Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-07-21, 13:16
Medlem
Zacke88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fairer
Kirrar själv via Bostadens öppna nät, Kommunicera. Riktigt enkelt, tar fem minuter, sen har man internet. Det ingår inte i hyran.

Tack för svar!

Har nu fått 2 erbjudanaden på studenkorridor, ena på fysikgränd (ålidhem) och andra på axtorpsvägen (berghem)

Finns det några klara skillnader mellan att bo på någon av dessa, eller här det hugget som stucket vad man väljer? Förövrigt är rummet på fyikgränd byggt -96 så lär ju vara lite fräshare?
Citera
2011-07-22, 06:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zacke88
Tack för svar!

Har nu fått 2 erbjudanaden på studenkorridor, ena på fysikgränd (ålidhem) och andra på axtorpsvägen (berghem)

Finns det några klara skillnader mellan att bo på någon av dessa, eller här det hugget som stucket vad man väljer? Förövrigt är rummet på fyikgränd byggt -96 så lär ju vara lite fräshare?

Skulle valt Ålidhem eftersom de flesta studenterna bor där! Däremot är det väldigt livat på just Fysikgränd under Brännbollsyran, men den är bara en helg om året, och är dessutom väldigt rolig! Berghem är lite lugnare och bara ett stenkast från skolan. Skulle tippa på att även Berghem är rätt fräscht, men om du vill bo nära de flesta andra studenter, välj Ålidhem!
Citera
2011-07-22, 12:27
Medlem
Zacke88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fairer
Skulle valt Ålidhem eftersom de flesta studenterna bor där! Däremot är det väldigt livat på just Fysikgränd under Brännbollsyran, men den är bara en helg om året, och är dessutom väldigt rolig! Berghem är lite lugnare och bara ett stenkast från skolan. Skulle tippa på att även Berghem är rätt fräscht, men om du vill bo nära de flesta andra studenter, välj Ålidhem!

Allright! Blir ålidhem för min del då, fast på historegränd istället. Ser fram emot flytt ner till Umeå om ca. en månad!
Citera
2011-07-23, 13:59
Medlem
Citat:
Allright! Blir ålidhem för min del då, fast på historegränd istället. Ser fram emot flytt ner till Umeå om ca. en månad!

Bra val, jag tror inte att du kommer ångra dig! Du kommer dessutom bo på(i? :P) samma "gränd" som jag, så hur dåligt kan det vara? .

Själv trivs jag väldigt bra på Historiegränd, även om min lägenhet/korridorsrum inte är superfräsch direkt. Den relativt låga hyran, närheten till Ica, IKSU och universitetet är helt klart stora plus! Det är aldrig långt till en fest heller, vilket i och för sig kan vara en nackdel också, beroende på vilken typ av person man är.
Citera
2011-07-25, 10:17
Medlem
Zacke88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Y.U.NO....
Bra val, jag tror inte att du kommer ångra dig! Du kommer dessutom bo på(i? :P) samma "gränd" som jag, så hur dåligt kan det vara? .

Själv trivs jag väldigt bra på Historiegränd, även om min lägenhet/korridorsrum inte är superfräsch direkt. Den relativt låga hyran, närheten till Ica, IKSU och universitetet är helt klart stora plus! Det är aldrig långt till en fest heller, vilket i och för sig kan vara en nackdel också, beroende på vilken typ av person man är.

Haha ofan sedär!

Hmm okej, det mesta på ålidhem är väl byggt på typ 60-70(?) talet så det har ju varit med ett tag hehe, lyckades dock få tag i en "nyare" korridor som är byggd -97 fast det är väl bara någon påbygnadsvåning på huset? Menmen, det blir nog bra!
Nära till fest är ju aldrig fel det heller!
Citera
2011-07-26, 10:19
Medlem
Citat:
Haha ofan sedär!

Hmm okej, det mesta på ålidhem är väl byggt på typ 60-70(?) talet så det har ju varit med ett tag hehe, lyckades dock få tag i en "nyare" korridor som är byggd -97 fast det är väl bara någon påbygnadsvåning på huset? Menmen, det blir nog bra!
Nära till fest är ju aldrig fel det heller!

Ja, de "nya" korridorerna är påbyggnader på de gamla husen, de är ganska mycket fräschare än de äldre korridorerna faktiskt. De gamla husen på Historiegränd byggdes -67 om jag inte minns fel, så de är ju faktiskt 30 år äldre än de nyare.
Citera
2011-07-26, 21:27
Medlem
Någon som vet hur lätt det är att få en vanlig 1:a i Umeå? har ett studentrum för tillfället, men vill nog när ajg får möjlighet skaffa en egen lägenhet så småningom. Har bara lötid sedan 1:a Juli så jag antar att ajg får vänta ett tag till. Men trycket på lägenheterna släpper kanske frammåt hösten när skolan har dragit igång. Någon som vet hur det brukar se ut och när jag kan förvänta mig att få en lägenhet som tidigast?
Citera
2011-07-27, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Derivative
Någon som vet hur lätt det är att få en vanlig 1:a i Umeå? har ett studentrum för tillfället, men vill nog när ajg får möjlighet skaffa en egen lägenhet så småningom. Har bara lötid sedan 1:a Juli så jag antar att ajg får vänta ett tag till. Men trycket på lägenheterna släpper kanske frammåt hösten när skolan har dragit igång. Någon som vet hur det brukar se ut och när jag kan förvänta mig att få en lägenhet som tidigast?

Jag tror att du måste ha ganska tur för att få tag i en etta (iaf en studentlägenhet på Ålidhem osv.) med kortare kötid än i alla fall två år. Mot slutet av terminerna är chanserna nog lite större att du skulle kunna hitta något, framförallt i slutet av vårterminen då många flyttar från Umeå. Min flickvän fick tag i en tvåa med bara ett halvårs kötid, i juni månad för ett par år sedan, men då var vi tvugna att betala två månaders hyra på sommaren när vi inte var där.

Se till att ha för vana att kolla bostaden.umea.se varje morgon eller kväll, så kommer du nog få något till slut!
Citera
2011-07-27, 18:13
Medlem
Qss avatar
Derivative, ta en titt på Balticgruppens hemsida.
Mig veterligen har de ingen bostadskö utan lägger ut de lediga lägenheterna på hemsidan under vardagsförmiddagarna. Att hitta en 1:a på Marielund eller Mariehem är inte alls helt omöjligt, om nu studentkorridoren inte känns särskilt lockande. Tror dock inte att de har lägenheter på Ålidhem.

Som någon sagt tidigare så är det betydligt lättare att hitta en 2:a än en 1:a i Umeå. Visserligen försvinner en del studenter en liten bit in på höstterminen, men det gör ingen märkbar skillnad på hyresmarknaden. Skulle tro att det absolut tidigaste du kan hitta en 1:a (med rätt kurs på hyran) genom bostaden skulle vara kring jul/nyår.
Citera
2011-07-28, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qs
Derivative, ta en titt på Balticgruppens hemsida.
Mig veterligen har de ingen bostadskö utan lägger ut de lediga lägenheterna på hemsidan under vardagsförmiddagarna.

Korrekt. Det är först till kvarn som gäller för Balticgruppens lägenheter. De är ettor på 25 kvm, som är relativt nybyggda och rätt fräscha, med fullutrustat kök. Lägenheterna ligger mitt emellan Ålidhem och universitetsområdet, så man har väldigt nära till allt. Nackdelen är att hyran är hög, ca 3800 kr i månaden (11-månadershyra, jag tror att det är juli som är hyresfri) men man får ju 1100 kr i månaden i bostadsbidrag om man bor där (och inte har tjänat för mycket under året). En annan nackdel är att det är ganska lyhört och man hör också väldigt tydligt när folk går på loftgången utanför dörren (vilket kan bli ganska jobbigt på fredag/lördag natt om man har ganska lätt för att vakna av ljud).
Citera
2011-07-30, 11:29
Medlem
Undrar bara hur ofta dom på balticgruppen lägger ut lägenheter, om det är varje dag, en gång i veckan eller mer sällan? Tacksam för svar.
Citera
2011-07-30, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jocche
Undrar bara hur ofta dom på balticgruppen lägger ut lägenheter, om det är varje dag, en gång i veckan eller mer sällan? Tacksam för svar.

Gå in på deras hemsida och skriv upp dig på deras maillista, så får du ett mail varje gång de lägger upp nya lägenheter. Det är dock inte sådär jätteofta jag får sådana mail av dem, nån gång i månaden eller liknande kanske.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in