2010-07-03, 09:30
Medlem
Inflationens frluster bestr i en kontinuerlig nedskrivning av alla valutatillgngars realvrde men vem tillgodogr sig motsvarande vinster? - Och via vilka mekanismer?

Jag har mina misstankar men vill grna ta del av era synpunkter.
Citera
2010-07-03, 09:45
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bo39
Inflationens frluster bestr i en kontinuerlig nedskrivning av alla valutatillgngars realvrde men vem tillgodogr sig motsvarande vinster? - Och via vilka mekanismer?

De som tar del av pengarna frst gr det p bekostnad av de som tar del av dem sist. Men i stort sett alla fr en liten del av kakan. Hur stts pengarna in i dagens system? Framfr allt genom nya krediter. Vilka tar del frst? Banksektorn, staten genom sin upplning, fretag som kan trygga billig finansiering, vanliga lntagare.
Citera
2010-07-03, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bo39

Det kallas "inflation tax" och det r inte utan anledning.

Finansiren:
Lnar ut sina medel. Antag 1% real rnta och 9% inflation. Dvs 10% nominell rnta.
Efter 30% kapitalskatt s har 1 % rnta pltsligt blivit -2%. Dvs finansiren har blivit bestulen p 100% av avkastningen plus 2% av kapitalet.

Lntagaren:
Lnar medel. Antag 3% real rnta och 9% inflation. Dvs 12% nominell rnta.
Efter 30% rnteavdrag betalas 8.4%. Dvs lntagaren har 0% i lnekostnad och fr dessutom 0.6 % av skulden gratis amorterad.
(Men mste naturligtvis klara den likviditetsmssiga belastningen).

Observera att om t ex lntagaren (eller ngon annan) kpt reala tillgngar och tror att de klarar sig frn inflation tax s har dom misstagit sig.
Antag att tillgngen (t ex guld) fljt inflationen och att innehavaren sljer med 9% vinst enligt ovan (lt oss skippa spread och omkostnader fr enkelhets skull). D krver staten in 30% vinstskatt och man blir bestulen p 3% av tillgngarna.

S lite frenklat innebr inflation att staten kar skatteuttaget p avkastning.
Senast redigerad av Gromph 2010-07-03 kl. 14:24.
Citera
2010-07-04, 06:30
Medlem
ven utan nmnda perversa skatteregler skulle inflationsfrlusterna kvarst fr dem med tillgodohavanden i valutan men vem skulle vinna? - Det r ju inte centralbanken numera. - Frr fuskade kanske centralbanken med att spda ut penningvrdet genom att tcka statens budgetunderskott med nytryckta sedlar men det har man vl satt stopp fr hr.

Det blir ju enorma summor: Ett par procent rligen av samtliga tillgodohavanden i valutan i frga.
Citera
2010-07-04, 15:36
Medlem
nevermindzs avatar
Ja om man inte rknar skatter s blir det ju folk som tagit ln fr att kpa saker med stabilt vrde.
Citera
2010-07-09, 22:40
Medlem
Lite OT. Kul bild jag inte vill undanhlla ngon.

Helikopter Bens desktop:
http://www.zerohedge.com/sites/defau...%20Desktop.jpg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in