.

Tack för svar i alla fall!
Åh, varsågod. Jag blev nog endast något konfunderad när någon som bloggar som "Mr Ekonomi" och har aliaset "Finans.killen" inte har vare sig intresse eller kunskap att finna grundläggande ekonomisk information. Men det glädjer mig att informationen hjälpte dig.

Mvh

g
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in