2004-04-27, 17:25
Medlem
undrar om det finns något bra mått om man har för mycket eller för lite fett på kroppen.

BMI tycker jag är totalt intetsägande eftersom den inte gör någon skillnad på fett och muskler.

Någon som vet något alternativ eller måste man gå till ett sjukhus för att få veta sin fettprocent.
Citera
2004-04-27, 18:02
Medlem
ahlmans avatar
Det finns väl någon "3d-BMI" eller något lika tokigt. Det lär vara bra mycket rättvisare.
Sök, så kanske du hittar något. Vad vet jag.
Citera
2004-04-30, 00:04
Medlem
Du behöver inte gå till ett sjukhus för att mäta din fettprocent.
Fråga runt på lite olika gym om dom kan göra en fettmätning med kaliper(en liten tång), det ger bra resultat, om den som mäter vet vad han/hon gör.
Bioimpedans kan funka hyffsat om du vill mäta förändring och inte gör allt för konstiga ändringar i diet eller tillskott.
Citera
2004-04-30, 09:56
Medlem
Alladins avatar
Det finns ju vågar med inbyggd mätare som skickar elektriska impulser upp i kroppen för att mäta motstånd, och på så sätt få reda på fettprocent.
Saken är den att dom kan vara mycket missvisande när det kommer till kritan.
Beroende på att alla kroppar inte har samma uppbyggdnad (=motstånd), men ändå kan dom ju ge just dig ett mått på framgång.
Felprocenten bör ju vara lika varje gång
Citera
2004-04-30, 13:19
Medlem
Fick fram att jag hade ungefär 6-7% fett enligt en 3D-BMI tabell.

Är det för mycket/för lite ?

vad är optimalt?
Citera
2004-04-30, 13:32
Medlem
Capones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JB9
Fick fram att jag hade ungefär 6-7% fett enligt en 3D-BMI tabell.

Är det för mycket/för lite ?

vad är optimalt?

Det beror på. Ska du tävla i bodybuilding är det för mycket. Ur hälsosynpunkt är det nästan i underkant. Normalt är ca10-20% för män och ca20-30% för kvinnor.
Citera
2004-04-30, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alladin
Det finns ju vågar med inbyggd mätare som skickar elektriska impulser upp i kroppen för att mäta motstånd, och på så sätt få reda på fettprocent.
Saken är den att dom kan vara mycket missvisande när det kommer till kritan.
Beroende på att alla kroppar inte har samma uppbyggdnad (=motstånd), men ändå kan dom ju ge just dig ett mått på framgång.
Felprocenten bör ju vara lika varje gång

Det som är bioimpedans.
Funkar rätt bra för att mäta förändring som sagt om du inte löjlar dig/ändrar om i kosten rejält.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in