Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-09-30, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir.Snooze
Hej kära Flashback,

Än en gång behöver jag er hjälp. Jag har som sagt kommit in på en utbildning i Umeå, men har inte lyckats hitta något boende. Tappar snart min plats...

Hur får man boende? Jag är medlem på bostaden Umeå och ansöker 3 val varje dag sen i juni. Men får inget... Tips på sidor, annonser etc mottages varmt.

Du kan ju gå in på varje kommuns hemsida, där har jag för mig det ska finnas en lista, på olika hyresvärdar med nr/hemsida/namn osv. Hittar du det inte, gå till soc och fråga så kan dom säkert skriva ut/ge dig en sån lista. Men du ska veta att i Umeå är det väldigt svårt att hitta boende, eller det är extremt svårt, har själv bott där. Finns många privata hyresvärdar men dom vill att dom flesta antingen ska vara en tjej eller om du är kille ha fast jobb. Finns för lite lägenheter i den där staden och alldeles för mycket folk.
Citera
2012-09-30, 00:26
Medlem
Citat:
Hej kära Flashback,

Än en gång behöver jag er hjälp. Jag har som sagt kommit in på en utbildning i Umeå, men har inte lyckats hitta något boende. Tappar snart min plats...

Hur får man boende? Jag är medlem på bostaden Umeå och ansöker 3 val varje dag sen i juni. Men får inget... Tips på sidor, annonser etc mottages varmt.

Här har du hela listan. Det är bara glömma bostaden om du inte har varit medlem där i minst 4-6 år, eller om du har någon typ av förtur om du är släkt med någon som jobbar där eller liknande som kan ge dig en lägenhet.

http://www.umea.se/umeakommun/byggab...800016106.html

Kolla med balticgruppen dom kanske kan ordna något.

edit: Kolla annars med kfum, stod att dom hade några akutrum. Lokus kan man också kolla på!
Senast redigerad av toriavic 2012-09-30 kl. 00:29.
Citera
2012-09-30, 16:38
Medlem
Åh tack så mycket, ska redan imorgon börja ringa alla dessa nummer. Något tips på hur man kan inleda samtalet? Så man inte låter tråkig och beroende liksom.

Så det är riktigt svårt att få boende i Umeå? Jag tycker det är så konstigt att man inte kan få lättare boende när man kommit in på högskolan....
Citera
2012-09-30, 22:17
Medlem
Citat:
Åh tack så mycket, ska redan imorgon börja ringa alla dessa nummer. Något tips på hur man kan inleda samtalet? Så man inte låter tråkig och beroende liksom.

Så det är riktigt svårt att få boende i Umeå? Jag tycker det är så konstigt att man inte kan få lättare boende när man kommit in på högskolan....

Ah det är svårt att få bostad i Umeå. Har du betalningsanmärkningar och skulder är det ännu värre tyvärr.

Vet inte exakt hur man ska inleda samtalet, beror ju på hur din situation ser ut osv, du får fundera ut något . Men annars ring inte bara till alla hyresvärdar, gå förbi till deras kontor med och knacka på, så dom får ett ansikte, det kan på vissa ställen vara bättre att göra så. Har ingen koll på vilka det är bra på

edit: Det finns ju fler hyresvärdar än dom som finns på listan som jag länkade till, dom är svårare att hitta på internet osv, men dom finns på alla områden i Umeå skulle jag gissa på.
Senast redigerad av toriavic 2012-09-30 kl. 22:19.
Citera
2012-10-01, 02:16
Medlem
Problemet är att jag bor 100 mil ifrån... Så det blir lite knepigt att knacka på. Har inga skulder!

Men jag får pröva ringa dessa.. Vet du ifall man kan hitta de andra på ngt sätt?
Citera
2012-10-01, 13:35
Medlem
Blocket, jag hyr ut till en student jag hittade där. Och jag svarade på många annonser innan jag hittade nån som skrev tillbaka och var intresserad så det verkar ju som om många hyresvärdar kollar där.
Citera
2012-10-02, 01:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eterion
Blocket, jag hyr ut till en student jag hittade där. Och jag svarade på många annonser innan jag hittade nån som skrev tillbaka och var intresserad så det verkar ju som om många hyresvärdar kollar där.

Det kan man ju alltid prova, är det bara att lägga in på sökes? Eller vad säger man, köpes?
Citera
2012-10-02, 19:59
Medlem
Har ju ett till problem, ska ju flytta ihop med en tjej troligtvis, då kommer frågan, jag behöver hitta en 2:a. Jag prövade att ringa några idag som tidigare länkats, men fick ingen hjälp dessvärre...
Citera
2012-10-15, 08:42
Medlem
Någon som vet hur hyresrätterna på Gluntens väg ser ut? De som är byggda 93 på nio våningar alltså. Är det plastmatta och sådär?
Citera
2012-10-17, 23:53
Medlem
.zemuns avatar
Hur är det med Umedalen? Psykfall och pundare än idag?

Som det ser ut just nu börjar jag plugga i Ume kommande vårterminen, och det hade varit trevligt med lägenhet direkt, en två vill jag bo i då jag och sambon ska flytta tillsammans.

mvh
Citera
2012-11-20, 23:32
Medlem
Funkar http://www.bostaden.umea.se/ för er? Funkar inte på min datorn (inte pojkvännens heller) men går bra på mobilen. Det har funkat förut men inte på några veckor.

En fråga till... jag har en stor chans att komma in på Umeå universitet till våren. Jag har registerat på den sidan på 31 oktober. Kommer det att vara svårt att hitta en studentlägenhet eftersom jag har inte varit registerat länge?
Citera
2012-12-26, 19:44
Medlem
MillerMacs avatar
Hur är det att bo på/i Berghem? Känns just nu som att Ålidhem och Berghem lockar mest efter vad man läst.

Bor det mycket studenter där? Hur är det med fester? osv

Vill inte ha liv och stök varje kväll utan vill också kunna ha lugn och ro. Men samtidigt vill man bo där det bor mycket studenter och såklart lite festande i området
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in