2010-07-04, 18:32
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SlackyKun
Det är väl båda parternas ansvar att ta reda på om pengarna stämmer.
Nyss fick jag intrycket av att du kände att du inte hade något ansvar att ta reda på att beloppet stämmer.
Citera
2010-07-04, 18:37
Medlem
SlackyKuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Nyss fick jag intrycket av att du kände att du inte hade något ansvar att ta reda på att beloppet stämmer.

Om jag har fått för lite lön, så är det upp till mig att ta reda på det, även fast det är drygt att företaget har betalat ut fel in the first place.
Företaget har betalat ut för mkt, de har insett det, de har rätt att kräva tillbaka, men... det finns som sagt undantag, ibland behöver man inte betala tillbaka.

Det handlar om det är i god tro, och hur stor summan är....
Citera
2010-07-04, 19:30
Medlem
Forbliranonyms avatar
Det är nog fan bara att betala och se glad ut!
Citera
2010-07-04, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jorre
Detta citat har upprepats i ett flertal domar från HD angående condictio indebiti:

Huvudregeln har då sedan gammalt ansetts vara att den betalande har rätt att kräva tillbaka det för mycket erlagda, men avvägningen av de motstående intressen som gör sig gällande har lett till åtskilliga modifikationer, särskilt för fall då den som tagit emot betalningen har varit i god tro och förbrukat det uppburna beloppet eller annars inrättat sig efter betalningen.

Läser man lönespecen förväntas man som huvudregel förstå innebörden av den. Detta resulterar i att du inte anses i god tro ha inrättat dig efter betalningen. Undantag kan göras om lönespecen t.ex. varit otydlig eller andra speciella omständigheter föreligger. Du försattes alltså troligen i ond tro redan när du läste lönespecen. Du bör bli återbetalningsskyldig enligt principen om condictio indebiti.

På vilket sätt menar du att du lider, förresten? Jobbigt att göra en överföring?

Brukar man inte som huvudregel säga att arbetstagaren är återbetalningsskyldig om arbetstagaren borde insett att det var för mycket som utbetalts OCH något om att man ska ha spenderat pengarna. I god tro och en rejäl krogrunda borde kort sagt förhindra återbetalningsskyldighet.

Det finns väl ett gäng rättsfall som tar upp frågan om vad som anses vara god tro och inte, samt hur begåvad en arbetstagare kan anses vara. Med tanke på hur många av oss som ringer på ekonominissar och ställer frågor om våra lönespecifikationer varje månad så är de inte alltid helt lätta att förstå sig på... Även om det nog i princip är rätt att man är i ond tro om lönespecifikationen var hyfsat lätt att förstå.

/Katrine
Citera
2010-07-05, 01:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av katrine
Brukar man inte som huvudregel säga att arbetstagaren är återbetalningsskyldig om arbetstagaren borde insett att det var för mycket som utbetalts OCH något om att man ska ha spenderat pengarna. I god tro och en rejäl krogrunda borde kort sagt förhindra återbetalningsskyldighet.
Antar att det ska vara ett inte framför borde insett [...]. I sådana fall är det ju det HD säger i citatet. Man behöver dock inte nödvändigtvis ha spenderat pengarna, man kan ha inrättat sig efter betalningen på annat sätt.
Citat:
Ursprungligen postat av katrine
Det finns väl ett gäng rättsfall som tar upp frågan om vad som anses vara god tro och inte, samt hur begåvad en arbetstagare kan anses vara. Med tanke på hur många av oss som ringer på ekonominissar och ställer frågor om våra lönespecifikationer varje månad så är de inte alltid helt lätta att förstå sig på... Även om det nog i princip är rätt att man är i ond tro om lönespecifikationen var hyfsat lätt att förstå.
/Katrine
Det finns ett gäng rättsfall om god tro, ja, och även några stycken om god tro och lönespecifikationer. De handlar främst om att om arbetstagaren borde ha läst lönespecifikationen och vad det får för konsekvenser om man läst den eller om man borde ha läst den ("om det funnits skäl att närmare granska").

Kontentan är ungefär det jag skrev; man utgår från att arbetstagaren förstår vad lönespecifikationen innebär såvida den inte är otydlig, svåröverblickbar eller om den varit så komplicerad att det ansetts vara svårt att se att ett fel begåtts. Det finns även ett fåtal andra omständigheter som medfört att arbetstagaren har ansetts vara i god tro trots att denne granskat lönespecifikationen.

Även om TS lönespec. skulle anses vara t.ex. otydlig, så har jag svårt att tro att han framgångsrikt skulle kunna hävda god tro ändå eftersom att det handlar om ett relativt stort belopp (dubbel lön). Mest troligt är ändå att det faller redan på grund av att han läst den.
Senast redigerad av jorre 2010-07-05 kl. 01:35.
Citera
2010-07-05, 03:52
Medlem
Kingers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
en snabb fråga angående det hær, ber om ursækt om det frågats innan på forumet men nu nær tråden ændå ær igång, jag vill int dødgræva eller skapa en ny så...

OM man får en høgre summa (sæg 500.000kr.) och låter allt ligga på ett høgræntekonto och væntar med att sæga ngt till arbetsgivaren tills de kommit på det sjælv, ær man då tvungen att betala tillbaka pengarna MED den rænta man fått ihop, eller bara de 500.000 kronorna???
Vad jag vet så måste eventuell ränta meddelas innan man får pengarna. Då tror jag inte att de kan kräva ränta på pengar de själv satt in utan förvarning. Hade varit enkelt annars. Bara sätta pengar på folk konton helt random och kräva ränta.
Citera
2010-07-05, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kinger
Vad jag vet så måste eventuell ränta meddelas innan man får pengarna. Då tror jag inte att de kan kräva ränta på pengar de själv satt in utan förvarning. Hade varit enkelt annars. Bara sätta pengar på folk konton helt random och kräva ränta.
Det skulle inte "funka" eftersom att man inte blir återbetalningsskyldig om överföringen är resultatet av en disposition från betalarens sida. Då är det ju inte längre ett betalningsmisstag, utan en frivillig, medveten, betalning.

Kommer ihåg en tråd här på FB om att någon eller några av grundarna av thepiratebay startade en hemsida där de uppmanade folk till att sätta in många små belopp på en advokatfirmas konto för de trodde att advokatfirman skulle bli återbetalningsskyldig enligt condictio indebiti, vilket skulle resultera i massor av extrajobb för dem. Har i och för sig för mig att de betalade tillbaka ändå, men de hade troligen inte varit tvungna att göra det eftersom att det rörde sig om dispositioner från betalarnas sida.
Citera
2010-07-05, 12:57
Medlem
_Jago_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SlackyKun
Hej.

Den 3:e Maj blev jag anställd på ett företag som försäljare Tjänsten var på 50 %. Jag slutade min tjänst där den 10:e Maj, eftersom jag fick ett bättre jobb som jag hade sökt till.

Runt den 25:e Maj fick jag min lönespec., där det stod månadslön 50% 9300 kr.
Jag tyckte att det verkade rimligt, med semesterdagar och övertid inräknat.

Den 25 Juni fick jag en till lönespec. från detta företag.
På den står det retroaktiv månadslön. De vill ha tillbaka 5000 kr. och det står även en notering om att de ska skicka fakturan separat.

Tydligen har jag fått lön för hela månaden, även fast jag bara jobbade tio dagar. Får jag behålla pengarna eftersom jag har tagit emot dem i god tro, eller är det bara att ta ett djupt andetag och betala tillbaka skiten?
På fakturan som jag nu har fått så står det att jag har tio dagar på mig att betala tillbaka, får de kräva en så pass kort tid? hm

Cheers.

Ingen mening med att sitta och försöka ljuga för flashback.
Citera
2010-07-05, 13:06
Medlem
Hans eller hennes subjektiva "goda tro" spelar ingen avgörande roll, men visst fan försöker h*n lura oss!
9300 för en veckas halvtid är en saftig lön, speciellt i Sverige. Hade du slutat efter en vecka, TS, om du verkligen haft den lönen?
Senast redigerad av jorre 2010-07-05 kl. 13:10.
Citera
2012-10-28, 23:21
Medlem
ArturoBandinis avatar
Nu är jag skyldig jobbet en del pengar.. Närmare 18k för att vara bestämt. Lönekontoret har skrivit detta till chefen: "Jag har nu rättat XXX löner. Hans bruttoskuld blir 18.000 kr. Det går inte att betala tillbaka före nästa lön".

Betyder det att de kommer att dra exakt 18k vid nästa lönetillfälle, för jag skattade ju på pengarna när jag fick dem? Ni får ursäkta om jag är korkad.
Citera
2012-10-28, 23:29
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArturoBandini
Nu är jag skyldig jobbet en del pengar.. Närmare 18k för att vara bestämt. Lönekontoret har skrivit detta till chefen: "Jag har nu rättat XXX löner. Hans bruttoskuld blir 18.000 kr. Det går inte att betala tillbaka före nästa lön".

Betyder det att de kommer att dra exakt 18k vid nästa lönetillfälle, för jag skattade ju på pengarna när jag fick dem? Ni får ursäkta om jag är korkad.
Troligen något sånt.
Citera
2012-10-28, 23:48
Medlem
ArturoBandinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
Troligen något sånt.

Men betyder inte det att jag skattar två gånger? Först skattade jag när jag fick pengarna och så måste jag betala summan inklusive skatt nu när jag betalar tillbaka.

Ja, ni märker varför jag inte jobbar på bank.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in