2010-07-06, 21:49
Medlem
ZhongNanHais avatar
ja om man eldar upp en stor summa sedlar. Vad får det för effekter på ekonomin? (100k är väl en droppe i havet men låt oss säga att det var mer än så, typ 10% av alla sedlar)

mynt och sedlar utgör ju bara en liten del av ekonomin, stora summor pengar existerar ju enbart som siffror innuti datorer.

jag kan komma på 3 alternativ....

1. "försvinner" dessa pengar? det skulle ju i så fall innebära att vår ekonomi och tillväxt minskar om man eldar pengar? men det låter inte rimligt

2. minskar inflationen? (deflation) dvs summan som eldas upp "sprider" ut sitt värde jämt över övriga mynt och sedlar samt även digitala pengar?

3. ingenting. dvs ingen deflation och påverkar inte ekonomin på något sätt alls.

nån som vet? förklara gärna varför
Citera
2010-07-06, 21:57
Medlem
Varför skulle någon märka någon skillnad på om du sparar pengarna i kontantform eller om du bränner upp dem? Känns som att effekten skulle bli ungefär densamma som om du lät bli att använda den mängden pengar bara.
Citera
2010-07-06, 22:07
Medlem
Kinshasas avatar
Någon förlorar ju pengar, då skapas det ett större behov av pengar och dina pengar blir mer värda!

(nee, jag har ingen jävla aning hehe)
Citera
2010-07-06, 22:49
Medlem
2Gs avatar
Intressant fråga måste jag faktiskt säga!
Citera
2010-07-06, 22:54
Medlem
ganglere2s avatar
Ingen effekt på ekonomin.
Dock undrar jag om det öht är lagligt att förstöra pengar? Har för mig att jag har hört någon gång för länge sedan att det inte är det. Inte ens om man äger pengarna.
Citera
2010-07-06, 23:32
Medlem
Det enda som händer är att staten får tillbaks de pengarna som eldas upp - sedlar är obligationer utan ränta.
Citera
2010-07-07, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZhongNanHai
ja om man eldar upp en stor summa sedlar. Vad får det för effekter på ekonomin? (100k är väl en droppe i havet men låt oss säga att det var mer än så, typ 10% av alla sedlar)

mynt och sedlar utgör ju bara en liten del av ekonomin, stora summor pengar existerar ju enbart som siffror innuti datorer.

jag kan komma på 3 alternativ....

1. "försvinner" dessa pengar? det skulle ju i så fall innebära att vår ekonomi och tillväxt minskar om man eldar pengar? men det låter inte rimligt

2. minskar inflationen? (deflation) dvs summan som eldas upp "sprider" ut sitt värde jämt över övriga mynt och sedlar samt även digitala pengar?

3. ingenting. dvs ingen deflation och påverkar inte ekonomin på något sätt alls.

nån som vet? förklara gärna varför
Mängden kontanter som allmänheten har är ca 95 mdr, och i bankernas kassa ligger ca 8 mdr. 10% skulle då bli ca 10 mdr.
Avistainlåning ligger på ca 1500 mdr. Så vanligt betalningsmedel ligger på ca 1600 mdr. Så bränner man 10% av kontanterna försvinner ca 0.6% av den penningmängd som används som betalningsmedel. Dvs det är drygt en månads ökning av M1 som försvinner.

Så svaret ligger närmast alt 3. Och Riksbanken kommer att distribuera ut nya sedlar i den mån det behövs via bankomaterna. (Men 1 är också riktigt. Pengarna försvinner. M0 minskar med 10 mdr, men Riksbanken gör nya i den mån det behövs).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in