Flashback bygger pepparkakshus!
2024-01-30, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
.

Horace Engdahl hade rätt. Man röstade om huruvida Katarina Frostensson skulle uteslutas och svaret var nej. Vilket i sig var rätt eftersom skälet att hon ägde hälften av Forum och därför gav sig själv pengar var löjligt. Alla visste ju att hennes man ägde det annars och då var ju jävet lika stort ändå eftersom de var gifta. Om något var obehagligt var det att göra Frostensson till syndabock. Hon hade inte begått några sexuella övergrepp och kan inte lastas för dem. Att hennes man fick insyn i kommande pristagare och sedan läckte dem är ju egentligen en struntsak. Liksom med hans tafsande mot kvinnor är det ju Arnault som skall lastas för dem.

Kompromissen att göra ännu fler till syndabockar var sedan något som rättrådiga utomstående påtvingade SA. Det är inte Engdahls fel.

Vad jag kan minnas har han heller aldrig uttryckt att några kvinnor ljög.

Edit. Ja, rättrådiga utomstående skall väl läsas Knugen då. 🙂

https://sverigesradio.se/artikel/sar...e-mig-att-avga

Det ansågs uppenbarligen inte vara en struntsak att Arnault läckte nobelpristagare.
Jag tycker nog efter läsning av Matilda Gustavssons Klubben att det var rätt att utesluta Frostenson.
Har den inte helt färsk i minnet men det var en hel del oegentligheter på Forum där även Frostenson var inblandad. Lägg till det att så länge hon var gift med Arnault, fanns risken att han skulle dyka upp på Nobelmiddagar och liknande.
Citera
2024-06-16, 11:01
Medlem
OstermalmWeeknds avatar
Kamrat Sigrid Cumbüchen var inbjuden till SR P1 Lundströms Bokradio igår.

Sigrid fick lägga ut texten om förkrigsförfattare herrn Joseph Roth.

Sigrid utmärkte sig föredömligt som kandidatkamratledamot till postmarxistiska Svenska Akademien genom att hävda att dagens Europa likt på sent 20-tal var och är nerlusat av N A Z I - K L Ä G G .
Citera
2024-06-16, 15:25
Medlem
Slottsherres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OstermalmWeeknd
Kamrat Sigrid Cumbüchen var inbjuden till SR P1 Lundströms Bokradio igår.

Sigrid fick lägga ut texten om förkrigsförfattare herrn Joseph Roth.

Sigrid utmärkte sig föredömligt som kandidatkamratledamot till postmarxistiska Svenska Akademien genom att hävda att dagens Europa likt på sent 20-tal var och är nerlusat av N A Z I - K L Ä G G .

Det behöver man inte vara mogen för Svenska Akademien för att inse.
Citera
2024-07-18, 21:41
Medlem
Helena Granström är kanske för ung fortfarande, även om Stridsberg inte var just mer än 40.
En av våra skarpaste hjärnor.
Och Malte Persson.
Två inval som skulle föra in något både djupt bildat och friskt i Akademien.
För övrigt anser jag att något är fel när en begåvad särling som Lotta Lotass slutar för att hon fått klagomål på bristande social kompetens, känner sig obekväm. Reformera, tona ner det mondäna, även kufar av bägge kön måste känna sig välkomna.
Citera
2024-07-18, 21:50
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Woodwardbernstein
Helena Granström är kanske för ung fortfarande, även om Stridsberg inte var just mer än 40.
En av våra skarpaste hjärnor.
Och Malte Persson.
Två inval som skulle föra in något både djupt bildat och friskt i Akademien.
För övrigt anser jag att något är fel när en begåvad särling som Lotta Lotass slutar för att hon fått klagomål på bristande social kompetens, känner sig obekväm. Reformera, tona ner det mondäna, även kufar av bägge kön måste känna sig välkomna.

Malte Persson och Helena Granström är väl inga kufar? De är ju posörer! Fast nu kan det vara så att min läsförståelse brister och Lotta Lotass var ett tema för sig.

För att snurra till den här texten ytterligare så är jag så peppad på att Helena Granström sommarjobbar på Expressen. Hennes koppling mellan Lord Byron och lite för många bilder på hav i mobilen var en humörhöjare. Underhållning borde räknas som en merit inför inval

"Bara titeln på Gunnar Hardings nyutkomna tolkningar av den romantiske poeten lord Byrons dikter – ”O dåna ocean” – ljuder i en sådan tid med en löjeväckande klang. I den mån någon i dag alls skulle låta sig hänföras av havets sublima kraft, skulle hänförelsen knappast resultera i ett slikt utrop – snarare, skulle man tro, i lite för många mobilkamerabilder på klippor och vågsvall."

https://www.expressen.se/kultur/bock...sjalvupptagen/
Citera
2024-07-18, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConvoPost
Malte Persson och Helena Granström är väl inga kufar? De är ju posörer! Fast nu kan det vara så att min läsförståelse brister och Lotta Lotass var ett tema för sig.

För att snurra till den här texten ytterligare så är jag så peppad på att Helena Granström sommarjobbar på Expressen. Hennes koppling mellan Lord Byron och lite för många bilder på hav i mobilen var en humörhöjare. Underhållning borde räknas som en merit inför inval

"Bara titeln på Gunnar Hardings nyutkomna tolkningar av den romantiske poeten lord Byrons dikter – ”O dåna ocean” – ljuder i en sådan tid med en löjeväckande klang. I den mån någon i dag alls skulle låta sig hänföras av havets sublima kraft, skulle hänförelsen knappast resultera i ett slikt utrop – snarare, skulle man tro, i lite för många mobilkamerabilder på klippor och vågsvall."

https://www.expressen.se/kultur/bock...sjalvupptagen/

Jag vet inte, verkar inte Malte Persson kufisk? Har aldrig träffat någon av dem iofs. De kanske är mondäna till tusen.
OK citatet ur Granströms artikel låter lite väl mycket som pastisch kanske, "ett slikt utrop" - hon har kanske påverkats av Byrons språk I sak har hon väl lite rätt ändå? Mobilkamerabilder och emojis som genväg för att uttrycka känslor kan bli lite platt. Men nog låter sig många hänföras även idag av havets sublima kraft.
OK, men jag brukar tycka att hon är skarp.
Citera
Igår, 23:49
Medlem
Tua Forsström lämnar planenligt och utan dramatik Svenska akademiens stol nummer 18 efter fem år, vilket tycks ha varit bestämt från början. Det framkom idag vid akademiens högtidssammankomst. Horace lär väl kräva att Frostenson återinstalleras, men finns det några bättre tips på efterträdare. Carina Burman, Helena Granström, Gabriella Håkansson, eller kanske någon annan finlandssvensk författare?
Citera
Idag, 00:21
Medlem
Mohaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pynch
Tua Forsström lämnar planenligt och utan dramatik Svenska akademiens stol nummer 18 efter fem år, vilket tycks ha varit bestämt från början. Det framkom idag vid akademiens högtidssammankomst. Horace lär väl kräva att Frostenson återinstalleras, men finns det några bättre tips på efterträdare. Carina Burman, Helena Granström, Gabriella Håkansson, eller kanske någon annan finlandssvensk författare?
Som jag skrivit tidigare i tråden så tickar Oline Stig alla boxar för att bli invald.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Oline_Stig

*Gediget mångårigt skönlitterärt författande.
*Mångfaldigt prisbelönt.
*Etablerad litteraturkritiker.
*Ledamot av flera nämnder och styrelser inom kultur-Sverige.
*Nordist med stort nätverk.
Citera
Idag, 03:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pynch
Horace lär väl kräva att Frostenson återinstalleras
Knappast.

Frostenson begärde själv utträde ur Akademin 2018. Dessutom är hon inte längre svensk medborgare; hon är numera fransk undersåte. Källa till denna franska förbindelse: den självbiografiska boken "F: en färd" (2020) (det kan möjligen ha nämnts i den snarlika "K" (2019).

Den här striden är med andra ord över. Frostenson kommer inte tillbaka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in