Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-07-25, 22:47
  #229
Medlem
Neorphas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snelhesten
Ditt "argument" går ut på att andra kan motbevisa mina argument hur som hällst

Dina argument bygger som bekant på dina egna biologiska vanföreställningar - uteslutande! Jag hade lättare kunnat köpa dina åsikter om du nu hade lite mer kött på benen (exempelvis genom att kunna presentera fysiska och sjukdomsrelaterade sidoeffekter), men nu handlar det ju helt och håller om vad som i din bok är "onaturligt"; vilket också är grunden till din önskan att förbjuda kastrering.
Citera
2010-07-26, 15:02
  #230
Medlem
jonathanstranges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snelhesten
Det är okej om det kommer rädda liv, ja. Är det samma sak som att använda ett jävla djur som husdjur eller? Och ja, jag tycker det är okej med sterilisering, men förkastligt med adoption. Den diskutionen får tas på ett annat ställe dock. Jag tycker att försöksdjur är okej, om det leder till medicinska framgångar. Jag tycker inte att det är okej om det gäller att testa/framställa smink, krämer eller annan patetisk skit.
Jag förstår inte hur du inte kan fatta, fattar du inte att innehavande av husdjur inte kommer bota sjukdomar i framtiden eller?
[/quote]
Jo det förstår jag såklart, min poäng var att du är otroligt konsekvent när du säger att det är okej att göra "onaturliga" saker när det gäller i princip allting förutom just husdjur, av någon märklig anledning. Grönsaksodling räddar knappast heller liv. Inte kemiska framställningar av nya ämnen heller. Kan ju räkna upp hur mycket som helst, men du modifierar ju dina åsikter hela tiden - ena stunden är det förkastligt enbart p.g.a. att det är "onaturligt", andra stunden är det förkastligt för att det inte räddar liv. Om det bara var det naturliga som var viktigt för dig, vilken det har känts som genom hela tråden eftersom du fortfarande inte har kommit med något argument förutom det, så borde inte andra onaturliga saker vara okej heller. Om jag ska FATTA vad du menar, så får du förklara det lite bättre tror jag.
Citera
2024-03-27, 06:36
  #231
Medlem
man kastrerar ju inte människor när de är nyfödda
så varför djur
nä förbjud
Citera
2024-03-27, 12:37
  #232
Medlem
Mr Hectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av galonseck
man kastrerar ju inte människor när de är nyfödda
så varför djur
nä förbjud

Borde vi behandla djur som människor och tvärtom? Ska vi panera spädbarn med moderkaka och panco också?
Citera
2024-03-28, 22:38
  #233
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snelhesten
Hej. Varför är det tillåtet att kastrera djur? Som jag har förstått så är det så att sexdriften gör djuren agressiva, men är det okej att kastrera dom för det? Tänk er fan, det bokstavligt talat förstör dom som levande varelser, gör dom till en mysig jävla leksak, allt för eran sjuka lust. Har någon sjuk lust att förklara sig här?

Man kastrerar dels för att djuret inte skall kunna föröka sig, dels för att undvika en del vanliga men allvarliga sjukdomar, dels för att förändra djurets beteende.

Det första är självklart. Det andra gäller t ex livmodersinflammation och juvercancer hos honhundar, livmodercancer hos kanin. Det tredje handlar främst om oönskade beteenden som revirmarkering, sexuell uppvaktning och aggression. Vissa djur blir extremt stressade av sin sexdrift, t ex kan hanhundar bli som tokiga om det finns någon löptik i området - och bor man i en stad finns det alltid en löptik i området.

Djuret bör helst vara ungt vid kastrationen men inte för ungt, eftersom kastrering påverkar muskelsättning och skelett. Om en hund redan har utvecklat (problematisk) aggressivitet är det inte troligt att det förändras av kastrering. Honhundar kan t o m bli mer aggressiva efter kastrering.

I regel kastreras tamdjur för att de skall kunna leva i större harmoni med omgivningen och sina människor.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback